اقتصاد - شهرآبادی: سال 93بود که وزیر راه وشهرسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را به عنوان مسئول اجرای طرح مسکن اجتماعی معرفی کرد.

مسکن اجتماعی خانه ای روز کاغذ

اقتصاد - شهرآبادی: سال 93بود که وزیر راه وشهرسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را به عنوان مسئول اجرای طرح مسکن اجتماعی معرفی کرد.

در همان مقطع زمانی، برنامه وزارت راه وشهرسازی تامین مسکن اجاره ای برای حداکثر 150هزار خانوار در هر سال بود که این تعداد مخاطب نیز از دهک های کم درآمد وضعیف جامعه بودند.

حتی در همان زمان و در طرح مسکن‌اجتماعی، بررسی شد تا دولت 60درصد هزینه‌ اجاره‌بهای سکونت خانوارهای دو دهک اول را در قالب «کمک‌پرداخت اجاره‌بها» تقبل و پرداخت کند که با احتساب متوسط هزینه اجاره‌نشینی و سهم 60درصدی دولت در تامین آن، در سال 93 ماهانه حدود 400 هزار تومان «یارانه‌اجاره‌بها» توسط دولت به 70 هزار اجاره‌نشین کم‌درآمد در قالب طرح مسکن‌اجتماعی پرداخت شود.

اما چندی قبل مدیر مطالعات علمی طرح جامع مسکن اعلام کرد که براساس مطالعات انجام شده در بخش مسکن در سال 92 به میزان دو میلیون و پانصد هزار خانوار کم درآمد زیر خط فقر، مستاجر شناسایی شده اند که این مسئله می تواند ارزیابی های قبلی دولت را در خصوص مسکن اجتماعی وحمایتی و تعداد مستأجران کم درآمد(بدون احتساب اقشار ضعیف وبدون خانه) تحت الشعاع قرار دهد.

به گفته فردین یزدانی اخیرابراساس مطالعات انجام شده رقم مستأجران فقیر و کم درآمد به سه میلیون و دویست هزار خانوار افزایش یافته که این آمارها رقم مسکن مورد نیاز اقشار کم درآمد را به بالای 3میلیون واحد مسکونی می رساند.

از سویی به گفته یزدانی هم اکنون 5/1میلیون خانوار ایرانی در یک اتاق ۱۲متری و کمتر از آن زندگی می‌کنند که این مسئله نشان می دهد دولت باید تدبیری جدی برای خانه دار شدن این اقشار وجلوگیری از تبعات اقتصادی واجتماعی آن بیندیشد.

به همین دلیل است که مجلس زوایای مختلف  طرح مسکن اجتماعی وحمایتی را طی روزهای آتی دنبال وبررسی خواهد کرد تا راهکارهای اجرایی آن مشخص شود.

این در حالی است که از سال 93این طرح مطرح است و تنها در سال 95 مدل اجتماعی مسکن اجتماعی وحمایتی در هیئت دولت تصویب شد که تا کنون در حد بررسی و ارزیابی قرار داشته وهیچ گونه اقدام عملی پیرامون آن صورت نگرفته است.

*مجلس به میدان امد

در این زمینه یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که در دولت دهم کارهایی در خصوص مسکن مهر صورت گرفت تا به نوعی اقشار کم درآمد هم تحت پوشش قرار بگیرند به خبرنگار ما گفت: در آن دولت تلاش شد تا موضوع مسکن مهر به جایی برسد که به آن هدفی که دنبالش بودند، نرسیدند که در این زمینه با عقب ماندگی هایی روبرو شدیم.

حمید بنایی تصریح کرد: اما در دولت یازدهم نیز طرح مسکن اجتماعی مطرح شد که با توجه به این که مسکن مهر با مشکلاتی مواجه شد و به عبارتی روی دست سازندگان مانده بود، طرح جدید باید بررسی می شد.

وی ادامه داد: در این خصوص ما چندین جلسه برای بررسی طرح مسکن اجتماعی ومسکن مهر با وزیر راه جلساتی داشتیم وتاکید شد که مسکن مهر باید به سرانجام برسد که هم اکنون 85درصد از کارهای این طرح در حال اتمام است؛ هر چند که هنوز در زیرساخت ها، روبناها و زیربناهای این بخش مشکل داریم. 

وی با بیان این که طرح مسکن اجتماعی وحمایتی قبل از سال 96و در هیئت دولت مصوب شد، اظهارداشت: اما هنوز راهکارهای اجرایی این طرح مشخص نیست که ما می خواستیم طرح مذکور را بررسی کنیم که با مسئله انتخابات مواجه شدیم.

وی با بیان این که دولت باید برای مسکن اجتماعی، مسکن مهر، مسکن حمایتی وبرنامه های دیگر در بخش مسکن برنامه داشته باشد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ما در بحث مسکن مهر مزایای خوبی را شاهد بودیم که در کنار آن برخی مشکلات نیز وجود داشت ومتأسفانه بخشی از مسکن های مهر ساخته شده خالی وبلا تصدی باقی ماند.

وی افزود: از سویی بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی دولت تعداد زیادی واحدهای مسکونی در کلانشهرها ساخته وارایه شده است اما در کشور نیاز به ساخت سالانه یک میلیون و200هزار واحد مسکونی داریم.

بنایی با بیان این که قشرهای مختلف جامعه از جمله جمعیت جوانی که به سن ازدواج رسیده نیازمند سرپناه است که دولت باید برای آنان چاره وتدبیری بیندیشد، تصریح کرد: یکی از همین مسایل مسکن اجتماعی است که در دولت تصویب شده که جزئیات این مسئله طی 2هفته آینده در کمیسیون عمران مجلس بررسی خواهد شد تا ببینیم راهکارهای اجرایی دولت در این خصوص چیست که در این زمینه اگر نیازی به قوانین تسهیل کننده در حوزه مسکن اجتماعی باشد  مجلس کوتاهی نخواهد کرد.

این عضو کمیسیون عمران ادامه داد: تامین مسکن از ضروریات اقشار آسیب پذیر ومحروم است که هر چه واحد مسکونی در این خصوص ساخته شود مورد نیاز این اقشار است.

وی اظهارداشت: در برخی شهرستانها هنوز مشکل کمبود مسکن داریم که در جلسه آتی این موضوع را هم پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان این که اکنون رویکرد مجلس ساخت مسکن برای محرومان واقشار ضعیف است خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در برنامه ششم وقانون بودجه مجلس بنیاد مسکن را مکلف کرده تا در حوزه روستایی در سال 200هزار واحد مسکونی را بهسازی و بازسازی کرده و یا بسازد.

وی تصریح کرد: از سویی این بنیاد مکلف شده تا در حوزه شهری نیز 150هزار واحد مسکونی ساخته شود.

بنایی ادامه داد: اما صحبت دولت ومجلس در رابطه با مسکن اجتماعی این بوده که دولت زمین و وام های کم سود ودرازمدت در اختیار اقشار ضعیف قرار دهد که به دلیل بحث انتخابات این مسئله نیز در جلسه آتی بررسی خواهد شد وامیدوارم پس از آن خبرهای خوبی برای اقشار ضعیف داشته باشیم.

*تسهیلات ناکافی

در این خصوص یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس هم با بیان این که طرح مسکن اجتماعی در این کمیسیون مطرح شد به خبرنگار ما گفت: همه مسوولان ذیربط در این جلسه حضور داشتند ومباحثی مطرح شد که ما در کشور چه تعداد خانه ساخته شده وچه تعداد واحد مسکونی خالی از سکنه در شهرها وبه خصوص تهران داریم.

 حسین هاشمی تختی نژاد با بیان این که یکی دیگر از موضوعات مورد پیگیری بحث خانه دار شدن اقشار ضعیف بود، افزود: در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی هم حضور داشت که رقمی به عنوان تسهیلات برای این مسئله عنوان شد که مورد نقد قرار گرفت و در این جلسه اعلام شد که این میزان تسهیلات نمی تواند به خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه از جمله اقشار ضعیف وکم درآمد کمکی کند.

وی با اشاره به این که این رقم تسهیلات بانکی در شهرستان ها 60میلیون ودر تهران 80میلیون تومان بود، خاطرنشان کرد: با توجه به این پیشنهاد حتی کسانی که می خواهند تسهیلات بگیرند باید رقمی در حساب داشته باشند که این موضوع نیز مطرح وبررسی شد.

 هاشمی تصریح کرد: بنابراین در خصوص مسکن اجتماعی کمیسیون عمران و سایر دستگاه ها به دنبال راهکاری برای اجرای بی نقص این طرح هستند که با همه این محدویت ها برنامه ریزی می شود تا تحولی در ساخت وساز مسکن وتامین مسکن اقشار آسیب پذیر اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به آمارهای مختلف از جمله وجود 3میلیون و200هزار خانوار مستاجر ومحروم وهمچنین اقشار ضعیف بدون مسکن گفت: حداقل در کشور نیاز به ساخت 5میلیون واحد مسکونی برای این اقشار کم درآمد وضعیف داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.