۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۱
کد خبر: 532935

گزارش از شخص

پادشاه کوچکِ کوچک

سخنان اخیر امیر قطر ، سعودی ها را خشمگین کرد

قدس / مجید تربت زاده : دیروز صبح ، همان اول وقت ، چشمهای شیوخ منطقه ، خبرگزاری های ریز و درشت عربی و چه بسا مقام های عربستانی از تعجب گِرد شد وقتی دیدند خبرگزاری رسمی قطر از قول امیر این کشور - تمیم بن حمد آل ثانی - نوشته است : « ایران یک قدرت اصلی برای حفظ ثبات در منطقه است ... هیچ دلیل عقلانی برای خصومت با ایران وجود ندارد». البته همه اش این نبود. در این خبر، امیرقطر سخنانی هم علیه عربستان و یا رابطه کشورش با اسرائیل گفته بود. ساعتی بعد این خبرحذف شد و مسئولان خبرگزاری مذکور اعلام کردند سایت شان هک شده و سخنان منتشر شده مال امیر قطر نیست و لابد کار هکرهاست. خبرگزاری های داخلی را نمی دانم ولی ما خبر مورد نظر را ندیدیم و بعید می دانم با خواندن آن بلایی که سر چشمهای خبرگزاری های عربی ، شیوخ منطقه و سعودی ها آمد ، سر چشمهای ما نیز می آمد...چرایش را در ادامه مطلب خواهید فهمید... .

پادشاه کوچکِ کوچک

تپل مپل نیست

وقتی می گوییم : تمیم بن حمد خلیفه آل ثانی ، خیلی از آنها که علاقه ای به عالم سیاست و امور بین الملل ندارند و آدمهایش را هم درست نمی شناسند یا ممکن است به اشتباه فکر کنند داریم از سه یا چهار سیاستمدار عرب نام می بریم و یا به اشتباه تر خیال کنند این آقای امیر قطر قطعا آدم 60 سال به بالا و چاق و چله ای است که سالهای سال است شیخوخیت و امارت کشور قطر را در دست دارد. برای این دسته از خوانندگان اعلام می کنیم که: تمیم بن حمد خلیفه آل ثانی در حال حاضر جوان ترین حکمران منطقه است ، آن طور که فکر می کنید تپل مپل نیست ، خانه پُرَش 37 سال دارد و سه چهار سالی است که به جای پدر ، اداره امر کشورش را در دست گرفته است.

نسخه قطری ابوالمشاغل

پسرِ دومِ همسر دومِ، امیر سابق قطر، از نوجوانی و برای تحصیلات متوسطه راهی انگلستان شده و در مدرسه های « شربورن» ، «هارو» ، «مدلسکس»  درس خوانده و سپس از آکادمی سلطنتی نظامی «سند هرست» انگلیس فارغ التحصیل شده است. به زبان‌های انگلیسی و فرانسه و آلمانی نیز مسلط است و توان خواندن فارسی کهن و قدیم را هم دارد و عاشق فوتبال، تنیس و شکار است. امیر جوان فقط امیر کشورش نیست بلکه مشاغل و مناصب دیگری را هم در اختیار دارد. مثلاً : رئیس کمیته المپیک قطر، رئیس کمیته میزبانی المپیک 2020 دوحه، رئیس کمیته محیط زیست و مناطق حفاظت شده، رئیس کمیته عالی آموزش، رئیس کمیته عالی ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات، رئیس هیئت عمومی مشاغل و برنامه ریزی و توسعه شهری، رئیس کمیته سرمایه‌گذاری‌های قطر، معاون فرمانده کل نیروهای مسلح قطر، نائب رئیس شورای خاندان حاکم بر قطر، نائب رئیس شورای عالی سرمایه‌ گذاری و امور اقتصادی و ... بقیه اش در این پاراگراف جا نمی شود!

این 12 نفر

خیلی هم زود ازدواج نکرد. بار اول در 25 سالگی و بار سوم در 34 سالگی. برای همین از سه همسرش تنها 8 فرزند دارد! «کریستین چسنو» و «جرج مالبرونو» دو روزنامه نگار فرانسوی در باره شخصیت«تمیم بن حمد» نوشته اند: وی فردی بسیار موزون از حیث رفتار و کردار و دارای بینش سیاسی بالاست... به نظر نمی‌رسد که با روی کار آمدن او کشور قطر شاهد تغییر و تحولات چندانی باشد چون به خوبی می‌داند که جامعه قطر جامعه‌ای فئودالی است که از اصول و مبادی بدوی و آداب و سنن خاصش تبعیت می‌کند و به همین دلیل وی خواهان تغییر و تحولات سریع و آنی نیست.

انتخاب با خودتان

خیلی ها ، تکذیب خبر دیروز صبح و هک شدن خبرگزاری قطر را باور کردند، خیلی ها هم نه. عربستان سعودی ، خبرگزاری ها و سیاستمدارانش از همین دسته دوم هستند و لابد آنها هم مثل خیلی از ما با خواندن اظهارات امیر قطر چشمهایشان از تعجب گرد نشده است. آنها هنوز سخنان چند سال پیش امیر سابق قطر و پدر «تمیم بن حمد» را در باره فساد آل سعود، قدرت ایران و رابطه قطر با اسرائیل فراموش نکرده اند. خلاصه اینکه صادر شدن سخنانی از این دست از دهان پدر و پسر قطری نه بار اول است و نه احتمالاً بار آخر خواهد بود. حالا خودتان مختارید که هک شدن سایت قطری را باور کرده یا نکنید!

ایران هراسی قطری

همان طور که سخنان « تمیم بن حمد» و یا پدرش در باره عربستان شگفت زده مان نمی کند ، تعریف و تمجید های پدر و پسر قطری از قدرت و نقش ایران در منطقه جای خوشحالی ندارد. ساده تر اینکه قطری ها خوب می دانند آل سعود همواره با شنیدن نام ایران بدنشان کهیر می زند بنابراین هر بار که زخم روابط ناپایدار و دشمنی شان با آنها سر باز می کند، نامی از ایران و قدرت و اقتدارش می برند تا دل سعودی ها را بسوزانند و به حساب خودشان میزان تدبیر و واقع بینی شان را به رخ کشورهای دیگر بکشند. در ضمن با تأکید برقدرت تأثیر گذاری ایران در منطقه ، کمی تا قسمتی ایران هراسی هم کرده باشند!

زیراب زنی

برخی تحلیلگران معتقدند سیاست های قطر در رابطه با دیگر کشورها و تحولات پی در پی منطقه ، در دوران امارت «تمیم بن حمد» تفاوت چندانی با زمان پدرش نخواهد کرد.شباهت فراوان میان سخنان اخیر او – اگر واقعیت داشته باشد – با سخنان پدرش نشان می دهد این کشور کوچک منطقه هنوز مانند گذشته شهوت فراوانی برای مداخله در امور کشورهای دیگر از جمله ، عربستان، یمن ، سوریه، مصر، لیبی و ... دارد. شاید «تمیم» نسخه به روزتر و کارآمدتری از پدرش است که بشدت تمایل دارد قطر کوچک اما ثروتمند در همه رویدادهای سیاسی ، ورزشی ، تجاری و ... جهان به بازی گرفته شود. برای رسیدن به این هدف نیز از پول خرج کردن ، توسل به روش های سیاسی ، جاسوسی و دخالت پنهان در امورکشورهای دیگر ابایی ندارد. اما فراموش نکنید که در میان همه اهداف پیدا و پنهان این کشور، زدن زیراب عربستان و کاهش قدرت آن در منطقه برایش از همه چیز مهم تر است.

مشکل روانی

فکر نکنید این روزها «تمیم» مشکل و یا نگرانی دیگری به جز عربستان و  سیاست هایش ندارد. همین یکی دو ماه پیش خبرگزاری های غربی و عربی از امکان کودتا علیه او نوشتند. ظاهراً پشت پرده این کودتای احتمالی پدرش است که در انگلستان زندگی می کند و شاید به سرش زده باشد که یکی دیگر از پسرانش را جایگزین تمیم» کند. یعنی این فقط مفتی « یوسف قرضاوی» نبود که مدتها پیش فتوای سنگسار «تمیم» را به بهانه فساد اخلاقی صادر کرد. شواهد نشان می دهد امیر پیشین قطر حتی مدارکی را از مداخله فرزندش – تمیم – در امور کشورهای دیگر و کمک به تروریستها فاش کرده و بدتر از همه اسنادی را رو کرده است که نشان می دهد امیر قطر دچار بیماری خطرناک روانی است... به نظر شما واقعاً در قطر چه خبر است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.