۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 534890

مشهد- چرا همزمان با ماه رمضان باید نرخ کالاهای مورد نیاز مردم افزایش یابد؟ چگونه از پس افزایش‌های بیش از ۲۰ درصدی اقلام سفره افطار برآییم در حالی که درآمد جیب ما در این ماه هیچ افزایشی نیافته است؟ این پرسشی است که بسیاری از شهروندان این روز ها در کوچه و بازار با آن درگیر هستند.

افزایش ۵۰ درصدی نرخ سبزی در بازار مشهد

فاطمه معتمدی: این گفته یکی از شهروندان مشهدی است که از گران شدن سبزی خوردن گلایه‌مند بود و گفت:قیمت سبزی از ابتدای ماه رمضان ۵۰ درصد گران شده است و اکنون برای یک کیلو سبزی خوردن باید ۳۰۰۰ تومان پرداخت.
وی با انتقاد از این وضعیت اضافه کرد: اکثر خانواده‌ها توان خرید اقلامی مانند مرغ، گوشت گوسفند که قیمت آن بیش از ۴۰ هزار تومانی است را ندارند و سفره افطاری بسیار ساده‌ای متشکل از سبزی و پنیر و یا سوپ دارند، حالا چرا باید همین اقلام هم گران شود.
وی اضافه کرد: داستان به همین جا هم ختم نمی‌شود، چرا که اقلامی مانند پیاز و خیار نیز گران شده است. در حالی که دلیل این گران شدن افزایش تقاضا عنوان می‌شود، اما به نظر من فقط سوء استفاده بعضی‌ها از احتیاجات مردم در ماه رمضان است.
یکی دیگراز شهروندان هم با انتقاد از گران شدن قیمت پیاز و انواع سبزی مانند ریحان و تربچه گفت:با توجه به ثابت بودن درآمد خانوارها افزایش قیمت اقلام سفره افطار فشار مضاعفی را به مردم تحمیل می‌کند.

گرانی فقط ۱۰ روز اول

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره بار مشهد با تأیید افزایش قیمت سبزی اظهار داشت:هر ساله در ماه رمضان به دلیل افزایش مصرف سبزی نرخ سبزی افزایش می‌یابد و امسال هم همین قضیه مصداق دارد و سبزی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد گران شده است.

حسین مصدق در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: هر ساله ۱۰ روز اول ماه رمضان به دلیل سه برابر شدن تقاضا قیمت سبزی گران می‌شود و بعد از آن قیمت‌ها به حالت عادی برمی‌گردد.

وی در این باره که چرا میزان عرضه متناسب به این حجم تقاضا افزایش نمی‌یابد تا مانع گران شدن قیمت سبزی در بازار شود، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد نیاز سبزی مشهد از نیشابور و مابقی از اطراف مشهد تأمین می‌شود و به دلیل گرما و احتمال خراب شدن سبزی امکان تأمین سبزی از مناطق دیگر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نرخ هر کیلو سبزی فله‌ای از ۲۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان رسیده است، اضافه کرد: قیمت سبزی به صورت بسته‌ای نیز۶۰۰ تومان شده است به جز تربچه و گشنیز که شده ۸۰۰ تومان و ریحان از ۹۰۰ تومان نیز به ۱۱۰۰ رسیده است.

وی درباره درصد گران شدن خیار و پیاز نیز گفت: خیار نسبت به قبل از ماه رمضان ۲۰ تا ۳۰ درصد گران شده و پیاز نیز از ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ به ۲۰۰۰ تومان رسیده است.

وی دلیل افزایش قیمت پیاز را اتمام محصول دانست و گفت: تا ورود بار جدید معمولاً وقفه‌ای ایجاد می‌شود که همین مسئله زمینه ساز گران شدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.