گروه اجتماعی:وقتی برای خرید گوشی هوشمند به بازار می‌رویم، با انبوه مدل‌ها و چندین سیستم عامل رایج مواجه می‌شویم. در این بین اگر اطلاعات جامع و صحیحی نداشته باشیم، انتخاب برایمان بسیار سخت خواهد شد و در نهایت مجبوریم به اطلاعاتی که فروشندگان بر مبنای منافع خود به ما ارائه می‌دهند، بسنده کنیم. بنابراین بهتر است پیش از اقدام برای خرید یک گوشی هوشمند با هر سیستم عاملی، اطلاعات جامعی در خصوص آن کسب کنیم.

عقب‌نشینی ویندوز در بازار گوشی‌های همراه

رها واعظی: اکنون ما می‌خواهیم به بررسی یکی از سیستم عامل هایی که رواج چندانی در بین گوشی‌های هوشمند ندارد، اما طرفداران خاص خود را دارد، بپردازیم.

 گوشی‌هایی با سیستم عامل ویندوز!

ویندوز موبایل نخستین بار در سال ۲۰۰۰ توسط مایکروسافت به عنوان سیستم عاملی برای گوشی‌ها معرفی شد و پس از ارائه، در رایانه‌های جیبی، تلفن‌های هوشمند، وسایل چندرسانه‌ای همراه و رایانه‌های توبورد خودروها به کار گرفته شد.

در آن زمان کمپانی‌های زیادی از جمله اچ تی سی، سامسونگ، سونی اریکسون، ال جی، اچ پی، موتورولا، ایسر و هوآوی در دستگاه‌های خود از این سیستم عامل بهره گرفتند و انصافاً این سیستم عامل طرفداران بسیاری نیز پیدا کرد.

در سال ۲۰۱۰ آخرین نسخه پایدار سیستم عامل ویندوز موبایل عرضه شد و بعد از آن اعلام شد که دیگر این سیستم عامل توسعه نخواهد یافت و سیستم عامل پیشرفته‌تر ویندوز فون از همان سال به عنوان جایگزینی برای ویندوز موبایل معرفی شد.

 ویندوز فون ۷

ویندوز فون ۷ در نوامبر سال ۲۰۱۰ رونمایی شد و بازار مصرف کنندگان را به چنگ خود در آورد. از همان ابتدا کمپانی‌های دل، اچ تی سی، ال جی، سامسونگ، ایسر، فوجیتسو، توشیبا، نوکیا، زد تی‌ای و هوآوی، برای تولید گوشی‌هایی با سیستم عامل ویندوز فون ابراز تمایل کردند و در نهایت بسیاری از آن ها، گوشی‌های هوشمندی بر پایه ویندوز فون ۸ به بازار ارائه دادند.

پس از ویندوز فون ۷، نسخه پیشرفته‌تر آن یعنی به ترتیب ویندوز فون ۸، ۱/۸ و ۱۰ با توجه به توسعه ویندوزهای اصلی مایکروسافت ارائه شد و مورد توجه کاربران قرار گرفت.

از آن زمان تاکنون، بتدریج از محبوبیت گوشی‌های ویندوز فون کاسته شد، تا آنجا که امروز فقط شاهد نسخه‌های محدودی از گوشی‌های هوشمند دارای سیستم عامل ویندوز فون هستیم و طرفداران این گوشی‌ها نسبت به گوشی‌های دارای سیستم عامل آندروید و‌ آی او اس، بسیار اندک هستند. اما شاید این اتفاق با وجود امکانات خوبی که گوشی‌های دارای ویندوز فون از آن برخوردار هستند، دلایل خاص دیگری دارد.

 چرا گوشی‌های ویندوزی غریب مانده اند؟

هر چند گوشی‌های دارای سیستم عامل ویندوز فون، همچون لپ تاپ‌ها و تبلت‌های دارای ویندوز، از امکانات خوب و کاربری ساده‌ای برخوردارند، اما توجه و گرایش به آن‌ها بسیار کم است. حتی زمانی که یک فرد می‌خواهد برای خرید گوشی هوشمند اقدام کند، کمتر فروشنده‌ای پیدا می‌شود که گوشی هوشمندی با سیستم عامل ویندوز را به وی معرفی کند. شاید چندین علت وجود دارد که توانسته است در این امر تأثیرگذار باشد.

نخستین علتِ غریب ماندن گوشی‌های ویندوز، قیمت بسیار گران این گوشی‌ها نسبت به امکاناتی است که دارا هستند. همه ما می‌دانیم که نصب ویندوز اصلی بر روی هر سیستمی هزینه بر است و یکی از علت‌های گران‌تر بودن گوشی‌های هوشمند دارای سیستم عامل ویندوز نیز می‌تواند همین امر باشد.

همچنین تنوع مدل‌های گوشی موجود در بازاربا سیستم عامل ویندوز فون بسیار کم است و همین کاهش محدوده انتخاب در بین فرم ها، مدل‌ها و اندازه‌های گوشی هوشمند، می‌تواند باعث شود که افراد تنوع طلب، تمایلی برای خرید گوشی‌های هوشمند دارای ویندوز فون نداشته باشند.

 برتری گوشی‌های ویندوز فون چیست؟

گوشی‌های هوشمند دارای سیستم عامل ویندوز فون، دارای یک برتری بزرگ نسبت به سایر انواع گوشی‌های هوشمند هستند. این برتری، ریشه در ایده‌ای دارد که مایکروسافت از چندی قبل پیگیر آن است. مایکروسافت در حال ساخت اکوسیستمی برای پشتیبانی طیف وسیعی از دستگاه‌های مرتبط با خود می‌باشد. در برنامه اخیر مایکروسافت، مشخص شد که این کمپانی، قصد ساخت گوشی هایی را دارد که امکان پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی همه سیستم عامل‌ها از جمله آندروید، ‌آی او اس، لینوکس و خود ویندوز ۱۰ را داشته باشد. از آنجایی که ویندوز بر روی بسیاری از دستگاه‌ها از جمله، رایانه‌ها، تبلت ها، کنسول‌های بازی و هدست‌های واقعیت مجازی قابل نصب خواهد بود، بزودی با داشتن تنها یک گوشی هوشمند کوچک مجهز به ویندوز، کاربران می‌توانند با اینگونه از دستگاه‌ها به آسانی سازگار و مرتبط شوند و به این ترتیب استفاده از همه دستگاه‌های ویندوزی، تنها با یک گوشی هوشمند امکان پذیر خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.