مشهد-خوشبختانه در سال‌های اخیر تأثیر مثبت نقش طراحی صحنه را تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های تئاتر به وضوح دیده اند و از این رو امروزه در مشهد بر روی طراحی در تئاترسرمایه‌گذاری می‌شود.

تاتر مشهد نیاز به استعداد یابی و آموزش طراح دارد

سرور هادیان: میثم نویریان، متولد ۱۳۶۲و دانش‌آموخته ارشد طراحی صنعتی و مدرس دانشگاه است، او به صورت تخصص در طراحی صحنه و لباس تئاتر مشغول به کار است.

وی در گفت‌وگو با قدس درخصوص ورودش به فضای هنر می‌گوید: قبل از ورود به دانشگاه در سال ۷۸ در تئاتر حضور داشتم و در سال ۸۲ به صورت جدی در این حرفه کار کردم.

این هنرمند طراح بیان می‌دارد:در واقع طراحی صنعتی جزو رشته‌های هنری محسوب می‌شود و به نوعی ادامه تحصیل، توانست تکمیل کننده آموخته‌های تجربی من باشد.

میثم نویریان که تجربه طراحی صحنه در بیش از۴۰ تئاتر استانی، کشوری و بین المللی را در کارنامه هنری خویش دارد، می‌افزاید: در رشته طراحی صحنه چون با دکور سرو کار داریم ، به طور قطع بحث‌های حرکت و مکانیک وجود دارد. از این رو رشته من به صورت تخصصی در انجام طراحی‌های خوب در تئاتر کمکم می‌کند.

این هنرمند شهرمان درخصوص وضعیت طراحی صحنه در تئاتر شهرمان خاطر نشان می‌سازد: طراحی صحنه غالباً در همه گروه‌های نمایش اتفاق می‌افتد، اما آن چه طراحی خوب را از سایر طراحی‌ها متمایز می‌کند و تخصصی بودن این طراحی می‌تواند باشد.

وی می‌افزاید: اگر این طراحی در فضای آکادمیک و تخصصی اتفاق بیفتد ما می‌توانیم آن رابه صورت تخصصی تر اجرا کنیم که در نتیجه فرم، رنگ وهمه عناصر در کنار مباحث زیبا شناسانه و احساس گونه این کار منطقی تر و معقول و دارای برهان و دلیل می‌شود.

طراحی تتاتر در مشهد ترقی کرده

وی با اشاره به این نکته که جایگاه طراحی تئاتر در شهرمان در سال‌های اخیر به درجه رفیعی ارتقا یافته است نیزاذعان می‌دارد: خوشبختانه در سال‌های اخیر تأثیر مثبت نقش طراحی صحنه را تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های تئاتر به وضوح دیده اند و از این رو امروزه در مشهد بر روی طراحی در تئاترسرمایه‌گذاری می‌شود.

این طراح صحنه برتر در دو دوره قبلی جشنواره تئاتر فجر درباره خلاءآموزشی نیزبیان می‌دارد: در سال‌های اخیر ما شاهد برگزاری کلاس‌های بازیگری، نویسندگی وکارگردانی هستیم ولی کمتر به بحث آموزشی در رشته‌های طراحی صحنه و لباس پرداخته شده است.
 وی خاطرنشان می‌کند: این درحالی است که این ضرورت احساس می‌شود که ما با ید برای دست یافتن به طراحان خوب در آینده نزدیک در این عرصه باید از همین الآن برنامه ریزی داشته باشیم.

تعداد طراحان کافی نیست

شاید در حال حاضر تعدادی طراح قدیمی و با تجربه داشته باشیم، ولی این تعداد با توجه به رشد و توسعه تعداد گروه‌های تئاتر در مشهد کافی نیست.
از این رو برای دست یافتن در بازه کوتاه مدت ابتدا باید به استعداد یابی درسطح شهرمان بپردازیم و علاقه‌مندان این رشته را معرفی کنیم و سپس سرمایه گذاری لازم را انجاد دهیم و آموزش‌های جدی را برای آن‌ها برنامه ریزی سازیم تا در سال‌های آینده بتوانیم، تعدادی طراح حرفه‌ای را در تئاتر شهرمان داشته باشیم.

طراح، فضا را به کارگردان معرفی می‌کند

وی در ادامه اظهار می‌دارد: امروزه نقش واهمیت طراحی صحنه و لباس درتئاتر برکسی پوشیده نیست و این درحالی است که برای بسته شدن یک گروه تئاتر و آغاز یک کار ابتدا تهیه کننده و یا کارگردان قبل از انتخاب بازیگر عوامل را انتخاب می‌کند که در رأس آن طراح است. زیرا طراح فضا و اتمسفررا به کارگردان معرفی می‌کند ومی تواند روی طراحی و میزانسن و دکوپاژ اثر بگذارد.

نویریان درباره جدیدترین طراحی صحنه‌اش نیز توضیح می‌دهد: آخرین کارم طراحی صحنه نمایشی براساس زندگی سلمان فارسی است که این نمایش بزودی در سالن راه‌آهن مشهد به کارگردانی نیازی اجرا می‌شود که طراحی دکور این نمایش براساس طراحی دکور مکانیکال است.

کارنامه هنری هنرمند

نویریان در کارنامه هنری خویش عنوان‌های داوری و برتری در طراحی صحنه و لباس را دارد که می‌توان به افتخاراتی چون احراز رتبه اول طراحی صحنه نمایش «گام بلند لک لک» بندرعباس، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی، رتبه اول طراحی صحنه «عاشقستان» تهران، چهارمین جشنواره سراسری تئاتر ماه؛رتبه اول طراحی صحنه نمایش «بدون شرح» همدان، بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، مقام برترطراحی صحنه نمایش «گره‌ای در تارو پود و یک نقش» در کشورهند، جشنواره تئاتر بین‌المللی بارلی وارمنستان و روسیه و... اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.