سعودی‌ها طی سال‌های اخیر آموخته‌اند که اهداف شوم خود در منطقه را تحت شعار دروغین «مبارزه با تروریسم» عملیاتی کنند؛ شعاری که البته محور نشست اخیر ریاض نیز قرار گرفت.

«باج بزرگ» ریاض به واشنگتن برای مقابله با ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته عربستان سعودی را به عنوان نخستین ایستگاه سفرهای خارجی خود انتخاب و به ریاض سفر کرد. یکی از اهداف اصلی ترامپ از انجام این سفر شرکت در نشست «عربی- اسلامی ـ آمریکایی» در شهر ریاض بود؛ نشستی که بنابر ادعای مقامات سعودی برای فراهم کردن مقدمات تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم! برگزار شد. با این حال، آنچه که بیش از هر خبر دیگری در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت، نشست «اسلامی ـ آمریکایی» و تحولات مربوط به آن نبود، بلکه قرارداد تسلیحاتی میان عربستان سعودی و آمریکا بود که به ارزش 110 میلیارد دلار، میان دو طرف به امضاء رسید.

ناگفته نماند که ارزش قرارداد تسلیحاتی میان عربستان سعودی و آمریکا به تنهایی 110 میلیارد دلار برآورد شده است و ارزش مجموع قراردادهای امضاشده میان دو طرف به بیش از 380 میلیارد دلار می‌رسد. امضای قرارداد تسلیحاتی نجومی میان ریاض و واشنگتن با اظهارات تند مقامات آمریکایی از جمله رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران همزمان شد. ترامپ در سخنانی مدعی شد: «ایران از تروریست‌ها حمایت مالی و تسلیحاتی به عمل می‌آورد. ایران به مشکلات طایفه‌ای دامن می‌زند و عامل بی ثباتی در لبنان، عراق و یمن است. دخالت‌های ایران ثبات سوریه را برهم زده است. ما باید در راستای انزوای ایران و ممانعت از حمایت مالی این کشور از گروه‌های تروریستی گام برداریم».

واقعیت این است که عربستان سعودی برای ترتیب دادن نشست سران کشورهای عربی ـ اسلامی با مقامات ارشد آمریکایی در شهر ریاض هزینه‌های هنگفتی را صرف کرد. ریاض از این طریق در تلاش است تا خود را به عنوان رهبر جهان اسلام معرفی کند. عربستان سعودی سال‌هاست که داعیه پرچمداری اسلام و رهبری کشورهای جهان اسلام را دارد. درست به همین دلیل است که سعودی‌ها 17 کشور عربی و اسلامی را با هزینه‌های سرسام‌آور در ریاض گردهم آوردند.

عربستان سعودی، ایران را بزرگترین مانع در برابر تحقق سیاست‌های توسعه‌طلبانه خود در منطقه قلمداد می‌کند. از همین روی، با برگزاری نشست اخیر در ریاض تلاش کرد تا یک ائتلاف بزرگ عربی ـ آمریکایی را علیه جمهوری اسلامی ایران به وجود آورد. در واقع، سعودی‌ها با امضای قراردادهایی به ارزش 380 میلیارد دلار باج بزرگی را به آمریکا برای مقابله با سیاست‌های ایران در منطقه دادند؛ باجی که البته ترامپ مدتها پیش خواستار آن شده و صراحتا اعلام کرده بود: «عربستان باید هزینه حمایت‌های آمریکا از ریاض را بپردازد».

مقامات آمریکا خود نیز به هدف اصلی قرارداد تسلیحاتی نجومی با عربستان که در واقع برای مقابله با ایران امضا شده است، اذعان کرده‌اند. در همین ارتباط، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: «این قرارداد تسلیحاتی مشخصا در برابر نفوذ بدخواهانه ایران و تهدیدهای مرتبط با ایران در سراسر مرزهای عربستان سعودی است». آمریکایی‌ها با امضای این قرارداد تسلیحاتی، طبق ضرب‌المثل «یک تیر و دو نشان» رفتار کردند؛ آن‌ها از یک سوی توانستند پاداش فحاشی‌های اخیر خود به جمهوری اسلامی را از ریاض دریافت کنند و از سوی دیگر، با وادار کردن سعودی‌ها به خرید تسلیحات بیشتر از واشنگتن، شرکت‌های تولیدکننده تسلیحات در آمریکا را سرپا نگاه داشتند.

اظهارات اخیر یکی از سناتورهای تندرو آمریکا درخصوص سفر رئیس جمهور این کشور به ریاض، به خوبی از اهداف واقعی مقامات سعودی برای مقابله با ایران از طریق برگزاری نشست «اسلامی ـ آمریکایی» پرده برمی‌دارد. «جان مک‌کین» سناتور تندرو جمهوری‌خواه آمریکا و رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای این کشور سفر ترامپ به عربستان را ارسال پیامی محکم از سوی واشنگتن و متحدانش به ایران مبنی بر آمادگی برای متوقف نمودن تلاش‌های تهران در بی‌ثبات‌سازی منطقه توصیف کرد. سناتور کنونی ایالت «آریزونا» در این‌باره ادعا کرد: «اگر می‌خواهیم قاطعانه مانع تلاش‌های مداوم ایران برای اعمال قدرت در منطقه بشویم، یقیناً و بی‌تردید، این سفر گامی مهم و رو به جلو خواهد بود».

هرچند که مقامات سعودی تلاش می‌کنند خود را بی‌نیاز از آمریکا در حل‌وفصل تنش‌ها و بحران‌های خودساخته در منطقه جلوه داده و اینگونه وانمود کنند که قرارداد تسلیحاتی امضاشده ارتباطی به مشکلات دیرینه آنها با ایران نداشته و ریاض به تنهایی قادر به مقابله با تهران است، اما تمامی شواهد، درست خلاف آنچه را که ریاض درصدد پنهان کردن آن است، نشان می‌دهد. سعودی‌ها به خوبی‌دریافته‌اند که حتی از طریق هم‌گرایی با متحدان منطقه‌ای خود نیز قادر به مهار قدرت روزافزون انقلاب اسلامی و نفوذ فراگیر آن در منطقه نیستند. به همین دلیل است که دست به دامان آمریکایی‌ها شدند تا شاید واشنگتن بتواند فرشته نجات آن‌ها در برابر قدرت مثال‌زدنی تهران باشد.

امضای قرارداد تسلیحاتی نجومی سعودی با واشنگتن، در واقع قمار بزرگی بود که ریاض به دلیل دشمنی‌های دیرینه خود با ایران و کینه‌ورزی‌های کورکورانه نسبت به تهران، مجبور شد به آن تَن دردهد. مقامات ریاض باوجود اعطای یک باج بزرگ به رئیس‌جمهور آمریکا که روحیه «کاسب‌کارانه» و «تاجرمسلکی» وی زبانزد عام و خاص است، هیچ تضمینی از وی بابت عملیاتی کردن لفّاظی‌های فریبکارانه‌اش علیه ایران، دریافت نکردند. در واقع، اینگونه که به نظر می‌رسد ترامپ به عربستان سعودی به چشم گاوی نگاه می‌کند که ابتدا باید شیرش را تا انتهاء دوشید و سپس سرش را از تَن جدا کرد. ریاض با امضای قرارداد تسلیحاتی اخیر با واشنگتن، سود اقتصادی سرشاری را نصیب آمریکا کرد؛ سودی که پول آن به بهانه مقابله با ایران از جیب جهان اسلام هزینه خرید تسلیحاتی شد که قرار است در آینده با بهره از آن همچنان خون مسلمانان را در یمن، بحرین، عراق و سوریه بر زمین بریزد.

درهر صورت، نشست ریاض به پایان رسید و بار دیگر چهره واقعی خاندان سعودی برای افکار عمومی نمایان شد؛ خاندانی که به دروغ، خود را حامی مهمترین مسئله جهان اسلام یعنی فلسطین معرفی می‌کنند و در عرصه عمل، خنجر خود را از پشت بر پیکره فلسطینیان فرو می‌برند. پس از نشست ریاض، فلسطینیان بار دیگر دریافتند که «مسئله فلسطین» برخلاف ادعاهای نخ‌نمای ریاض هیچ جایگاهی در قاموس عربستان سعودی ندارد. سعودی‌ها به همگان اثبات کردند که دلارهای نفتی خود را نه برای آزادسازی قدس اشغالی که برای ضربه زدن به محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی، هزینه می‌کنند.

سعودی‌ها طی سال‌های اخیر آموخته‌اند که اهداف شوم خود در منطقه را تحت شعار دروغین «مبارزه با تروریسم» عملیاتی کنند؛ شعاری که البته محور نشست اخیر ریاض نیز قرار گرفت. عربستان سعودی درحالی این شعار پُرطمطراق را سر می‌دهد که خود، حامی اصلی تروریسم در منطقه به شمار می‌رود. در همین راستا، «تولسی باگارد» عضو کنگره آمریکا در حین برگزاری نشست ریاض تصریح کرد: «عربستان سعودی بزرگترین حامی تروریسم مسحوب می‌شود، افتتاح مرکز مقابله با تروریسم در عربستان یک اقدام مسخره است. عربستان سعودی داعش و القاعده را تقویت‌ می‌کند»./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.