قزوین- ویروس عامل بیماری مشترک تب خونریزی دهنده کریمه -کنگو توسط انگل‌های خارجی و یا تماس انسان با لاشه و ترشحات دام آلوده، بیماری را منتقل می‌کند.

راهکارهای پیشگیری از بروز بیماری تب کریمه - کنگو/ از ذبح دام در محیط خارج از کشتارگاه خودداری کنید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، محمد فرحی کارشناس ارشد انگل شناسی دامپزشکی استان قزوین اظهار کرد: همزمان با آغاز ماه‌های گرم سال فعالیت کنه‌ها افزایش پیدا کرده و ویروس عامل  بیماری تب خونریزی دهنده کریمه -کنگو (مشترک بین انسان و دام)را به دام یا انسان منتقل می‌کنند.

 فرحی تصریح کرد: بیماری C.C.H.F  به عنوان یک بیماری شغلی برای قصابان، کارگران کشتارگاه‌ها، افرادی که به نحوی با گوشت گرم سرو کار دارند و دامپزشکان مطرح است به همین جهت در صورتی‌که اصول بهداشتی در مواجهه با دام و لاشه کشتار شده رعایت نشود(تهیه و مصرف گوشت و آلایش دامی از مراکزی که دامپزشکی برآن‌ها نظارتی ندارد) می‌تواند برای عموم مردم نیز مخاطره آمیز باشد.

وی تشریح کرد: یکی از راهکارهای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه -کنگو مبارزه با کنه‌ای از جنس هیالوماست که دامداران می‌بایست با سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام و همچنین سمپاشی بدن دام، از تزاید کنه‌های ناقل بیماری جلوگیری به عمل آورند.

این کارشناس دامپزشکی به عموم مردم توصیه کرد: از ذبح دام در محیط خارج از کشتارگاه خودداری کرده و برای تهیه گوشت مصرفی خود، به مراکز تحت نظارت دامپزشکی مراجعه کنند، چراکه دام‌های اعزامی به کشتارگاه قبل از ورود به خط کشتار، توسط دامپزشکان مورد معاینه قرار گرفته و پس از کشتار نیز لاشه‌ها بازرسی شده و در صورتیکه مورد تأیید دامپزشکی باشند ، ۲۴ ساعت در محیط سردخانه نگهداری می‌شوند تا با پایین آمدن P.Hو دمای گوشت، ویروس عامل بیماری که معمولا علامت مشخصه‌ای ندارد، غیر فعال شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.