مشهد- هنر نگارگری یکی از افتخارات هنری کشورمان است که به دلیل ظرافت و رنگ‌های زیبای خاص و حوصله و صبرهنرمند در دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

هنر موهبتی الهی است

سرورهادیان: «حسین رزاقی» متولد ۱۳۳۸ درمشهد است که در ارزشیابی‌های وزارت ارشاد حائز درجه هنری دکترا شده است. او یکی از هنرمندان برجسته نقاشی ایرانی، نگارگری، تذهیب گل و مرغ است که از سال ۱۳۶۰ به صورت جدی دراین هنرحضوردارد. استاد رزاقی در سال ۶۰ در بخش هنری آستان قدس رضوی استخدام شد و پس از مدتی به سمت ریاست این بخش درآمد و کارهای هنری خویش را به صورت حرفه‌ای ادامه داد.
این هنرمند نگارگر در خصوص گام نهادن در دنیای هنری می‌گوید: از کودکی به هنرعلاقه‌مند بودم. ابتدا درمحضر پدرم با نام مستعار ارژنگ، سیاه قلم کار کردم. سپس ازمحضر استادانی چون آلفته، ظریف تبریزیان، اتحاد، فرشچیان و...بهره بردم.
وی می‌افزاید: در این قسمت روی مرمت قرآن‌های خطی، جلدهای نفیس و نسخ خطی کار کردم و بعد از۲۰ سال به عنوان معاون مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی مشغول به کار شدم و فعالیت‌های هنری‌ام را در این حوزه ادامه دادم.
وی درباره آثاری که در این دوران خلق کرده است، نیز بیان می‌دارد: تابلوهایی چون ضامن آهو، غدیر، حرم رضوی و شهدای حرم رضوی که در موزه آستا ن قدس رضوی نگهداری می‌شود، گوشه‌ای از آثار من است.
او که تجربه تدریس دردانشگاه‌های مرتبط با هنر را طی ۳۰ سال در کارنامه هنری خویش دارد، می‌گوید: در رشته‌های نگارگری، طراحی سنتی، طراحی فرش، تذهیب و.... مشغول به تدریس هستم.
حضور در ۵۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی
رزاقی اضافه می‌کند: دربیش از۵۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی حضورداشته‌ام و درنمایشگاه هایی چون نمایشگاه بین المللی قزآن، بین المللی امام رضا(ع)، دو سالانه نقاشی ایران در رشته نگارگری عنوان نخست را کسب کرده‌ام.
وی که آثارش در بیش از ۲۰ کشور جهان آثارش درمعرض دید علاقه‌مندان قرارگرفته است، می‌افزاید: خوشبختانه هنر نگارگری و نقاشی ایرانی درجهان شناخته شده است و آثار من نیز در کشورهایی چون آلمان، قطر، پاکستان، بنگلادش، مالزی، آذربایجان و.... تاکنون درمعرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 وی همچنین می‌گوید: درحال حاضرهمه جهان، هنر استاد فرشچیان را می‌شناسند وآثاراو درموزه‌های بزرگ درمعرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است و بیش از ۱۵ اثر از آثار بی نظیر او در حال حاضر درموزه‌های بزرگ ایران چون سعدآباد، موزه هنرهای معاصر و آستان قدس رضوی است.

درجا زدن در هنر خوب نیست

وی همچنین درباره به روز شدن سبک‌های قدیمی و تلفیق آن‌ها با مدرنیته توضیح می‌دهد: به اعتقاد من بسیار مهم است که ما بتوانیم نگاهمان را ارتقا دهیم. باید حرکت هنر رو به رشد باشد، اما باید در عین حال ارزش‌های هنری را هم حفظ کرد و اصالت آن را زیرسؤال نبرد.
وی ادامه می‌دهد: درجا زدن در هنر خوب نیست وتکرار ارزش ندارد و باید هنر به روز و پویا باشد وحرف جدیدی را برای بیان داشته باشیم.

موهبت هنر

وی درخصوص آخرین تابلویی که درحال حاضربه شیوه نگارگری مشغول است، نیزخاطرنشان می‌سازد: درحال حاضرمشغول کار برروی تابلویی با عنوان «زندگی امام رضا(ع)» هستم که امیدوارم بزودی رونمایی آن انجام شود.
این هنرمند پیشکسوت نقاشی ایرانی اذعان می‌دارد:هنر یک موهبت است که می‌تواند به بشریت کمک کند. اگر نسل جدید را به هنر علاقه‌مند کنیم، نگاه و خلاقیت و نوآوری سبب ترقی جامعه و پیشرفت آن می‌شود که هویت انسان و ملت را می‌سازد.
استاد رزاقی اظهار می‌دارد: تمام سال‌ها هنرمندان،عرفا و بزرگان سعی کرده‌اند برای اعتلای فرهنگ وهنرایران گام بردارند. این خیلی مهم است که نسل معاصر به این شناخت دست یابد و باید جوانان را برای رسیدن به این دیدگاه کمک کرد، اما مسئولان هم باید برای اتصال این سرحلقه نسل گذشته با معاصر کمک کنند. در واقع همه سازمان‌های مرتبط با هنر در این راه باید حضور داشته باشند و این ارتباط را به سرمنزل مقصود برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.