به منظور رفاه حال زائران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع)، در سال گذشته بیش از 5/14 میلیون مورد وسائل و لوازم همراه آنان به طور امانت در مبادی ورودی حرم مطهر دریافت و پس از زیارت و در هنگام بازگشت و مراجعه، به زائران تحویل داده شد.

نگهداری بیش از 5/14 میلیون امانات زائران در حرم مطهر رضوی

رئیس بخش امانات وسائل و صندلی چرخدار حرم مطهر رضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار قدس با بیان این مطلب افزود: این بخش، از واحدهای زیر مجموعه اداره امور امانات و نگهداری اشیای پیدا شده حرم مقدس امام هشتم(ع) بوده و وظیفه آن دریافت، نگهداری و استرداد امانات و وسائل زائران در مبادی ورودی بارگاه منور رضوی می‌باشد.

«سیدمحمدرضا حصیرباف» ادامه داد: در حال حاضر ۶ دفتر در ۶ مبادی ورودی اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) شامل: باب الرضا(ع)، باب الجواد(ع)، باب الهادی(ع)، ورودی شیخ طوسی، ورودی شیخ طبرسی و ورودی نواب صفوی، با رعایت تفکیک پنجره‌های دریافت امانات وسایل زائران (ویژه خواهران و برادران) نسبت به دریافت و تحویل امانات میهمانان بارگاه مقدس امام هشتم(ع) اقدام می‌کنند.

وی تأکید کرد: فعالیت این دفاتر به صورت شبانه روزی بوده و براساس ضوابط و شرایط و دستورعمل‌های ابلاغی از سوی مدیران و مسئولان مربوط در آستان قدس رضوی، دفاتر مزبور با مقداری فاصله مکانی از مبادی ورودی حرم مطهر امام رضا(ع) واقع شده‌اند.

امانات و وسایل دریافتی

رئیس این بخش در مورد وسایل و امانات دریافتی از زائران بیان داشت: بجز برخی از اشیا و لوازمی که حسب دستورعمل‌های ابلاغی، دریافت و پذیرش آن‌ها توسط دفاتر امانات وسایل این بخش ممنوع می‌باشد مانند لوازم و اشیای نظامی و انتظامی مربوط به نیروهای مسلح (از قبیل: اسلحه، بی‌سیم، دستبند، باتوم و...)، لوازم و اسباب آتش‌زا (کپسول گاز، کپسول پیک نیک، مواد شیمیایی شعله‌ور و...) بقیه اشیا و لوازم همراه زائران از قبیل ساک و چمدان، کیف‌های شخصی و دستی، دوربین (عکاسی و فیلمبرداری)، بسته‌های لباس و پوشاک، کتاب، لوازم کم حجم همراه زائر و... از این افراد به طور امانت دریافت و نگهداری و پس از مراجعه و بازگشت زائران از زیارت، به آنان تحویل داده می‌شود.

حصیربافت متذکر شد: همچنین دفاتر مزبور از پذیرش و دریافت هر آنچه که طبق مقررات و ضوابط، ورود آن‌ها به مجموعه اماکن متبرکه حرم امام رضا(ع) آزاد می‌باشد از قبیل صندلی‌های چرخ‌دار، صندلی‌های تاشو، کالسکه نوزادان و خردسالان، شارژر تلفن‌های همراه و... معذور بوده و مجاز به دریافت این گونه وسایل و اشیا نمی‌باشند.

امانات وسایل به روایت آمار و ارقام

وی با اشاره به اینکه دفاتر امانات وسایل این بخش، ظرفیت و گنجایش نگهداری حدود ۱۵ هزار مورد امانات زائرین در لحظه را دارا می‌باشند، اضافه کرد: در سال گذشته (۹۵) حدود ۱۴ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۱۵۶ مورد امانات وسایل از زائران دریافت و پس از مراجعه آنان، تحویل داده شده است و این میزان نسبت به سال پیش از آن (۹۴) که حدود ۱۵ میلیون و ۹۰۲ هزار و ۵۱۶ مورد بوده است از کاهش حدود هشت درصدی برخوردار می‌باشد.

حصیرباف در بیان علل این کاهش گفت: اطلاع‌رسانی شفاف و فرهنگ سازی مناسب توسط آستان قدس رضوی (به روش‌های مختلف) در جهت آگاهی عموم زائرین مبنی بر نیاوردن وسایل و لوازم غیرضروری به همراه خود هنگام تشرف به زیارت حرم مطهر امام هشتم(ع) و استقبال و همکاری زائرین با این مطلب، اقدام آستان قدس رضوی در زمینه آزادسازی (رفع ممنوعیت ورود) در مورد ورود برخی از اشیا و لوازم همراه زائران هنگام تشرف به داخل حرم مطهر امام رضا(ع) و... از جمله علل بروز این کاهش به شمار می‌آید.

*وسایل و اشیای بدون مالک

وی در زمینه امانات و اشیای بدون مالک (بدون صاحب) اظهار داشت: در بسیاری از موارد، اتفاق می‌افتد که اشیا و لوازمی که در انبار امانات وسایل این بخش نگهداری می‌شوند (تا مدت زمان یک ماه) هیچ صاحب یا مالک خاصی برای دریافت آن‌ها مراجعه نمی‌کند، در اینصورت مطابق ضوابط اعلام شده، این گونه اشیا و وسایل به عنوان اموال بدون مالک تلقی شده، پس از تفکیک و جداسازی آن‌ها مطابق دستورعمل‌های ابلاغی برای پیگیری سایر مراحل اداری و سازمانی مربوط، تحویل بخش نگهداری اشیای پیدا شده حرم مطهر رضوی داده می‌شود.

رئیس این بخش در این زمینه افزود: در سال گذشته (۹۵) حدود ۴۶۸۵۱ مورد امانات و لوازم باقیمانده در انبار این بخش پس از تنظیم صورتجلسه مربوط در زمینه‌های گوناگون (طلا، تلفن همراه، وجه نقد، مدارک شناسایی، دوربین، ساعت، پوشاک و کفش و لباس و...) برای انجام سایر مراحل و اقدامات لازم اداری، تحویل بخش مذکور داده شده است.

ارسال امانات از طریق پست

حصیرباف در زمینه ارسال امانات از طریق شرکت پست خاطرنشان کرد: در برخی از موارد تعدادی از زائران شهرستان‌ها و استان‌های مختلف به دلایل گوناگون (از قبیل تعجیل در هنگام خروج از حرم مطهر) قبل از تحویل گرفتن و دریافت امانات خود، بعد از زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) و خارج شدن از شهر مقدس مشهد به شهرستان و استان محل سکونت خود بازمی‌گردند و در آنجا متوجه می‌شوند که امانات خود را از حرم مطهر امام هشتم(ع) دریافت نکرده‌اند.

وی اشاره کرد: این افراد پس از تماس با شماره تلفن ۳۲۰۰۲۷۱۴-۰۵۱ (که در پشت قبض رسید صادره از سوی دفاتر امانات وسایل درج شده است) موضوع را با متصدی مربوط در میان گذاشته و بعد از اینکه تصویر قبض رسید مزبور را به وسیله فاکس (نمابر) به این بخش ارسال کردند، مطابق ضوابط موجود و بعد از تأیید و صحت ادعاهای شخص امانت گذار، امانات و وسایل مربوط به وسیله شرکت پست به نشانی اعلام شده از سوی آنان، ارسال می‌گردد.

حصیرباف در این زمینه افزود: با همکاری شرکت پست و در سال گذشته بیش از هزار مورد امانات و وسایل جامانده از زائران بدین روش و با رعایت ضوابط موجود به نشانی اعلام شده از سوی آنان ارسال شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.