مشهد- حسین گودآسیایی (آسیایی) مدرس نقاشی است او که از خطاطی به صورت جدی نقاشی را دنبال کرد، امروز تأکید می‌کند باهمه سختی‌ها اگر هر بار قرار باشد شغلی را انتخاب کنم به طور قطع باز هم نقاشی را انتخاب می‌کنم.

نقاشی تنها اثری قاب گرفته برروی دیوار نیست

سرور هادیان: سال ۱۳۴۵ قدم دردنیای خاکی گذاشت، دیارش سبزواراست اما سال‌هاست که ساکن مشهد الرضا.

 او درخصوص ورودش به دنیای هنرمی گوید: نوجوانی ام را با خطاطی گذراندم و ۱۰ سال بر صفحه سفید کاغذ خط نوشتم، جوانی بود و شوق و التهابش که رنگ و قلم التیام غم‌ها و شادی هایم شد.
این هنرمند نقاش می‌افزاید: نقاشی را با روزی ۱۶ ساعت کار شروع کردم و هر روز عطشم برای یادگیری بیشتر و بیشتر می‌شد.

تلفیق سبک‌ها و رنگ‌ها

گودآسیایی درباره سبک کاری خود تصریح می‌کند: در نقاشی به سبک‌های زیادی علاقمند بودم که از آن جمله می‌توان به رئالیسم، باروک، کلاسیک، امپرسیونیسم اشاره کرد و امروزه بیشتر نقاشی‌هایم را با تلفیق سبک‌های مختلف و رنگ‌های سرد و گرم به تصویر می‌کشم.

وی اذعان می‌دارد :۲۰سال سابقه کاریم عشق به نقاشی بود و دراین راه هیچ گاه سیراب نشدم، در ۱۴سالی که آموزشگاه داشتم، هنرجویان زیادی را آموزش دادم که امروز تعداد زیادی از آن‌ها به جایگاه بالایی ازهنر دست یافته‌اند.

وی می‌افزاید: البته درست در ۲۸ سالگی به صورت جدی نقاشی را دنبال کردم تا جایی که می‌دانستم راه سختی را پیش رو دارم اما من این سختی را با آغوش باز پذیرفتم زیرا ورود به دنیای هنر کار راحتی است اما ماندن و به نتیجه رسیدن آن کارسختی است.

وی به استادانی که از آن‌ها در این راه بهره برده است اشاره می‌کند و می‌گوید: دراین راه از محضر استادان زیادی چون استاد خوش صفت و دکترکفشچیان و.. بهره بردم.

برپایی نمایشگاه‌های فردی و گروهی

این هنرمند درادامه می‌افزاید: حاصل سال‌ها تلاشم درنقاشی نمایشگاه‌هایی بود درشهرهای مختلف ازجمله، نمایشگاه‌های انفرادی خانه هنرسبزوار، ارشاد، فرهنگسرای سبزوار، نمایشگاه بین المللی (مشهد)، مجتمع امام رضا، نمایشگاه بین المللی، نگارخانه آیه (تهران) و نیز حضور در نمایشگاه‌های کشورهای کویت، قطر، ابوظبی، بوده است.

 وی به نمایشگاه هایی که در آن به صورت گروهی حضور یافته اشاره می‌کند و می‌گوید: آثارم در نمایشگاه‌های مجتمع امام رضا با جمعی از پیشکسوتان (مشهد)، نگارخانه صبا (تهران) و...به نمایش گذاشته شده است.

دورهمی «شنبه‌های هنری»

وی درادامه به دورهمی هایی که به شنبه‌های هنری معروف شده اشاره می‌کند و می‌گوید: در شنبه هرهفته از ساعت ۱۷ درمحل آموزشگاه برخی از استادان نقاشی دورهم جمع می‌شویم و دراین محفل دوستانه، جوان ترها هم حضور دارند و از حضور استادان ورهنمودها وتبادل اندیشه وتجربیات بهره می‌برند.

این هنرمند خاطرنشان می‌کند: متأسفانه هنوز در کشور ما و بخصوص در شهرما هنر جایگاه واقعی خویش را پیدانکرده است. این در حالی است که درهمه جای دنیا به هنر وهنرمند بها داده می‌شود تا جایی که حتی خانواده‌ها تأکید دارند، فرزندان‌شان در صورت علاقمندی به هنر آن را در کنار یک رشته دیگر به عنوان فراغت بپردازند.

وی تأکید می‌کند: اما به اعتقاد من در هنر همه چیز را می‌توان یافت و به همه حس‌های خوب دنیا دست پیدا کرد. اگرچه شاید بعد مادی آن کم رنگ باشد اما حس خوب آن با هیچ بحث مادی قابل قیاس نیست.

نقش و تأثیر رنگ در مشهد فراموش شده

این مدرس نقاشی اظهار می‌دارد: به اعتقاد من ما در پایتخت معنوی و فرهنگی کشور زندگی می‌کنیم و از طرفی در خطه ای هنرخیز که می‌توان از این موهبت بسیاراستفاده کرد اما متأسفانه نقش و تأثیر رنگ در فضای شهری ما نادیده گرفته شده است.

وی می‌گوید: اکثرماشین‌ها سفید یا مشکی انتخاب می‌شوند حتی نماها یکنواخت و تنوع رنگی دیده نمی شود درصورتی با به کارگیری رنگ‌ها ی متنوع می‌توان در ایجاد شهری شاداب و روحیه شهروندی بسیار مؤثر باشد.
 وی بیان می‌دارد: به اعتقاد من این تابو باید شکسته شود و از یک جایی آغاز شود و به طور قطع تأثیر آن را همه خواهیم دید.

وی می‌گوید: تصور کنید در یک خانه اگر نارنجی باشد شاید درابتدا برای همه عجیب باشد و حتی سبب خنده شود اما اگرعرف شود آن روحیه زیبا و لطیف تداوم پیدا می‌کند و بسیاری از این حس‌های خشن ازبین می‌رود.
استادآسیایی تصریح می‌کند: به نظر من می‌توان از یک بخشنامه شروع شود مثلاً این محله جدید ازاین رنگ‌ها استفاده شود یا تولید رنگ‌های متنوع درماشین‌ها می‌تواند شروع راه باشد.

علاقه بیشتر خانم‌ها به نقاشی

وی درادامه بیشترین حضورعلاقمندان به نقاشی را خانم‌ها اعلام می‌کند و می‌افزاید :شاید به دلیل آن که فرصت یا مسئولیت کمتری نسبت به تأمین هزینه ای زندگی دارند. حضور خانم‌ها بیشتر است.
 وی اذعان می‌دارد :متأسفانه تعریف مان ازهنر اشتباه است هنرصرف یک اثرهنری قاب گرفته روی دیوارنیست اما هر چیزی که ساخته می‌خواهد بشود اول باید طراحی شود تا سپس به مرحله ساخت و تولید برسد پس در می‌یابیم هنر درهمه موارد جای خاصی دارد.

نقاشی تمرکز را افزایش می‌دهد

به خاطر دارم در یک ترم تعداد زیادی دانشجویان رشته پزشکی برای آموزش نقاشی پیش من آمدن ومتوجه شدم به پیشنهاد یکی از استادانشان نقاشی را آموزش می‌بینند. در یافتم استاد آن‌ها معتقد است برای آن که در آینده آن‌ها جراح خوبی بشوند نیازهست بتواند تمرکزداشته باشند و نقاشی می‌تواند قدرت تمرکزرا افزایش بدهد.
وی می‌گوید: هنر دنیای وسیعی دارد که باید به گستردگی آن دست یافت و آن را باور کرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.