اهواز- عملیات اجرایی قطار شهری اهواز در سال ۱۳۸۵شروع شد و قرار بود دو ساله به اتمام برسد ولی با گذشت ۱۱سال از شروع عملیات اجرایی آن پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

متروی اهواز روی ریل تاخیر/ضرب الاجل دولت ضربی نداشت

به گزارش قدس آنلاین، حکایت مترو در کلانشهر اهواز همان کلاف سردرگمی است که مردم نمی دانند سر کلاف مشکلاتش را باید از کدام اداره و سازمان دنبال کنند انقدر که وعده و وعید  و امارهای غیر حقیقی از سوی مسئولین مربوطه از شهرداری و استانداری و معاونین عمرانی دولت شنیده اند که حقیقا دیگر امیدی به اتمام این پروژه تاریخی ندارند.

برخی شهرداری اهواز را مقصر این قصه می دانند و برخی دولت را و برخی پیمانکار پروژه ، اما اگر با نگاه دقیق تر بنگیریم قطعا هرکدام سه ضلع اصلی عقب ماندگی پروژه مترو اهوازهستند که هیچ کدام نمی توانند تقصیر و کوتاهی خود را منکر شوند.

تغییرات مدیریتی

پیمانکاران متروی اهواز شرکت های چینی کیسون و نورینکو هستند که در سال ۱۳۸۵ کار را تحویل گرفتند و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برسانند اما این طرح اکنون تنها ۲۸ درصد پیشرفت دارد.
آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان پارسال اعلام شد و قرار بود گام نخست آن ۶ ایستگاه از میدان فرودگاه تا مصلای اهواز به بهره برداری برسد.

نارضایتی مسئولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که مرداد ۹۴ مسئولان، اعلام کردند که قصد خلع ید پیمانکار را دارند.
اختلاف میان پیمانکار چینی متروی اهواز (شرکت کیسون) و کارفرما در یک سال اخیر باعث تعطیلی ۱۸ ماهه طرح شد.

از سوی دیگر اختلاف میان هلاکویی مدیرعامل سابق متروی اهواز و موسوی شهردار باعث شد که هلاکویی پس از حدود ۱۰ سال مدیریت در این سازمان استعفا دهد.

محبوبی مدیرعامل جدید متروی اهواز اوایل مهر در این سمت منصوب ش و اما  در آخرین روز های سال ۱۳۹۵ غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در حکمی شهرام شاهین زاده را به عنوان مدیرعامل جدید سازمان قطار شهری شهرداری اهواز مترو   رامنصوب کرد و معلوم نیست تا به ثمر رسیدن این مترو چند مدیر دیگر روی ریل تغییر قرار بگیرند.

پیمانکار مربوطه نیز  در مدت کار خود، با اخراج کارگران و تاخیر در پرداخت حقوق آنها همچنین مشکلات اجتماعی زیادی در اهواز ایجاد کرده است. آبان ۹۴ بیش از ۳۸۰ کارگر این طرح از کار اخراج شدند و در طول اجرای طرح نیز کارگران بیش از ۱۱ نوبت دست به اعتصاب زده اند.

کمبود بودجه

مقصر اول عقب ماندگی این پروژه قطعا دولت است زیرا با کاهش سال به سال بودجه قطارشهری اهواز بیش از همه این پروژه را به سمت تعطیلی هل داد بطورمثال بودجه سال ۹۵ مترو اهواز نسبت به سال ۹۴  را حدودا ۱۵ میلیارد کاهش داد و همان ۸۵ میلیارد را نیز تخصیص نداد و در انتهای سال با مانور رسانه ای به نحوی وعده ۶۰ میلیارد را برجسته کرد که گویی ۶۰ میلیارد مازاد بر بودجه ۸۵میلیاردی سال ۹۵ تخصیص داده شد که معلوم نیست به خوزستان رسید یا خیر؟

گفتنی است در ماههای منتهی به انتخابات خندان دل معاون عمران، توسعه شهری و روستایی وزرات کشور در سفر اخیرش به اهواز گفته : علیرغم وجود منابع مالی، امکان هزینه کردن این منابع در پروژه قطار شهری اهواز فراهم ‌نشده و در سه سال اخیر این پروژه با حدود کمتر از سه درصد پیشرفت همراه بوده است.

خندان دل برای دومین بار در سفرهای متعددش به اهواز و سرکشی از مترو اهواز کارت زرد را به پیمانکار و شهرداری اهواز داد و گفت اگر تا یکماه آینده مشکل حل نشود موضوع را به شورای عالی فنی کشور منتقل خواهیم کرد و شرایط احتمال تغییر پیمانکار قوت خواهد گرفت.

وارد فاز اجرایی شدیم

در همین رابطه شهرام شاهین‌زاده مدیرعامل قطارشهری اهواز درباره پروژه تکمیل قطاری شهری اهواز اظهار داشت: آغاز فاز نخست قطار شهری اهواز از طریق اسناد خزانه ابلاغ شد و مابقی اعتبارات توسط اداره وزارت اقتصاد و دارایی که به صورت قسمت قسمت به اسناد خزانه پرداخت می‌کند تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده جهت تکمیل قطار شهری اهواز جذب نشده، افزود: اعتبارات دولتی الزاما نباید وجه نقد باشند و از طریق اسناد خزانه تخصیص داده می‌شود.

مدیرعامل قطار شهری اهواز گفت: با توجه به اینکه روند تکمیل پروژه کند بود اکنون حدود دو هفته است قسمت اول اعتبارات ابلاغ شده و کار اجرایی فاز اول را آغاز کردیم.

شاهین‌زاده با اشاره به اوراق مشارکت بیان کرد: مجوز اوراق مشارکت ۵۰۰ میلیارد تومان هست که در دو فاز ۳۰۰ و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌شوند اکنون نیز به تاییدیه برای پرداخت فاز دوم نیاز داریم که درحال پیگیری است.

پایان ضرب الاجل

روز های پایانی فروردین ماه امسال معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با بیان اینکه طرح متروی اهواز در سه سال گذشته کمتر از سه درصد پیشرفت داشته گفت: شهرداری اهواز و پیمانکار طرح متروی اهواز یک ماه مهلت دارند تا اختلافات خود را حل و فصل کنند.

هوشنگ خندان دل در حاشیه نشست با شهرداران و دهیاران خوزستان اظهار کرد: برای آخرین بار به کارفرمای طرح قطارشهری اهواز (شهرداری اهواز) و پیمانکار (شرکت کیسون) هشدار و بار دیگر مهلت یک ماهه داده شد تا اختلاف خود را حل کنند در غیر اینصورت موضوع به شورای عالی فنی کشور ارجاع می شود و هر تصمیمی که این شورا اتخاذ کند، اجرا می شود.
وی تصریح کرد: در صورت حل و فصل نشدن اختلافات، ممکن است پیمانکار این طرح تغییر کند.

حال این مهلت و ضرب الاجل یک ماهه نیز به پایان رسیده است و مردم اهواز همچنان چشم انتظار تصمیمات جدی در این حوزه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.