۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 534757

تب کریمه کنگو یک بیماری بومی منطقه خاورمیانه است و مخزن و منبعش کنه و برخی جوند گان هستند که به هنگام کشتار و یا گزش د یگر حیوانات و یا انسان قربانی را آلوده و مبتلا می کنندولی اگر از تماس با دام آلوده خودداری شود و گوشت قبل از مصرف ۲۴ساعت در یخچال قرار گیرد هیچ خطری وجودنخواهد داشت.

تب کریمه کنگو قربانی می گیرد

قدس آنلاین- محمد رضایی: طبق تازه ترین  آمار ارائه شده از سوی مسئولان دامپزشکی کشور، تاکنون ۲نفر به‌صورت قطعی به‌دلیل ابتلا به تب کنگو جان خود را از دست داده‌اند و نوع مرگ یک شهروند اصفهانی در ارتباط با تب کریمه کنگو -نیز در دست بررسی است. همچنین ۲۸مورد ابتلا به تب کنگو در کشور رصد شده است.

در پی انتشار خبر فوت یک قصاب در بندرعباس بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو و نگرانی مردم از شیوع این بیماری مردم نگران شده اند اما کارشناسان حوزه بیماریهای مشترک انسان و دام با هشدار در باره تلفات تب کریمه کنگومی گویند؛ هموطنان عزیز باید به منظور پیشگیری از هرگونه احتمال انتقال بیماری خطرناک و کشنده تب خونریزی دهنده کریمه - کنگو از دامهای قربانی به انسان، از ذبح هر نوع دام در خارج از کشتارگاههای مجاز مورد تائید دامپزشکی، اکیداً خودداری نمایندوحتما در تماس بادام مبتلا بیماردستکش لاتکس بپوشند.

۲نفر قربانی درکرمانشاه و بندرعباس

به گزارش قدس آنلاین، دکتر امیری معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور دراین باره به خبرنگار ما می گوید: از ابتدای امسال تاکنون ۲۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۲نفر از آنها که ساکن کرمانشاه و بندرعباس بوده‌اند و جان خود را از دست داده‌اندو موارد دیگر تحت کنترل هستند.

وی با اشاره به فرآیند آلوده سازی این ویروس و تلفات احتمالی می افزاید: ویروس تنها در بدن موجود زنده، زنده می‌ماندیعنی وقتی حیوان یا انسان ناقل بیماری کشتار شود یا فوت کند ، به‌ مرور زمان ویروس‌ها هم طی ۲۴-۴۸ ساعت خواهند مردو گوشت قابل استفاده خواهد بود.

 وحشت بی مورد است

 معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور تصریح می کند: وحشتی که در شبکه‌های اجتماعی در مورد بیماری تب کریمه – کنگو راه افتاده بی مورد است ومردم باید بدانند که دمای یخچال سردخانه (بین صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد) همه ویروس‌ها را می کشد بنا براین اگر گوشت را به هنگام ذبح و به صورت گرم خریداری کرده‌اید ابتدا آن را به مدت دو شبانه روز کامل ساعت در دمای یخچال نگهداری تا در صورت آلوده بودن گوشت، اسید ایجادشده به علت پدیده جمود نعشی در گوشت، سبب غیرفعال و ویروس از بین برود.

وی می افزاید: به‌طور کلی حدود ۴۰درصد مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو جان خود را از دست می‌دهند و مرگ‌ومیر این بیماری بالاست ولی همیشه در ایران فوتی های این بیماری کمتر از حد معمول بوده مثلا پارسال تعداد مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو ۶۰نفر و تعداد موارد فوتی نیز ۶نفر بود که متاسفانه امسال -با توجه به زمان کم سپری شده از ابتدای سال، -افزایش داشته‌ایم.

ابتلای ۱۹ نفر از کارگران در کشتارگاه زاهدان

واقعیت این است که تب کریمه کنگو هر سال در فصل‌های بهار و تابستان شیوع دارد به طوری که در یک بازه زمانی آمار ابتلای بیشتری در مقایسه با سایرفصل‌ها درباره ابتلای به آن منتشر می‌شود. امسال نیز اولین موارد این بیماری مربوط به یکی از  کشتارگاه‌های صنعتی شهر زاهدان بود که ۱۹ نفر از کارگران مبتلا شدند اما خوشبختانه این حادثه تاکنون-فوتی نداشته است.

البته در فضای مجازی با غلو درباره این بیماری سیاه نمایی می شودکه درست نیست وباید مردم بدانند اینکه؛ فرد متوفی را در سه متر زیر زمین و با آهک دفن می کنند برای ایمنی مردم و رعایت نکات بهداشتی است و نباید با بزرگنمایی این مسائل باعث نگرانی دیگران شد.

بیمارخراسانی در بیمارستان بستری است

محمد رشتی باف معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ما می گوید: در خراسان رضوی دیروز یک مورد بیماری تب کریمه کنگو گزارش شده است وخوشبختانه این بیمار در بیمارستان بستری است و تحت کنترل تیم پزشکی قرار دارد.

وی می افزاید: تب کریمه کنگو یک بیماری بومی منطقه خاور میانه است و مخزن و منبعش کنه و برخی جوندگان هستندکه به هنگام کشتار و یا گزش دیگر حیوانات و یا انسان قربانی را آلوده و مبتلا می کنند.

به گفته وی عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا ایجاد می‌شود و در واقع خطر انتقال فقط در ذبح حیوان وجود دارد.

انتقال بر اثر تماس با ترشحات بدن فرد

وی با تشریح راههای ابتلای انسان به این بیماری می افزاید: بیماری تب کریمه کنگو از سه طریق به انسان منتقل می شود، یکی کنه آلوده که از حیوان مبتلا به این بیماری، بدن انسان را نیش بزند، دوم بر اثر برخورد با خون و ترشحات حیوان مبتلا در هنگام ذبح یا تماس با لاشه حیوان مرده و سوم انتقال بیمارستانی است که بر اثر تماس با ترشحات بدن فرد بیمار ممکن است به کادر درمانی منتقل شود.

به گفته رشتی باف، این بیماری مشترک انسان و دام دوره بیرمی کوتاه دارد که اگر در زمان کشتار بدون رعایت بهداشتی اقدام به ذبح و بسته بندی لاشه شود ویا کبد(جگر سیاه)بصورت خام مصرف شودمی تواند افراد را آلوده نماید وگرنه مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.

این مقام حوزه سلامت انسان و دام تصریح می کند: البته اگر گوشت تولیدی فرآیند زنجیره سرد را طی نکند مشکل باقی نمی ماندو قابل استفاده است ودر این مرحله باید حتما گوشت ۲۴ ساعت زیردمای  ۴ درجه در یخچال قرار گیرد تا قابل استفاده شود.

سلاخهای کشتارگاه مراقب باشند

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به گرمای هوا در محل زندگی دامها بیان می کند:در فصل گرما که فعالیت بیشترین زمان فعالیت  کنه ها است باید بیشتر مراقب بود و سلاخها و کارکنان کشتارگاهها حتما بایدازعینک ماسک و دستکش برای کار در محیط کشتار و بسته بندی گوشت دام استفاده نمایند.

وی در باره راههای پیشگیری از ابتلای دامها به این بیماری خونریزی دهنده می گوید: روستایی ها کنه را هرگزبا دست جدا نکنندوحتما باید روستاییان دامدار و دامداران مدرن سمپاشی های دوره ای را بصورت کامل انجام دهند،و مناطق و آغلهای نگهداری دام قابل شستشو و نیز عاری از حفره و درزهای اضافی برای پناه گیری کنه و عوامل انتقال دهنده باشد.

نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی

در همین حال . مهدی حسینی، مدیرکل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان به رسانه ها گفته است:  ابتلای ۳۳ نفر به تب کریمه کنگو در زاهدان قطعی شده اما بیماران تحت کنترل تیم پزشکی هستند.

به گفته وی با اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی دراین استان شرقی بصورت ضربتی در دستور کار قرار دارد وبااین  طرح برای سلامت مردم استان سیستان و بلوچستان تلاش های موثری آغاز شده است.

همچنین مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیزبه ایسنا، گفت: تاکنون ۴ مورد بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده شده‌است وبیماان در حال حاضر بستری و تحت درمان هستند و وضعیت جسمانی آن‌ها نیز رو به بهبودی است.البته هنوزاعلام ابتلای این بیمارفوتی مشکوک به صورت رسمی قطعی نشده است.

گوشت های کشتارگاهها کاملا سالم هستند

این مقام سلامت انسان و دام تصریح می کند: البته با تمهیدات اندیشیده شده هم اکنون در همه مراکز عرضه گوشت تولیدات همه کشتارگاهها امنیت غذایی دارند و گوشتهای تولیدی شان کاملا سالم هستندو جای نگرانی وجود ندارد.

نحوه دفن مبتلایان به تب کریمه کنگو

در همین حال دکتر محمود نبوی معاون مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره نحوه دفن مبتلایان به تب کریمه کنگو به میزان گفت: اجساد بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو در کاورهای مخصوص پلمپ شده، توسط افراد مجهز به لباس‌های مخصوص دفن می‌شوند.

به گفته وی ویروس تب کنگو در صورت پیشروی در بدن، منجر به مرگ بیمار می‌شود و تا ۲۴ ساعت قابلیت انتقال از بدن فرد متوفی به افراد دیگر وجود دارد؛ بنابراین بیماران فوتی با نظارت وزارت بهداشت و همکاری قبرستان‌های استان موردنظر، دفن می‌شوند.

خاک سپاری بدون غسل و کفن

همچنین باتوجه به انتقال سریع بیماری از طریق مخاط، ترشح و خون متوفی به افراد دیگر، بیمار فوت شده با رعایت شرایط بهداشتی، در کاورهای مخصوص و پلمپ شده، توسط افراد مجهز به لباس‌های مخصوص دفن می‌شوندو به علت خطر ابتلا، بدن این بیماران بدون غسل و کفن به خاک سپرده می‌شود.

دکترنبوی اذعان داشته است: با توجه به هماهنگی‌های قانونی انجام شده با قبرستان‌های استان موردنظر، اجساد بیماران ناقل تب کریمه کنگو در زمان خاک سپاری، توسط آهک پوشانده می‌شوند تا از احتمال شیوع بیماری در محل دفن جلوگیر شود.

وی افزود: تب کریمه کنگو از جمله بیماری هایی است که به سرعت از بدن بیمار به افراد سالم منتقل می‌شود و جامعه را درگیر این بیماری واگیردار می‌کند. براین اساس وزارت بهداشت برای حفظ سلامت افراد جامعه، بر روند دفن بیماران فوتی ناقل این ویروس، نظارت دقیق دارد تا با رعایت جانب احتیاط، از شیوع بیماری جلوگیری شودولی در صورت عدم توجه به علائم بیماری و کوتاهی در درمان به موقع، احتمال مرگ در بیمار تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.