معارف: اگرچه به برکت انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام اسلامی بر ایران، فعالیت‌های قرآنی به یکی از جبهه‌های اصلی صدور فرهنگ دینی مکتبی و خاکریز مبارزه با جنگ نرم تبدیل شده است و در طول سال شاهد اجرای برنامه‌های متنوع و اثرگذار همچون برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، اعزام مبلغان قرآنی به کشورهای مختلف، برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های قرآنی در سطح کشور هستیم، اما نمی‌توان انکار کرد، ماه مبارک رمضان که در روایات به «ربیع القرآن» مشهور است، موسمی دیگر برای این ساحت مقدس است، به گونه‌ای که فعالیت‌های قرآنی دامنه و شدت بیشتری می‌یابد و سراسر کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد که جلسات جزء خوانی، کرسی‌های تلاوت و... بهترین شاهد بر این مدعایند.

آغاز به کار تفرجگاه مذهبیِ رمضان

آمنه مستقیمی: اگرچه به برکت انقلاب اسلامی و حاکمیت نظام اسلامی بر ایران، فعالیت‌های قرآنی به یکی از جبهه‌های اصلی صدور فرهنگ دینی مکتبی و خاکریز مبارزه با جنگ نرم تبدیل شده است و در طول سال شاهد اجرای برنامه‌های متنوع و اثرگذار همچون برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، اعزام مبلغان قرآنی به کشورهای مختلف، برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های قرآنی در سطح کشور هستیم، اما نمی‌توان انکار کرد، ماه مبارک رمضان که در روایات به «ربیع القرآن» مشهور است، موسمی دیگر برای این ساحت مقدس است، به گونه‌ای که فعالیت‌های قرآنی دامنه و شدت بیشتری می‌یابد و سراسر کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد که جلسات جزء خوانی، کرسی‌های تلاوت و... بهترین شاهد بر این مدعایند.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان، نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است که بی تردید به تفرجگاه مذهبی مردم در ایام ضیافت الله تبدیل شده و استقبال و حضور مردم نشان می‌دهد، توانسته جای خود را در میان آن‌ها باز کند.

برپایی نمایشگاه‌های قرآنی در ۱۸۰ شهر

امسال نیز بیست و پنجمین دوره این نمایشگاه با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» به میزبانی مصلای امام خمینی(ره) تهران از هشتم خرداد (دیروز) با برگزاری آیین افتتاحیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماری از چهره‌های قرآنی کار خود را آغاز کرد و از امروز با برنامه‌های متنوع میزبان میهمانان شهرالله است. البته همزمان با این نمایشگاه، در ۱۸۰ شهر دیگر نیز نمایشگاه قرآنی برپا می‌شود.

وجود بخش هایی همچون کودک و نوجوان، خانواده، حوزه‌های علمیه، رسانه‌های دیجیتال، عفاف و حجاب، نشر مکتوب، مؤسسات قرآنی مردم نهاد و... نشان می‌دهد نمایشگاه بیست و پنجم به طیف‌های مختلف مردم توجه داشته و در نظر دارد همه از خوان گسترده قرآن به قدر توان بهره مند شوند.

یکی از تدارکات برگزارکنندگان نمایشگاه به منظور بهره مندی حداکثری علاقه‌مندان به حضور در این نمایشگاه، رایزنی با متروی تهران به منظور افزایش ساعات کاری صورت گرفته و در پی آن متروی تهران برای سهولت تردد بازدیدکنندگان نمایشگاه بین المللی قرآن تا ساعت ۲۴ فعال است.

افزون بر این، دیگر سامانه‌های خدمت رسانی به حمل و نقل شهری همچون اتوبوسرانی و سامانه‌های آنلاین درخواست خودرو نیز برای رفاه حال بازدیدکنندگان خدماتی را ارائه کرده‌اند. همچنین، به منظور رفاه حال بازدیدکنندگان، تاکسی‌های آنلاین «اسنپ»، «تپسی» و «کارپینو» خدمات خود را با تخفیف ۳۰ درصدی ارائه می‌کنند.

رونمایی از نخستین آلبوم موسیقایی مدیحه سرایی

یکی از برنامه‌های این دوره از نمایشگاه، رونمایی از آثار فاخر قرآنی است، چنانکه همزمان با آیین افتتاحیه از نخستین آلبوم موسیقایی مدیحه سرایی «نورباران» رونمایی می‌شود.

بخش عفاف و حجاب هم که بنابر تجربه سال‌های گذشته از بخش‌های جذاب و همراه با استقبال بالای بازدیدکنندگان است، در نمایشگاه بیست و پنجم با ۱۸۰ غرفه فعال است و با طرح‌های متنوعی همچون تعویض چادر مشکی آماده(دوخته و قواره) با چادر مشکی مستعمل و ارتقای کیفیت چادرهای نماز مساجد، تکایا، حسینیه ها، برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، کارگاه دوخت چادر رایگان و مهدکودک ویژه عفاف و حجاب تلاش دارد امسال نیز مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

به نظر می‌رسد بخش کودک و نوجوان نیز با برنامه هایی که تدارک دیده در این دوره از نمایشگاه قرآن بتواند مخاطبان حساس و سخت پسند خود را راضی کند؛ چنانکه قرار است در فضای ۲۲۰۰ مترمربعی این بخش کارگاه‌های هنری از جمله کتاب سازی، خوشنویسی، نقاشی روی میز و دیواری، کلاژ(تکه چسبانی)، طرح‌های تزئینی اطراف آیه‌های قرآنی، شن و ماسه‌های رنگی برگزار شود تا کودکان ضمن بازی، با مفاهیم قرآنی نیز آشنا شوند.   نمایشگاه قرآن امسال در حوزه نشر نیز مقررات خاصی را اعمال کرده که بر اساس آیین‌نامه آن، ناشران تنها مجاز به ارائه آثار و کتب خود هستند و عرضه کتب دیگر ناشران تخلف محسوب می‌شود. همچنین، هر ناشر موظف است صرفاً نسبت به عرضه و فروش قرآن، مفاتیح و ادعیه نشر خود یا نمایندگان خود اقدام کند که با این تمهید از عرضه قرآن‌های بدون مجوز در نمایشگاه جلوگیری می‌شود. دیگر بخش‌ها و برنامه‌های نمایشگاه بین المللی قرآن نیز همگی حاکی از تلاش برای قرآنی‌تر کردن سبک زندگی میهمانان ضیافت الله حکایت دارد، هرچند باید برای مشاهده نتایج تا پایان کار صبر کرد.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» ٨ تا ٢٦ خردادماه جاری (همزمان با دوم تا بیست و یکم ماه مبارک رمضان) در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) میزبان علاقه‌مندان به ساحت نورانی قرآن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.