یک روزنامه اماراتی در گزارشی با اشاره به تماس تلفنی امیر قطر با رئیس‌جمهور ایران، نوشت که امیر قطر با این کار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را تحریک می‌کند.

«الخلیج» امارات: امیر قطر با تأکید بر تقویت روابط با ایران، اعراب را تحریک می‌کند

  به گزارش «قدس آنلاین»،  همزمان با تشدید تنش میان قطر و عربستان، روزنامه «الخلیج» امارات نوشت که «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با «حسن روحانی» تماس تلفنی برقرار کرده و انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس‌جمهور ایران و فرا رسیدن ماه رمضان را به وی تبریک گفته است.

این روزنامه افزود، امیر قطر در این تماس تلفنی بر روابط تاریخی، اصیل و تنگاتنگ با ایران اشاره کرد و گفت که «خواهان تقویت بیش از پیش این روابط است».

به نوشته این روزنامه، امیر قطر همچنین تأکید کرد که کشورش هیچ مانعی برای توسعه روابط دوجانبه نمی‌بیند و گفت‌وگو و مذاکرات نیز قطعا تنها راه حل مشکلات است و میانجی‌گری که کویت به نیابت از کشورهای حاشیه جنوبی منطقه خلیج‌فارس بر عهده گرفته بایستی ادامه یابد.

روحانی نیز در این تماس تلفنی ضمن تأکید بر ضرورت شراکت بین کشورهای منطقه، گفت که خواهان حاکمیت اعتدال، میانه‌روی و عقلانیت در روابط بین کشورها هستیم و بایستی اولویت با راه‌حل سیاسی باشد.

الخلیج با اشاره به این سخن امیر قطر که گفت «به طرف‌های مربوطه در قطر برای اتخاذ اقدامات لازم جهت توسعه روابط با تهران دستوراتی صادر می‌کند»، نوشت که این موضع قطر تأکیدی بر سیاست‌های این کشور برای «دست کشیدن از برادران خود در کشورهای عربی و پناه بردن به آغوش ایران بدون توجه به مواضع جمعی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای عربی در خصوص مداخله ایران در منطقه است».

به نوشته این روزنامه روابط قوی خود با تهران را به رخ اعراب کشیده و تلاش‌های خود در منطقه را مورد ستایش قرار داد که همین امر با محکومیت گسترده اعراب در منطقه خلیج‌فارس مواجه شد زیرا اقدامی تحریک‌آمیز در قبال سیاست‌های مخالف با رویکردهای ایران است.

الخلیج همچنین نوشت که همسو با این سیاست‌ها، «پیمان جعفری تهرانی» معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش از اعزام ناوگروه چهل و هفتم به اقیانوس هند و استقرار در خلیج عدن سخن گفت و افزود که «مأموریت این ناوگروه برقراری امنیت خطوط کشتیرانی در خلیج عدن، تنگه باب المندب و اقیانوس هند است».

این روزنامه اماراتی در ادامه نوشت که این اقدام ایران نیز که برای نخستین بار صورت می‌گیرد، اقدامی تحریک‌آمیز برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و ائتلاف عربی علیه یمن است.

روابط عربستان و چند کشور عربی با قطر تنها پس از گذشت چند روز از برگزاری اجلاس عربی-اسلامی و آمریکایی در ریاض وارد مرحله‌ای از تنش شده است و گفته می‌شود کشورهای عربستان، بحرین، مصر و امارات برخورد خوبی با امیر قطر در این اجلاس نداشته‌اند و بشدت نزد دونالد ترامپ بدگویی دوحه را کرده‌اند.

عربستان و متحدانش به دولت امریکا گفته‌اند که دوحه در حال حمایت از تروریسم است و همچنان از جماعت اخوان المسلمین حمایت می‌کند.

دیدار ترامپ و تمیم در ریاض نیز دیدار گرم و صمیمانه‌ای نبود و ترامپ هم از تمیم خواسته که کشورش در مبارزه با تروریسم فعال باشد.

از طرفی دیگر سران امارات نیز در ریاض در حاشیه اجلاس با ترامپ، اصلا با تمیم صحبت نکرده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.