سخنگوی شورای صنفی نمایش در این گفت و گو تأکید می کند که نیم‌بها کردن بلیت سینما تأثیری در افزایش مخاطب نداشته است و طرحی ناموفق محسوب می‌شود

صدا و سیما همکاری کند، طرح اکران رمضان موفق می‌شود

صبا کریمی/ اکران فیلم در دوره‌های زمانی خاص مانند ایام نوروز، ماه رمضان و فصول مختلف همچون تابستان بـرای سینماداران، سرمایه‌گذاران و البته مخاطبان سینما از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. شاید اندیشیدن به تمهیدات درست برای مواجهه با این ایام یکی از بزرگ‌ترین وظایف شورای صنفی نمایش باشد که خوشبختانه این تعامل دوطرفه بین سینماداران و شورا، سودآوری متقابل هم در برخواهد داشت.

با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، فرصت مناسبی برای اکران با شرایط ویژه همراه است. به همین مناسبت در جلسه اخیر شورای صنفی نمایش مقرر شد که در طرح ویژه ماه مبارک رمضان قیمت بلیت‌ها در سینماهای سراسر کشور تا ساعت ۱۷ به‌صورت نیم‌بها محاسبه شود اما بعد از ساعت ۱۷ قیمت بلیت‌ها کامل است. همچنین در این طرح فیلم‌هایی که سقف نمایش۱۰ هفته‌ای آن‌ها به پایان رسیده است نیز می‌توانند از ساعت ۲۴ تا سحر اکران شوند. از دیگر تسهیلاتی که به فیلم‌هایی که در ماه مبارک رمضان اکران می‌شوند، اعطا شده این است که ۲ هفته از اکران آن‌ها یک هفته محاسبه می‌شود به شرط اینکه بتوانند کف فروش خود را در سرگروه‌ها حفظ کنند.

بحث فروش و اعطای تسهیلات در این زمینه برای مخاطبان همواره از موارد مورد بررسی اهالی سینما و سینماداران بوده و هست. در طی این سال‌ها نیز راهکارهای بسیاری برای افزایش حضور مخاطبان در سینماها و فراهم‌کردن شرایطی برای تسهیل این روند صورت گرفته که برخی در عمل موفق و برخی ناموفق بودند. از همین دست برنامه‌ها می‌توان به طرح اکران افطار تا سحر اشاره کرد که با استقبال خوبی روبه‌رو بوده است. ارائه بلیت تخفیف‌دار در این ماه طرح بسیار خوبی است اما همچنان باید توجه داشت که عدم اطلاع‌رسانی به مردم از اجرای چنین برنامه‌هایی‌، بزرگ‌ترین آفتی است که می‌تواند به اکران فیلم‌ها در ماه رمضان ضربه بزند.

ضمن اینکه شاید بتوان با تسری‌دادن این طرح به کل سال در قالب نیم‌بها بودن بلیت سینما طی ساعات مشخصی از روز، مخاطبان بیشتری را به سینماها کشاند. زیرا مسئله قیمت بلیت سینما از اهمیت زیادی برخوردار است و وقتی بلیت یک فیلم به‌صورت نیم‌بها در بازه زمانی مشخصی ارائه شود، مخاطبان بیشتری به تماشای فیلم رغبت نشان می‌دهند زیرا می‌توانند با بهای کمتری فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنند. این موضوع را با غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش در میان گذاشتیم که در ادامه می‌خوانید.

طرح نیم‌بها کردن بلیت موفق نبود

فرجی با اشاره به اینکه طرح نیم‌بها کردن بلیت در ساعات مشخصی از روز سابقاً مطرح و پیگیری شده بود، گفت: سال‌های گذشته در شورای صنفی نمایش پیشنهاد 2 سانس اول به‌صورت نیم‌بها داده شد و ما تجربه این کار را داریم. ضمناً برای این کار تبلیغات بسیاری هم انجام شد اما اساساً خروجی که عاید شورا شد این بود که تعداد مخاطبانی که در آن مقطع زمانی که بلیت نیم‌بها و تمام‌بها بوده خیلی فرقی نداشته و نیم‌بها شدن بلیت تأثیری بر فروش فیلم‌ها نداشته است و اساساً خروجی قابل قبولی هم برای ما در برنداشت.

وی در ادامه افزود: ما 2 سانس اول را نیم‌بها اعلام کردیم که خروجی بهتر، فروش بیشتر و آمار مخاطب بالاتری داشته باشیم اما در نتیجه، در خروجی چنین اتفاقی نیفتاد و بازخوردهایی که از طرف سینماگران هم به ما اعلام شد خیلی رضایت‌بخش نبود و در کل، این طرح با موفقیت خاصی همراه نبود. این در حالی است که حتی ما برای این اقدام از صدا و سیما هم پخش آگهی داشتیم اما عملاً خروجی خوبی در پی نداشت و این بود که دوباره به حالت اولیه برگشتیم.

فرجی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید نمایش فیلم در صنعت سینمای کشور به گونه‌ای است که سینماگر و تهیه‌کننده و البته در کنار آن احتمالاً شرکای دیگر نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. اما به طور کلی تهیه‌کننده و سینماگر هستند که در این موارد عملاً نقش تعیین‌کننده دارند و در این باره باید به توافقاتی دست پیدا کنند که چنین طرح‌هایی به مرحله اجرا برسد. در شورای صنفی نمایش هم طرح مسئله (نیم‌بها شدن بلیت سینما در طول سال) شد اما به دلیل اینکه در نهایت این 2 صنف باید با هم به توافق برسند، به نتیجه مشخصی در این باره نرسیدیم و در واقع با توجه به تجربه ناموفقی که در این مورد داشتند، تصمیم بر آن شد که مانند روال سابق عمل کنیم.

تبلیغات را دستکم نگیریم

سخنگوی شورای صنفی با اشاره به اهمیت تبلیغات در راستای آگاهی‌بخشی واطلاع‌رسانی درست به مخاطبان، یادآور شد: البته این را هم باید در نظر بگیریم که همین طرح ویژه ماه رمضان نیز اگر به لحاظ تبلیغاتی به‌خوبی حمایت شود قطعاً مورد استقبال قرار می‌گیرد. ما هفته گذشته هم اعلام کردیم اگر صدا و سیما نسبت به این طرح تبلیغ و پخش آگهی داشته باشد، شاهد استقبال خوبی از سوی مردم خواهیم بود اما اگر همین طرح هم مورد حمایت صدا و سیما قرار نگیرد و تبلیغی برایش انجام نشود عملاً مخاطب استقبال نخواهد کرد. البته خود تلویزیون هر سال پیگیر این موضوع هست و در کنار آن، شورای صنفی نمایش و خود وزارت ارشاد هم موضوع را پیگیری می‌کنند که این تبلیغات از تلویزیون پخش شود.

وی در ادامه افزود: در سال‌های گذشته طرح افطار تا سحر بسیار خوب عمل کرده و با توجه به اینکه در ایام ماه مبارک رمضان گرمای هوا و روزه‌داری مردم باعث می‌شوند که مخاطب، کمتر به سینما برود، با شرایط ویژه‌ای روبه‌رو هستیم. چنین طرحی باعث تشویق حضور مردم در سینماها می‌شود. خوشبختانه در سال‌های گذشته که با استقبال بسیار خوبی مواجه بودیم و بازخوردهای مردم از این طرح فوق‌العاده بود و سینماها هم استقبال خوبی از این طرح کردند.

فرجی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: در کنار طرح افطار تا سحر و ایجاد تمهیداتی برای مخاطبان، یک بخشی هم به چیدمان خود فیلم ها برمی‌گردد که باید آن را هم در نظر گرفت. اینکه چه طیف فیلم‌هایی با چه تنوع ژانری اکران می‌شوند، بسیار مهم است و باید ذائقه مخاطب را در نظر گرفت. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.