مشهد- برنج و حبوبات از جمله اقلامی است که مصرف آن در ماه رمضان افزایش می‌یابد و این روز ها به دلیل افزایش قیمت در حال رخ فرو بستن از سبد غذایی خانواده ها است.

بازار آرام برنج تا ردپای دلالان در بازار حبوبات

فاطمه معتمدی: برای رصد وضعیت قیمتی این اقلام پر مصرف راهی یکی از بازارها می‌شویم. متصدی اولین مغازه درباره تغییرات قیمتی برنج در ماه رمضان افزود:قیمت برنج هیچ گونه افزایش نرخی نداشته است، اما حبوبات حدود ۱۰ درصد گران‌تر شده است.
وی که به گفته خودش بیش از ۴۰ سال در این حرفه مشغول به کار است، افزود: البته قبل از این هم اقلام حبوبات مانند لوبیا چیتی، قرمز، رشتی، عدس، ماش و نخود با یک جهش قیمتی در ابتدای سال هم مواجه بود.
وی نرخ فعلی نخود را ۱۰ هزار و ۵۰۰، لپه ۱۰ هزار و ۵۰۰، عدس ۷۵۰۰، لوبیا قرمز ۹۰۰۰، چیتی ۱۳هزار و ماش ۷۵۰۰ تومان اعلام کرد.

سوء استفاده از بازار تقاضا در رمضان

وی در این باره که چند درصد این گرانی طبیعی و چند درصد به خاطر سوء استفاده از افزایش مصرف این اقلام در ماه رمضان است، اضافه کرد: معتقدم همه این افزایش قیمت به خاطر سوءاستفاده است و میزان مصرف چندان فرقی نکرده است. تغییرات قیمتی بیشتر توسط بنکداران عمده اعمال می‌شود و در سطح خرده فروشی که ما باشیم با درصد سود تعریف شده می‌فروشیم به عبارت دیگر در سطح خرده فروشی خرید به حدی نیست که دپو شود با هدف افزایش قیمت.
صاحب مغازه بعدی در باره تغییرات قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی اظهار داشت: برنج نه تنها گران نشده است، بلکه هر کسیه برنج هندی و پاکستانی ۲۰۰۰ تومان ارزان‌تر شده است.

افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی حبوبات

وی نیز که مدعی است بیش از ۵۰ سال در کار خواربار فروشی فعال است، ادامه داد:با این حال برخی اقلام حبوبات مانند لوبیا قرمز، چیتی، لپه و ماش بین ۱۰ تا ۱۵ درصد به خاطر افزایش مصرف در ماه رمضان و بخشی هم به دلیل سوء استفاده دلالان از این تقاضا گران‌تر شده است.
وی با راکد خواندن بازار دلیل آن را کاهش قدرت خرید و توان مالی مردم دانست و گفت: در مقایسه با رمضان سال گذشته ۳۰ درصد از مشتریان ما کم شده است و می‌بینید با اینکه ساعت از ۹ صبح گذشته است، ولی هنوز هیچ دستلافی نداشتم.
فروشنده دیگر هم که اتفاقاً مغازه‌اش بدون مشتری و خلوت بود، گفت: قیمت برنج ایرانی بین یک تا دو درصد تغییرات قیمتی داشته و از کیسه‌ای ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان به ۱۴ هزار تومان رسیده است که البته این نوع برنج کشت دوم طارم است.

کاهش میزان خرید مردم

وی نیزکه ۵۰ تا ۶۰ سال سابقه فعالیت در این حرفه دارد و به اصطلاح موی در این بازار سفید کرده است، گفت: گران شدن قیمت حبوبات ربطی به میزان مصرف ندارد. نکته مهم اینکه عمده نیاز حبوبات کشور از خارج وارد می‌شود، بنابراین این گرانی مربوط به واردات این اقلام از خارج است. چرا که میزان تولید داخل در حد کفاف نیاز مصرف نیست.
وی نیز که تمایلی برای بیان نامش نداشت، درباره وضعیت بازار گفت: بازار با اینکه ماه رمضان است، بسیار کساد است و کسانی هم که مشتری هستند نسبت به گذشته به دلیل بی‌پولی خرید خود را به حداقل رسانده‌اند و اگر مثلاً تا قبل از این سه یا دو کیلو لوبیا خرید داشته، اکنون نیم یا یک کیلو خرید می‌کند.
وی ادامه داد: ما اصلاً مشتری که بخواهد برنج را کیسه‌ای خریداری کند، نداریم و همه خرده فروشی و به صورت کیلویی خرید می‌کنند.

بازار کساد و کم مشتری
وارد مغازه بعدی می‌شویم که موی سفید فروشنده نشان از سابقه چندین دهه فعالیت او در این عرصه دارد. در حالی که دست بر چانه به درب ورودی مغازه زل زده است تا شاید مشتری وارد شود وقتی می‌فهمد برای تهیه گزارش آمدم،گفت:حالا نوشتن این گزارش‌ها چه تأثیری برای قیمت‌ها خواهد داشت.
با دلسردی ادامه داد:۷۰ سال در این بازار کار می‌کنم و شرایط بازار به گونه‌ای است که حتی پولی برای گرفتن شاگرد ندارم. از ساعت هشت ونیم صبح آمدم مغازه تا اکنون که ساعت نزدیک ۱۰ است، حتی یک مشتری هم نداشتم.
وی درباره افزایش قیمت برنج گفت:از ابتدای ماه رمضان قیمت برنج ایرانی حدود دو درصد گران شده است، در مقابل هندی و پاکستانی تغییراتی نداشته است البته حبوبات هم تغییری نکرده است.

وقتی دولت خود در گرانی پیش قدم است

وی با بیان اینکه انواع روغن و چای هم بین یک تا دو درصد گران شده است، درباره دلیل این گرانی خاطر نشان کرد: دولت باید بیشتر به فکر مردم باشد.وقتی کارخانه ای مانند تولیدات روغن محصول خود را افزایش می‌دهد، باید ورود کند و مانع شود؛ در واقع کار باید از همان حلقه اول که واحد تولیدی است، کنترل شود وگرنه وقتی کالایی گران شد و به بازار آمد در سطح خرده فروشی کاری نمی‌توان کرد. دولت باید نرخ تعیین کند در حالی که خود بهای خدمات دولتی مانند آب، برق و گاز را گران می‌کند.

گران شدن ماکارونی

فروشنده دیگر نیز با اشاره به افزایش ۵۰۰ تومانی حلب پنج کیلویی روغن جامد گفت: اکنون برای هر حلب پنج کیلویی روغن جامد باید ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت، ضمن اینکه در بین اقلام ماه رمضان در کنار افزایش دو تا سه درصدی حبوبات، ماکارونی نیز ۲۰۰ تومان گران تر شده است و برنج ایرانی نیز در حد یک تا دو درصد افزایش قیمت داشته است.
این مغازه‌دار می‌گوید: بعد از ماه رمضان شاید قیمت‌ها پنج درصد به قبل برگردد که البته آن هم به خاطرافت بازار خواهد بود
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.