بهتر است از کلمات پیروزی و موفقیت برای آقای روحانی استفاده نکنیم. ما با گذراندن این همه انتخابات در جمهوری اسلامی باید بتوانیم معانی پیروزی را درست بیان کنیم. فعلا باید صبر کرد و دید نظر شورای نگهبان در این‌باره چیست. در حال حاضر نوای تخلفات وزارت کشور حتی از سمت افرادی که داخل دولت هستند به گوش می‌رسد.

وزارت اطلاعات چگونه متوجه صدور شناسنامه های انبوه در آستانه انتخابات نشد!؟!

  به گزارش «قدس آنلاین»،  نجمیه باجلان، استاد دانشگاه اصفهان به تحلیل شرایط بعد از انتخابات و دلایل پیروزی روحانی پرداخت.
باجلان درخصوص پیامدهایی که حضور حداکثری مردم می‌تواند در عرصه سیاست خارجی و داخلی داشته باشد، گفت:
  «حضور حداکثری همیشه در هر کشوری نشانگر استقلال و درخواست حضور در میادین جهانی به عنوان یک کشور مستقل است. این مشارکت به جهان اعلام کرد ما برای بقا و ادامه جمهوری اسلامی نیاز به هیچ کمک و یاوری نداریم. در این جریان خود غربی ها و اجانب اعتراف کردند جمهوری اسلامی و رهبری توانستند کسانی را که از ابتدای انقلاب با آنها مشکل داشتند پای صندوق بکشانند و اعتماد این دسته از مردم را هم جلب کردند».
وی درباره دلایل انتخاب مجدد روحانی توسط مردم و پیروزی ایشان مقابل اصولگرایان متحد، اظهار داشت:
  «به نظرم بهتر است از کلمات پیروزی و موفقیت درباره آقای روحانی استفاده نکنیم. ما با گذراندن این همه انتخابات در جمهوری اسلامی باید بتوانیم معانی پیروزی را درست بیان کنیم. فعلا باید صبر کرد و دید نظر شورای نگهبان در اینباره چیست. در حال حاضر نوای تخلفات وزارت کشور حتی از سمت افرادی که داخل دولت هستند به گوش می‌رسد. البته نکته ای که وجود دارد این است این حجم از تخلفات به دلیل کوتاهی خود بچه های اصولگراست. مگر ممکن است این همه تخلف دولتی بدون قصد و نیت اتفاق بیافتد».
باجلان ادامه داد:
  «وزارت اطلاعات ما ادعا دارد کوچکترین تحرکات در سطح جهانی را رصد می‌کند. اما چطور ممکن است متوجه صدور شناسنامه های انبوه در آستانه انتخابات نشود؟ چطور بر توزیع ناعادلانه تعرفه های رای گیری نظارتی نمی‌شود؟ ما در این موارد بحث داریم و می‌خواهیم مجریان انتخابات در اینباره به مردم پاسخگو باشند. امروز باخبر شدیم انتخابات شورای شهر خوزستان باطل گردیده. خب، به چه علتی باید این حجم از بی انظباطی در بزرگترین رویداد ملی رخ دهد. این در حالی است که تخلفات محدود به یک شهر و دو شهر نمی‌شود. آقای چمران هم درباره نتیج شورای شهر تهران اعتراضاتی را دارند. در صورتی که شورای شهر، تحت نظارت شورای نگهبان نبود و زیر نظر مجلس شورای اسلامی برگزار شده است».
وی افزود:
«بعد از بررسی این تخلفات بدون شک با ۲۲ نتیجه مواجه خواهیم بود. اولین حالت این است که اعلام می‌کنند تخلفات تاثیری در نتایج نهایی نداشته و کار همین جا تمام می‌شود. حالت دوم این است که بررسی ها تخلفات را در حد تغییر نتایج نهایی نشان می‌دهد. در این صورت رای گیری مجدد باتوجه به شرایط سیاسی که الان با آن مواجه هسستیم به نفع گروه اصلاح طلب تمام خواهد شد. در هرصورت ما فرض می‌کنیم باید با این رای کار را ادامه دهیم. آنچه مسلم است بیشترین رایی که به آقای روحانی داده شد، از طرف کسانی بود که در ساختار جمهوری اسلامی و جنگ ها و ساختار شکل دهی این نظام نقش موثری نداشتند. آقای روحانی می‌تواند برای اینکه صحبت های من را نقض کند از میان کسانی که برای میتینگ های ایشان می‌آمدند سربازانی برای جنگ با داعش و عربستان بگیرد. مسلم است که چنین اتفاقی نمی‌افتد».
باجلان در همین راستا خاطرنشان کرد:
  «آقای روحانی در نشست خبری که داشتند ژست تغییر در نگرش را گرفتند. ایشان ادعا کردند می‌خواهند به سمت اصلاحات جامعه بروند نه اصلاح دین. لذا ما امیدواریم که حداقل با وجود این پیروزی ناجوانمردانه در رفتارهای خود تجدید نظری بکنند. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم درباره مجری انتخابات است. ببینید چون در بخش تایید صلاحیت افراد کار به عهده شورای نگهبان که یک ارگان مستقل است، می‌باشد اعتراض شدیدی بعد از اعلام نتایج نسبت به دیگر کشورها مشاهده نمی‌کنیم. لذا فکر می‌کنم با تمام هزینه ها و مشکلاتی که وجود دارد اگر بتوانیم اجرای انتخابات را به عهده یک نهاد دیگر بگذاریم بهتر است و از تمام این شبهه ها و تخلفات جلوگیری خواهد شد».

منبع: استادنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.