پرونده شهر یزد مدتی است برای ثبت به یونسکو ارسال شده و در آستانه ثبت جهانی بسر می‌برد. هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری این شهر به یزد سفر می‌کنند و آنچه در این بین مشهود است، کمبود هتل و مراکز اقامتی است که برای شهرتاریخی یزد زیبنده نیست.

کمبود هتل در شهری که سودای ثبت جهانی دارد

یزد - سمیه شرف دینی: مدیرکل میراث فرهنگی استان در این خصوص با بیان اینکه یزد برای توسعه گردشگری خارجی باید به ساخت هتل هایی مطابق با استانداردهای بین المللی پیش برود، اظهار داشت: در استان یزد ۵۶هتل با ظرفیت ۳۳۰۰ تخت و ۱۳۰۰ اتاق وجود دارد و این استان درسال آینده با مشکل اسکان به صورت جدی روبه رو خواهد بود.

فاطمه دانش یزدی افزود: در بعضی مواقع امکان و افزایش هتل‌ها بر اساس درخواست‌ها وجود ندارد به همین دلیل شاید مجبور باشیم، مسافران ایرانی را کمتر پذیرش کنیم و گردشگران خارجی را در اولویت قرار دهیم.

ارتقای دانش هتلداران

وی تصریح کرد: یزد توسط مسافرین داخلی و خارجی به عنوان یکی ازسه ضلع مثلث طلایی گردشگری ایران شناخته می‌شود، از این رو ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به گردشگران، کسب دانش و مهارت برای همه دست اندرکاران این صنعت ضروری است.

دانش یزدی خاطرنشان ساخت: بالا بردن کیفیت خدمات و رعایت استانداردهای بین المللی در هتل‌ها نقش مؤثری در جذب توریست دارد، افزایش بازاریابی در سطح بین المللی با حضور گسترده بخش خصوصی در نمایشگاه‌های تخصصی بویژه در خارج کشور، اثرات اقتصادی مطلوبی را برای هتلداری دارد.

رئیس جامعه هتلداران یزد نیز درگفت وگو با خبرنگار ما گفت: از هتل‌های موجود استان، ۴۰ واحد گواهی استاندارد دارند یا در حال گذراندن پروسه استاندارد سازی هستند.

سید امیر ناصرالدین طباطبایی افزود: صنعت هتلداری در ایران هنوز به طور کامل توجیه نشده و برای اینکه این صنعت رشد پیدا کند، باید تلاش بیشتری صورت گیرد که در یزد با استانداردها بین المللی فاصله بسیاری داریم.

چرایی سرمایه گذاری ناچیز

وی درپاسخ به این پرسش که چرا سرمایه گذاری در یزد برای ساخت مراکز اقامتی کم است، خاطرنشان ساخت: قوانین خوبی در زمینه حمایت از سرمایه گذار وجود دارد ولی اینکه تا چه حدی و چه دستگاهی این قوانین را اجرا می‌کنند، محل پرسش است.

طباطبایی افزود: دولت وام‌های یارانه‌ای اعطا می‌کند، البته به صورت محدود. افزون بر این سازمان میراث فرهنگی که خود متولی است و معاونت عمرانی استانداری از شاخص‌ترین بخش‌های دولتی حمایت کننده گردشگری هستند درحال حاضر سرمایه گذاری‌هایی انجام شده که بر اساس سند چشم انداز سرمایه گذاری‌های لازم برای ساخت واحدهای جدید در حال انجام است.

رئیس جامعه هتلداران یزد تصریح کرد: آموزش و بالا بردن توانمندی‌های منابع انسانی عامل مهمی در ارتقای صنعت هتلداری محسوب می‌شود و افزایش بازاریابی در سطح بین المللی، با حضور گسترده بخش خصوصی در نمایشگاه‌های تخصصی بویژه در خارج کشور، اثرات اقتصادی مطلوبی را برای هتلداری دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که تبدیل خانه‌های تاریخی استان به مراکز اقامتی تا چه میزان این نیاز را برآورده کرده، افزود: استفاده از این خانه‌ها به عنوان اقامتگاه به طور کامل به معنای جایگزینی برای هتل نیست، ولی مکمل خوبی برای هتل‌ها هستند و با توجه به استقبال خوب گردشگران خارجی گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

معاون میراث فرهنگی استان یزد نیز در گفت و گو با خبرنگار ما اظهارداشت: در حال حاضر ۵۶هتل، یک هتل آپارتمان، ۱۷مهمانپذیر، ۶۲خانه مسافر که در مجموع دارای ۴۵۷۴ تخت است که با روند رو به رشد ورود گردشگران به استان به شمار بیشتر مراکز اقامتی نیاز داریم.

چه باید کرد؟

شهر یزد در آستانه ثبت جهانی شدن است و با کمبود مراکز اقامتی روبه روست و بنا به دلایلی سرمایه گذاران تمایلی برای سرمایه گذاری در زمینه ساخت هتل در استان ندارند. محمد رضا نصیری دراین مورد گفت: مشکلات و محدودیت‌ها و قوانین دست و پاگیر شهری وجود دارد که برای رفع آن باید اقدام شود و شورای شهر و سایر دستگاه‌های مرتبط باید تسهیلات ویژه‌ای را برای ساخت هتل‌ها درنظر بگیرند.

وی در خصوص ارائه تسهیلات افزود: ارائه یارانه سود تسهیلات بانکی از پنج تا هشت درصد مبلغ وام معرفی شده به بانک، هماهنگی با ادارات راه و شهرسازی و منابع طبیعی برای واگذاری زمین، ارائه تسهیلات از صندوق توسعه ملی، اخذ تسهیلات از کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای تأسیسات گردشگری، هماهنگی و ارائه معرفی نامه به سازمان‌های مجوز دهنده انرژی نظیر (آب ـ برق ـ گاز و...) برای استفاده از تخفیفات بخش صنعت و ارائه زیرساخت‌های لازم به واحدهای گردشگری به صورت بلاعوض براساس تخصیص اعتبار ازجمله تسهیلاتی است که برای ترغیب بخش خصوصی در استان برای وارد شدن به این بخش هتل داری در نظر گرفته شده است.

استفاده از خانه‌های تاریخی

این مسئول با بیان اینکه آیا خانه‌های تاریخی جایگزین مناسبی برای استفاده شدن به عنوان هتل سنتی و واحدهای اقامتی هستند، تصریح کرد: مزیت تبدیل شدن خانه‌های تاریخی به واحدهای اقامتی این است که در کنار حفظ بافت تاریخی و پویایی‌ای که در بافت ایجاد می‌کند، امکان تجربه سکونت در خانه‌های بومی ایرانی را نیز فراهم می‌کند و گردشگران با فرهنگ ما نیز آشنا می‌شوند.

نصیری افزود: دریزد خانه‌های تاریخی با معماری باشکوه و اصیل بسیار است. میراث از این ظرفیت‌ها بخوبی استفاده کرده و مهم‌ترین هدف میراث از ایجاد این اقامتگاه‌ها ترویج آداب و رسوم سنتی و احیای بافت‌های تاریخی و همچنین حفظ خانه‌های تاریخی است و یزد در این زمینه در کشور پیشتاز است.

ایجاد بومگردی به جای ساخت هتل

معاون میراث فرهنگی استان ادامه داد: ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های بومگردی یکی از سیاست‌های میراث می‌باشد و تاکنون ۴۳ اقامتگاه بومگردی در سطح استان به بهره برداری رسیده واقامتگاه‌های بومگردی استان در سطح بافت‌های تاریخی شهرستان‌های یزد، اردکان، میبد و ابرکوه و چند روستای استان مستقر است و هر یک از این اقامتگاه‌ها خدمات متفاوتی را به گردشگران ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه استان یزد با کسری تخت روبه روست، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل کمبود تخت اقامتی برخی تورها لغو می‌شوند، ما باید با دو استان دیگر یعنی اصفهان و فارس همپوشانی داشته باشیم و اگر بخواهیم این اتفاق بیفتد باید به ظرفیت ۱۰هزار تخت برسیم.

نصیری اظهار امیدواری کرد: با ساخت و راه اندازی هتل‌های پنج ستاره در استان یزد شرایط بهتری برای حضور گردشگران به استان فراهم شود و آنان با خاطره‌ای خوب شهرمان را ترک کرده و مبلّغی برای یزد باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.