مبلغین اعزام شده پیش از هر چیزی تحت آموزش های خاصی قرار می گیرند تا با برگزاری کلاس های آموزشی بتوانند ره توشه مناسبی برای ایام مختلف برای مردم داشته باشند.

تشرف به اسلام و مذهب تشییع یکی از برکات اعزام مبلغان مذهبی است/ اعزام ۴۰۰۰ مبلغ مذهبی از استان قم به سراسر کشور / یکی از نتایج اعزام مبلغان مذهبی به سراسر کشور افزایش آمار موقوفات است

اختصاصی قدس آنلاین- ماه مبارک رمضان ماه خودسازی ونزدیک شدن به مرز تقوی الهی است. ماهی که خداوند متعال شیاطین را دربند و راه را برای بهشتی شدن انسان هموار می کند. از این رو جاده های معرفت و رسیدن به مسیر طریقت پیش روی آدمی باز است تا بیشترین فیض را از این ماه آسمانی کسب کند. خوشبختانه در مسیر پیش رو با هدایت مبلغینی که آموزش های ویژه ای جهت معرفت افزایی مردم دیده اند می توان از برکات و ثمرات ماه مبارک رمضان بیشترین بهره برداری را نمود. پایگاه خبری- تحلیلی «قدس آنلاین» در اولین روزهای میهمانی خداوند در گفتگویی با حجت الاسلام احمد شعبانی مدیر کل اعزام مبلغین سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به بررسی تاثیر گذاری اعزام مبلغین به مناطق مختلف کشور پرداخته است.

شعبانی در این گفت و گو با اشاره به اهمیت ماه مبارک رمضان به خبرنگار قدس آنلاین گفت : خداوند متعال ماه مبارک رمضان را ماه عبودیت، بندگی و رسیدن به تقوی الهی قرار داده است، از این رو یکی از وظایف نهادها و دستگاه های حکومتی در ماه مبارک رمضان پیشبرد اهداف دینی و رساندن مردم به مرزهای تقوی الهی است. هر چند در ماه مبارک رمضان با روزه داری گرسنگی وتشنگی را تحمل می کنیم اما هدف اصلی از نخوردن و نیاشامیدن در روزه داری، تزکیه نفس سرکش آدمی است. وی در ادامه افزود: تبلیغ وترویج دین اسلام یکی از اهداف و برنامه های مبلغین برای تعالی هر چه بیشتر مومنین و رساندن آنها به صفات متقین است. اداره کل اعزام مبلغین برحسب وظیفه خود در ایام معنوی و ماه مبارک رمضان در تلاش است تا در بقاع متبرکه به ترویج فعالیتهای دینی وتربیتی بپردازد. شعبانی اظهار داشت: موقوفات در طول تاریخ اسلامی حاصل تلاش و  زحمات کسانی است که از مال خود گذشته و با ایثار بخشی از مال ودارایی خود به ترویج شعائر اسلامی و زنده نگاه داشتن معنویات در سطح شهرها و روستاها پرداختند و نام خود را برای همیشه تاریخ ماندگار کردند.

وی با بیان اینکه اعزام مبلغ به امامزادگان در راستای ایجاد قطب فرهنگی است خاطر نشان کرد: خوشبختانه در ایران اسلامی موقوفاتی با سابقه هزار ساله موجود است که همچنان به نیت واقف از آن استفاده می شود. لازم به ذکر است که بعد از پیروزی جمهوری اسلامی  نیز موقوفات جدیدی به موقوفات چند صد ساله و هزار ساله ایران افزوده شده است که بخشی از  این موقوفات به جا مانده با عناوین روضه خوانی و تعزیه خوانی در راستای ترویج فرهنگ اسلامی به ثبت رسیده است. با توجه به وجود این موقوفات و وجود امامزادگان شریف در جای جای ایران اسلامی سازمان اوقاف وامور خیریه کشور موضوع اعزام مبلغین به سراسر کشور بخصوص به امامزادگان و بقاع متبرک را اجرایی کرد. مدیر کل اعزام مبلغین سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به این موضوع که سابقه این ساختار  به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردتصریح کرد: عمده اعزام مبلغین از محل موقوفات انسان های خیر اندیش انجام می شود و آنچه در این برنامه مورد نظر و اهتمام بیشتری قرار دارد اعزام مبلغین به امامزادگان است. وی افزود: طبق توصیه مقام معظم رهبری باید به گونه ای عمل کنیم که امام زادگان کشور به قطب فرهنگی تبدیل شوند از این رو ریاست محترم سازمان اوقاف و نماینده  ولی فقیه با همکاری معاونت فرهنگی و سایر مجموعه ها درجهت قطب فرهنگی شدن امامزادگان مامور به خدمت شدند که بخشی از این ماموریت شامل اعزام مبلغین است.

حجت الاسلام شعبانی ادامه داد: با توجه به اهداف فرهنگی عنوان شده مبلغان در طول سال شش بار به سراسر امامزادگان کشور اعزام می شوند. این اعزام ها در دهه ی اول و آخر محرم و دهه ی آخر ماه صفر با عناوین  بصیرت عاشورایی و در ماه مبارک رمضان به عنوان ضیافت الهی، ایام شهادت صدیقه طاهره حضرت زهرا (س) به عنوان سوگواره ی یاس نبوی، تعطیلات عید نوروز و تعطیلات تابستان در ایام اوقات فراغت دانش آموزان به عنوان نشاط معنوی انجام می شود. در ماه مبارک رمضان  چهار هزار مبلغ از قم و بخشی دیگر ازمبلغین از استان های خود به کار گرفته می شوند وتحت عنوان مبلغ بومی از آنها کمال استفاده می شود.

رئیس اعزام مبلغ سازمان اوقاف با اشاره به استفاده از مبلغان بومی تصریح کرد: امسال چهار هزار مبلغ از قم و مبلغان بومی در جهت نشر معارف اسلامی و آشنایی مردم با فرهنگ اهل بیت و معارف دینی در سراسر کشور به امامزادگان و مکان هایی که فاقد روحانی بوده و مسجد و بقعه ای در آنجا وجود ندارد اعزام می شوند. برخی مکان های تاریخی یا پارک هایی که مانند تخت جمشید یا قلعه فلک افلاک لرستان در نزدیکی امامزاده ای قرار دارد محل مناسبی برای اعزام مبلغ و تبلیغ معارف دینی است که خوشبختانه در این مناطق با استقبال بی نظیری مواجه بوده ایم.

وی افزود: مبلغین اعزام شده پیش از هر چیزی تحت آموزش های خاصی قرار می گیرند تا با برگزاری کلاس های آموزشی بتوانند ره توشه مناسبی برای ایام مختلف برای مردم داشته باشند. در حال حاضر علاوه بر اقامه ی نماز جماعت، برگزاری خطابه و منبر و دایر کردن کلاس های قرآنی حلقه های قرائت وتفسیر قرآن در برخی از امامزادگان برگزار می شود.

حجت الاسلام شعبانی درخصوص استقبال مردمی به قدس آنلاین گفت: استقبال و حضور مردم بعد از افطار از خیمه های معرفت حائز اهمیت است به نحوی که در برخی از این اماکن مراجعه کنندگان تا سحر حضور دارند و مبلغین نیز پذیرای آن ها هستند. ایجاد پایگاه های مشاوره؛ پاسخ به شبهات و  سوالات و ایجاد  کار گروه کودک و نوجوان از جذابیت هایی است که خانواده ها را به همراه کودکان و نوجوانان به سوی خیمه های معرفت می کشاند.

شعبانی با بیان اینکه برای استان های محروم از موقوفات نیز تمهیداتی اندیشیده شده است خاطرنشان کرد: اعزام مبلغین به سراسر کشور انجام می شود و چون مبلغین در سال های گذشته عملکرد قابل قبولی از خود ارائه داده اند سهم قابل توجهی در تبلیغ امامزادگان وتوجه مردم به قطب های فرهنگی ومعنوی کشور دارند. وی افزود: سازمان اوقاف وامور خیریه برای شش استانی که از موقوفات محروم هستند نیز مبلغین را به مساجد وتکیه ها اعزام می کند تا این هموطنان نیز از خدمات فرهنگی مبلغین استفاده کنند.

مدیر کل اعزام مبلغ کشور با اشاره به برکات اعزام مبلغین به سراسر کشور گفت: مسلما اعزام مبلغین به سراسر کشور، ثمرات قابل توجهی داشته که از آن میان می توان به وارد شدن برخی از خواهران و برادران اهل سنت به مذهب تشییع و مسلمان شدن و شیعه شدن برخی از هموطنان مسیحی اشاره کرد.   وی در خاتمه خاطرنشان کرد: خوشبختانه اعزام مبلغین بازخوردهای فراوانی داشته است به نحوی که آمار موقوفات از سال ۸۸ به بعد سیر صعودی خوبی داشته و به نسبت سالهای قبل بیشتر شده است که تمامی این موارد نشات گرفته از برکات حضور مبلغین وتاثیر گذاری معرفتی ودینی آنها بر مردم آزاد اندیش وخیرخواه است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.