در پی اظهارات جنجالی امیر قطر، رسانه‌های سعودی برای دومین روز متوالی با شدت بیشتری به تحقیر دوحه و اتهام‌زنی به تهران ادامه می‌دهند.

روز دوم حملات رسانه‌های عربستان به قطر و اتهام‌زنی به ایران

  به گزارش «قدس آنلاین»،  نگاهی به اخبار و گزارش‌های امروز رسانه‌های سعودی، نشان می‌دهد که هنوز خشم این رسانه‌ها درباره اظهارات جنجالی امیر قطر که در خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد، فروکش نکرده است و با وجود حذف این خبر از صفحه خبرگزاری «قنا» و تکذیب آن از سوی دوحه، هنوز این حملات ادامه دارد.

بنا بر خبر حذف شده، امیر قطر گفته بود که انتقاد عربستان، مصر، امارات و بحرین از او درست نیست و دوحه نه تنها از تروریسم حمایت نمی‌کند بلکه عضو ائتلاف ضد داعش نیز هست.

رسانه‌های قطری اعلام کردند که سایت خبرگزاری قنا هک شده بوده و این خبر صحت ندارد. اما در این خبر تمیم گفته بود:  حماس و حزب‌الله مقاومت اسلامی هستند و جنبش حماس هم نماینده رسمی فلسطینی‌هاست و دوحه تماس مستمر خود را با اسرائیل و حماس حفظ کرده است.

تمیم بدون اشاره به نام عربستان یا کشوری دیگر گفته که وجود پایگاه آمریکایی العدید در کشورش دژی محکم دربرابر طمع کشورهای همسایه‌اش است.

او درباره ایران نیز گفت: قطر همزمان موفق شده روابط خوبی با آمریکا و ایران برقرار کند و از آنجا که ایران ثقلی منطقه‌ای و اسلامی است و نمی‌شود نادیده‌اش گرفت، از عقلانیت به دور است که تنش را با آن تشدید کنند چرا که قدرتی بزرگ است و ضامن ثبات در منطقه؛ چیزی که قطر به دنبال آن است.  

در پی انتشار این خبر از خبرگزاری رسمی قطر و بازنشر آن در سایر پایگاه‌های خبری، رسانه‌های سعودی و اماراتی از همان شب سه‌شنبه، حملات آتشینی را علیه تمیم آغاز کردند و این حملات تا به امروز ادامه دارد.

در اعتراض به این اظهارات منسوب به امیر قطر، پخش‌ شبکه‌های الجزیره قطر در عربستان و امارات متوقف شد و تمامی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی قطری در عربستان فیلتر شدند و این به آن معنا بود که عربستان و امارات توجیه دوحه مبنی بر هک شدن سایت خبرگزاری قنا را باور نکرده‌اند.

عکاظ

امروز روزنامه سعودی «عکاظ» با تیتر   «سخنان امیر قطر ...خامی و خودکشی سیاسی»  به قلم «فهیم الحامد» نوشت:  برخی از اظهارات تحریک‌آمیز «تمیم بن حمد آل ثانی» ابراز تعجب می‌کنند اما کسانی که در بطن سیاست دوحه و اقدامات محرمانه و روابط زیر میزی آن با سازمان‌های تروریستی، ایران، شبه‌نظامیان حزب‌الله، کودتاچیان یمن و گروه‌های فشار اسرائیلی هستند، به خوبی از نقش‌های مشکوک قطر در منطقه آگاهند. هیچ تردیدی نیست که اظهارات امیر قطر، نقاب از چهره او برداشت و موضع دوحه را روشن کرد.

نویسنده این یادداشت با اشاره به اینکه این اظهار نظر امیر قطر، از روی خامی و بی‌تجربگی بوده نوعی خودکشی سیاسی است، ادعا می‌کند که دلیل این اظهار نظر تمیم بن حمد آل ثانی، موفقیت نشست‌های اخیر سران کشورهای عربی و اسلامی با ترامپ در ریاض است به ویژه که در بیانیه پایانی این نشست، دخالت‌ها و اقدامات تروریستی ایران محکوم شد.  

در ادامه این یادداشت آمده است: اظهارات امیر قطر نه تنها ائتلاف محرمانه‌اش با ایران را لو داد بلکه نشان داد که وی با مصر، امارات و بحرین که هنوز از حقوق قانونی عربی و اسلامی طی ده‌های گذشته حمایت می‌کنند، مشکل دارد. مواضع قطر همواره معروف بوده است. این کشور همیشه علیه منافع کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و کشورهای عربی اقدام می‌کند و در حالی که تنها یک قطره از دریاست تلاش می‌کند نقش مهم‌تر و بزرگتر در منطقه ایفا کند هرچند که هربار به دیوار همبستگی خلیجی و عربی بر می‌خورد.

نویسنده در ادامه می‌گوید که قطر اگر گمان می‌کند زرنگ است، اشتباه می‌کند و انگشتش را وارد لانه زنبود کرده است و خود را وارد ماجرایی می‌کند که توان آن را ندارد و خطرات زیادی گریبانگیرش خواهد شد. زیرا این اظهارات امیر قطر قابل قبول نیست و خود را وارد منطقه ممنوعه کرده است. اما باید به او فهماند که مرحله سکوت دیگر سپری شده است و تمامی برگه‌هایش از بین رفته‌اند.

این روزنامه سعودی به یادداشت مذکور بسنده نمی‌کند و در چند یادداشت دیگر به تمیم بن حمد آل ثانی حمله می‌کند.   «قطر عربستان نیست و نخواهد شد»  تیتر یک یادداشت دیگر در این روزنامه است که به قلم «محمد  ساعد» منتشر شد. در این یادداشت نیز سیاست‌های دو دهه اخیر دوحه بررسی می‌شود و نویسنده با قلمی تند به تحقیر قطر می‌پردازد و می‌گوید که قطر به هرچیزی چنگ می‌زند تا خود را در منطقه مطرح کند و تحت تاثیر برخی طرف‌های غربی و نظام‌های رادیکالی گمان می‌کند که قدرتش به پای ریاض می‌رسد و می‌تواند جایگزین آن در منطقه شود. اما این صرفا یک توهم است.

ادعای عجیب درباره نقش سردار سلیمانی در پرونده اظهارات جنجالی امیر قطر

این روزنامه سعودی همچنین ادعا می‌کند که طی سفر اخیر «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر به عراق برای دیدار با «حیدر العبادی»، یک دیدار محرمانه دیگر در بغداد در روز دوشنبه گذشته صورت گرفت.

این روزنامه بدون ارائه هیچ مدرک و سندی، می‌نویسد: وزیر خارجه خارجه قطر در ادامه حضورش در بغداد در مقر اقامتش با سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس دیدار و رایزنی کرده است و ریشه موضع‌گیری دوحه علیه نشستهای ریاض و خروجش از ائتلاف صورت گرفته در طول این نشست‌ها پیش از خشک شدن جوهر بیانیه پایانی، همین دیدار بوده است. بغداد نیز مسئول ترتیب دادن این دیدار بوده است و در مقابل نیز امتیاز از قطر گرفته است.

بنا بر این ادعا، در این دیدار که ۲۷ ساعت قبل از نشست‌های ریاض بوده، از امیر قطر خواسته شد که زیر بار توافقات صورت گرفته در ریاض نرود. منابع عراقی نیز تایید می‌کنند که تماس‌های اطلاعاتی مخفیانه‌ای میان قطر و ایران برقرار بوده و تحولات زیادی در پرونده روابط دو کشور به وجود آمده است.

«خودکشی قطری»  تیتر دیگری است که در این روزنامه به قلم حمود ابوطالب منتشر شده است. در این یادداشت نویسنده، موضع‌گیری اخیر امیر قطر را نوعی خودکشی و بیانگر عدم داشتن هوش سیاسی می‌داند و از این اقدام امیر قطر به عنوان بهانه‌ای برای حمله و اتهام زنی به ایران استفاده می کند و در پایان می‌نویسد که از خودکشی‌های مستمر سیاسی قطر انسان ناراحت می‌شود زیرا خساراتی متوالی برای دوحه دارد و موجب در انزوا قرار گرفتن دایمی آن خواهد شد. در این صورت، ایران یا سازمان‌های تروریستی که دوحه حامی آنهاست، نمی‌توانند قطر را نجات دهند.

وی می‌نویسد: ما برای اولین بار اسامه بن لادن را پس از ۱۱ سپتامبر در شبکه الجزیره قطر دیدیم و از آن زمان به بعد این شبکه به یک تریبون برای تروریست‌ها و خرابکاران و مزدوران تبدیل شد... قطر توطئه‌های متعددی در همه جا داشته است. بزرگ‌ترها سعی کرده‌اند که بر روی اقدامات آن سرپوش بگذارند و به دوحه توصیه کرده‌اند که آن کار را تکرار نکند اما این کشور مانند برادر کوچکی که نصیحت‌پذیر نیست، هربار از زیر بار نصیحت در می‌رود اما این‌بار دیگر این برادر کوچک، از همه مرزها عبور کرده است و اگر خود را نجات ندهد، پایان خوشی نخواهد داشت.

العربیه نیز مانند عکاظ، «خامی و بی تجربگی» امیر قطر را مورد انتقاد قرار داد و اظهارات تکذیب شده امیر قطر را، به عنوان بهانه‌ای برای حمله به ایران و متهم کردن آن، استفاده کرد.

الشرق الاوسط نیز نوشت که اقدام کورکورانه دوحه موجب تنش در روابط آن با کشورهای عربی بویژه عربستان شده است.

روزنامه الریاض نیز نوشت که قطر ثابت کرد که در خلاف جهت جریان کشورهای حاشیه خلیج فارس حرکت می‌کند و وحدت صفوف کشورهای عربی را نادیده می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.