بیرجند- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از فعالیت ٥٢ چاپخانه در استان خبر داد و گفت: حوزه بسته بندی و چاپ هنوز هم در استان نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد.

حوزه بسته بندی و چاپ به جایگاه واقعی خود در استان دست نیافته است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛ احمد محبی ضمن مهم برشمردن صنعت چاپ افزود: برای ارزیابی توسعه یافتگی یک منطقه، صنعت چاپ از شاخص های مهم است.

وی ادامه داد: ظرفیت صنایع چاپ خراسان جنوبی فراتر از نیاز استان است و این نشان می دهد ظرفیت صنایع وابسته به چاپ در استان می تواند فرامرزی و فرا استانی عمل کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: وجود چهار روزنامه و همچنین اقبال عمومی به دلیل شرایط فرهنگی و دانشگاهی استان به رشد صنعت چاپ خراسان جنوبی کمک کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات چاپخانه های استان خروج آثار چاپی از خراسان جنوبی است که با پیگیری هایی که با مسئولان استان انجام شد، ذیحسابان مالیاتی موظف شدند در صورتی که فاکتوری خارج از سیستم های داخل استان باشد تایید نشود.

وی اضافه کرد: بعضی از دانشگاه ها و سازمان ها از گذشته با چاپخانه های خارج استان مثل یزد، اصفهان و مشهد تعامل داشتند، به تصور آنها کیفیت کار چاپخانه های خارج استان بهتر است در حالیکه چنین نیست.

محبی یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد که کیفیت چاپ استان در حد چاپخانه های شهرهای یاد شده است، سازمانها، نهادها و دستگاه های مختلف باید کار چاپ استان را از طریق چاپخانه های داخل استان انجام دهند.

وی اضافه کرد: اگر دستگاه های یاد شده که به لحاظ فعالیت شان پرمصرف هستند، سفارش خود را به چاپخانه های استان دهند قطعا ظرفیت چاپ خراسان جنوبی بهبود می یابد.

محبی افزود: اداره کل امور مالیاتی قرائت دیگری از مفاد قانونی داشت که پس از مذاکراتی که با اداره کل امور مالیاتی انجام شد بسیاری از مشکلات مثل بیمه و معافیت مالیاتی چاپخانه داران رفع شد.

وی اظهار کرد: ٥٢ باب چاپخانه در استان از نوع دیجیتال، سنتی، افست و ... موجود است و در حال حاضر ١٦٦ نفر بطور مستقیم و ٦٦٤ نفر بطور غیرمستقیم در حوزه چاپ استان فعالیت دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در مورد نحوه پراکندگی چاپخانه های استان نیز افزود: هم اکنون تعداد چاپخانه ها در بیرجند ٢٤، بشرویه یک، سربیشه یک، سرایان ٢، فردوس ٩، قاینات چهار، طبس ٩ و در نهبندان ٢ چاپخانه فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: هفت باب از چاپخانه های استان از نوع سنتی است، ١٠ باب افست، ٩ باب سیلک، یک باب چاپ فلکسی، ٢٤ باب دیجیتال و یک باب چاپخانه خاص برای چاپ بر روی ظروف و ... است.

محبی گفت: سامانه جامع چاپ در سال ١٣٩٥ در استان راه اندازی شد، ثبت نام متقاضیان از طریق این سامانه انجام می شود.

وی افزود: در استان در بعضی از شاخص ها و رشته های چاپ ظرفیت ایجاد چاپخانه جدید وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اضافه کرد: در حال حاضر اتحادیه عکاسان و چاپخانه داران به صورت تلفیقی با هم فعالیت می کنند، چاپخانه داران مایل هستند تشکلی جدا داشته باشند و ما هم پیگیر این امر هستیم.

وی اظهار کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی، کسانی که قصد ایجاد چاپخانه مورد نیاز استان را دارند، برای دریافت وام و تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.