بیرجند- یک کارشناس محیط ‌ زیست در خراسان‌جنوبی گفت: خراسان‌جنوبی دارای گونه‌های گیاهی نادر و با ارزشی بوده که برخی از این گونه‌ها در اثر تداوم خشکسالی‌ها در عرصه‌های طبیعی استان کاهش یافته و در معرض خطر انقراض هستند.

برخی از گونه های گیاهی خراسان جنوبی در معرض انقراض هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، راضیه حسین پور اظهارکرد: خشکسالی اثرهای متنوعی بر حیات زمین و موجودات زنده آن دارد و زنده ماندن تمامی موجودات کره زمین  به آب بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه گونه‌های گیاهی، از جمله موجوداتی هستند که وقوع خشکسالی و کم‌آبی به طور مستقیم بر زندگی و زیست آنها اثرگذار است، افزود: خشکسالی و در نتیجه آن، کاهش رشد و نمو گیاهان تاثیر مستقیم بر زاد آوری گیاهان در طبیعت دارد.

این کارشناس محیط زیست در استان ادامه داد: خراسان‌جنوبی دارای گونه‌های گیاهی نادر و با ارزش بوده و خشکسالی‌های مداوم تاثیرهای منفی زیادی بر کاهش تراکم آنها در عرصه‌های طبیعی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین تاثیر خشکسالی بر روی گیاهان نادر یکساله و علفی است، گفت: با وقوع خشکسالی، رشد گیاهان در عرصه‌های طبیعی کم می‌شود و گیاهانی که آب بیشتری نیاز دارند و نتوانسته‌اند در مقابل کمبود آب از خود واکنش مناسب نشان داده و به تنش خشکی سازش یابند، از بین می‌روند.

کارشناس محیط زیست استان یادآور شد: چنانچه گونه‌های نادر گیاهی جزء گیاهان چند ساله با سیستم ریشه‌ای توسعه یافته باشند، امکان تاب‌آوری آنها در شرایط کم‌آبی و خشکسالی‌های پی‌درپی بیشتر است.

حسین‌پور اضافه کرد: در صورت تداوم خشکسالی‌ها گونه‌های نادری که خود را با شرایط سازگار کرده‌اند نیز به مرور به حاشیه رانده شده و از پوشش گیاهی طبیعی حذف خواهند شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه خراسان‌جنوبی در منطقه خشک قرار دارد لذا بیشتر سطح آن را اکوسیستم بیابان تشکیل می‌دهد که این اکوسیستم بیابان بسیار شکننده است.

این کارشناس محیط زیست اضافه کرد: چنانچه گونه‌های گیاهی نادر به دلیل خشکسالی از بین بروند، از پایداری این اکوسیستم بزرگ کاسته خواهد شد و بازگرداندن آن به شرایط قبلی بسیار دشوار و یا حتی غیرممکن است.

حسین پور افزود: هرچند تاکنون پژوهش لازم در خصوص میزان اثرگذاری این خشکسالی‌ها بر زادآوری و تاب‌آوری گونه‌های گیاهی استان انجام نگرفته ولی باتوجه به اینکه خشکسالی‌های مداوم چندیدن ساله استان و کم‌آبی، زیست گونه‌های گیاهی را تحت شعاع قرار داده، تداوم این وضعیت در آینده حیات این گونه‌های گیاهی نادر را با خطر جدی مواجه کند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه برخی گونه‌های گیاهی نادر که با شرایط آب و هوایی استان سازگاری دارند و بومی استان نیز هستند، در معرض خطر انقراض قرار دارند، لذا دستگاه‌های ذیربط از قبیل مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان با همکاری اداره‌کل منابع طبیعی استان و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی استان باید هر چه زودتر این گونه‌های گیاهی نادر در حال انقراض را شناسایی کرده و برای حفظ و مراقبت از این گونه‌های نادر و با ارزش گامی موثر در استان برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.