از زمانی که دولت اصلاح طلب روی کار آمد بحث گزینشی عمل کردن و وجود باورهای دینی بین مدیران ضعیف شد. وقتی چنین فاکتورهای مهمی ضعیف شود قطعا بحث تعهد مدیریتی و مکانیزم کنترل درونی دربین این افراد به مرور زمان از بین می‌رود.

حضور مردم در صحنه یعنی اقتدار ملی

  به گزارش «قدس آنلاین»،  موسی غندی، استاد دانشگاه شیراز به تحلیل شرایط پس از انتخابات و پیروزی دکتر روحانی پرداخت.
غندی درخصوص تاثیراتی که حضور حداکثری مردم در آینده بر روابط داخلی و خارجی خواهد گذاشت، اظهار داشت:
  «حضور مردم در صحنه یعنی اقتدار ملی. به همین جهت در عرصه بین المللی هرچقدر مردم در این زمینه ها مشارکت بیشتری داشته باشند، کشور از اعتبار و اقتدار بیشتری در جامعه جهانی برخوردار می‌شود. در زمینه سیاست داخلی نیز معمولا مشارکت بالای مردم به افزایش اعتماد عمومی به نظام منجر می‌شود».
وی در رابطه با علل اعتماد مجدد مردم به آقای روحانی با توجه به اجماع اصولگرایان روی یک گزینه، تاکید داشت:
  «بد نیست اینجا به یک نکته مبنایی درباره انتخابات اشاره کنم. ما در این کشور ادعای وجود دموکراسی داریم. اما باتوجه به اسلامی بودن قوانین ما دموکراسی که در کشور ما جاری است با دموکراسی کشورهای غربی متفاوت است. ما باتوجه به باورها و اعتقادات دین خود به مردم سالاری دینی پایبند هستیم. حالا می‌رسیم به بحث انتخابات که یکی از مهم ترین موضوعات در دموکراسی است. انتخابات نیز یک فرآیند مشخص دارد و یکی از ویژگی های این فرآیند بحث تبلیغات است. در کشورهای غربی ما به جای این که از طرف نامزدها تبلیغ ببینیم بیشتر اقدامات ضد تبلیغ و تخریبی از جانب آنها مشاهده می‌کنیم. یعنی به جای اینکه به ارائه برنامه و روش مدیریتی خود برای اداره کشور بپردازند بیشتر به تخریب رقیب می‌پردازند و از این روش آرای مورد نظر خود را کسب می‌کنند. در انتخابات اخیر هم باوجود نقدهای بسیاری که به عملکرد دولت یازدهم وارد بود، آقای روحانی بیشتر از این روش استفاده کرد و توانست نظر مردم را از این شیوه جلب کند. لذا اتاق فکر اصلاح طلبان در این مورد بهتر از اتاق فکر اصولگرایان عمل کردند. از طرفی اقدامات میدانی و نمایش باورها در خیابان از طرف اصلاح طلبان بهتر اجرا شد و نیروهای اصولگرا زیاد اقدامی در این جهت انجام ندادند».
غندی درباره تخلفاتی که در جریان انتخابات اتفاق افتاد و میزان تاثیرگذاری آنها در نتایج نهایی، افزود:
  «ما باید ابتدا قبول کنیم که نیروهای اصولگرا به کار تشکیلاتی اهمیت ویژه ای دادند. از زمانی که دولت اصلاح طلب روی کار آمد بحث گزینشی عمل کردن و وجود باورهای دینی بین مدیران ضعیف شد. وقتی چنین فاکتورهای مهمی ضعیف شود قطعا بحث تعهد مدیریتی و مکانیزم کنترل درونی دربین این افراد به مرور زمان از بین می‌رود. خب وقتی این روند ادامه پیدا می‌کند نتیجه اش را در مقطعی حساس یعنی در انتخابات می‌بینیم. این دسته از افراد هستند که با بی‌تعهدی خود نسبت به امانت داری از رای مردم آن طور که باید و شاید تلاش نمی‌کنند و نتیجه اش می‌شود همین تخلفاتی که اتفاق افتاده و حق عده ی زیادی از مردم ضایع شده».
وی در پایان اضافه کرد:
  «تنها راه برون رفت از این وضعیت تقویت مکانیزم های اعتقادی از بیرون است. لذا وقتی این اتفاق می‌افتد که جناح ها و گروه های مختلف اختیار عمل و مشارکت فعالی در جریان انتخابات داشته باشند».

منبع: استاد نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.