مشهد- معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی از برنامه آستان قدس رضوی برای احیای ۲۲۰ قنات در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی خبر داد.

احیاء ۲۲۰ قنات در استان‌های خراسان توسط آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی خاکسار قهرودی با اعلام این خبر تصریح کرد: طی تفاهم نامه‌های امضا شده با جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب مناطق قرار است قنوات استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به همت آستان قدس رضوی احیا شود.

وی با اشاره به این مطلب که آستان قدس رضوی طرح احیای ۷۰ قنات و آبخیزداری در استان خراسان جنوبی، ۴۰ قنات در خراسان شمالی و ۱۱۰ قنات در استان خراسان رضوی را در دستور کار دارد، عنوان کرد: تا کنون ۳۰ قنات در استان خراسان رضوی احیا شده و احیا دیگر قنوات یا در حال اجر و یا در دست برنامه ریزی و بررسی تخصصی برای احیا است.

معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی در راستای استفاده بهینه از منابع آب استفاده کرد، تصریح کرد: در گذشته قنات‌ها آب را از سرچشمه کوه‌ها به زمین‌های کشاورزی می‌رساند و با پیدایش چاه‌های آب و استخراج بی‌رویه از آن‌ها، منابع آب‌های زیر زمینی دچار بحران جدی شده است.

وی ضمن اشاره به اهمیت کشاورزی در حوزه محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال، اضافه کرد: توجه به اقتصاد کشاورزی سبب جلوگیری از مهاجرت روستائیان و توسعه اشتغال کشاورزی می‌شود؛ بی‌توجهی‌های سال‌های اخیر سبب شده بخش زیادی از روستاییان مناطق مختلف کشور به جای اشتغال کشاورزی برای کار به شهرها مهاجرت کنند و امروز نتیجه‌اش گسترش معظل حاشیه‌نشینی شده است.

خاکسار احیای قنوات را گامی در جهت تحقق سیاست‌های اقتصادی مقاومتی برشمرد و اظهار امیدواری کرد با احیای این ۲۲۰ قنات راه توسعه کشاورزی، افزایش فرصت‌های اشتغال و شرایط بازگشت جمع بسیاری از روستائیان به زادگاه‌شان هموار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.