تهیه‌کننده سریال «زیر پای مادر» درباره انتخاب بازیگران می‌گوید: تیم بازیگران مجموعه تیم ارزانی نبوده است ولی از آنجایی که کیفیت کار خیلی مهم بود، انتخاب بازیگران این پروژه با وسواس انجام شد

بهره‌مندی از معنویت حرم رضوی در مجموعه رمضانی

هنر- تکتم بهاردوست: سریال تلویزیونی «زیر پای مادر» ملودرامی ‌اجتماعی است که این شب‌ها روی آنتن تلویزیون است. این مجموعه با روایتی عاشقانه به نویسندگی سعید نعمت‌الله،کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی در 30 قسمت 45دقیقه‌ای، سعی دارد لحظات خوشی را در بعد از افطار برای مخاطبان شبکه یک سیما تهیه و تدارک ببیند.

در همین رابطه زینب تقوایی، تهیه‌کننده، درباره روند تولید این سریال می‌گوید: کار تصویربرداری این سریال از اواخر تابستان سال گذشته آغاز و قبل از سال جدید هم تصویربرداری کار به پایان رسید. این سریال طی این مدت در لوکیشن‌های مختلف و متنوعی در شهرهای مشهد، نیشابور، قدمگاه، هشتگرد، تهران، بندر انزلی و... انجام شده است. به خاطر اقتضائات فضا و داستان حدود 30 درصد از کل سریال در شهر مقدس مشهد و حرم امام رضا(ع) تصویربرداری شده که همین مسئله فضای معنوی «زیر پای مادر» را بالا برده است.

این تهیه کننده در مورد زمان پخش این سریال چنین توضیح می‌دهد: البته اینکه «زیر پای مادر» بخواهد در ماه مبارک به روی آنتن برود تقریباً اواسط کار به ما اعلام شد ولی خوشبختانه برنامه‌ریزی ما به شکلی بود که سرعت تحمیل‌شده بر این‌گونه ساخته‌ها شامل «زیر پای مادر» نشده است.

این سریال که پیش‌تر با نام‌های «دیباجی» و«لبخند رخساره» معرفی شده بود، بالاخره و با صلاح‌دید نویسنده و بنا بر مضمون اثر به «زیر پای مادر» تغییر نام پیدا کرد که در واقع اشاره‌ای هم به کاراکتری با همین نام که گره‌های اصلی قصه با او شکل می‌گیرد، دارد. در حال حاضر کار آماده گشته و برای پخش تحویل شبکه شده است. چون تجربه تصویربرداری همزمان با پخش را در سریال «مدینه» تجربه کرده بودم، می‌دانستم چه کار سختی است و این بار نخواستم این مسئله تکرار شود.

این تهیه‌کننده در مورد لوکیشن‌های متعدد سریال و اینکه آیا زمان پخش آن در محتوای داستان هم تأثیرگذار بوده است، اضافه می‌کند: ما مجبور بودیم به به فراخور قصه، علاوه بر تهران در چند شهر دیگر هم تصویربرداری داشته باشیم. چون روایت به گونه‌ای است که یکی از این شهرها باید مرزی یا بندری باشد. همچنین به علت فضای داستان سریال و مجاوربودن یکی از کاراکترهای اصلی، حدود 30 درصد از کل داستان باید در شهر مقدس مشهد تصویربرداری می‌شد.

وی اضافه می‌کند: درباره بخش دوم سؤالتان هم باید بگویم که بله. زمانی که به ما گفته شد که قرار است به جای تابستان، سریال در ماه مبارک از تلویزیون پخش شود، سعی کردیم که این قضیه در خود کار و متن سریال هم لحاظ شود چون نگارش فیلمنامه همزمان با تصویربرداری انجام می‌شد که این امکان را به ما می‌داد که بخش‌هایی از کار را بنا بر اقتضای زمان پخش تغییر دهیم.

تهیه‌کننده سریال «پشت بام تهران» درباره فضای فیلم می‌گوید: زمانی که نویسنده در مورد شهرهای دیگری به جز تهران برای پیشبرد داستان با من صحبت کرد و گفت که یکی از شهرهایی که مد نظر دارد، شهر مقدس مشهد است، با اینکه از این کار خوشحال شدم ولی مطمئن بودم که تصویربرداری در شهری به جز تهران، آن هم جایی مثل مشهد مقدس که شهری بزرگ و توریستی است، چه عواقب و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه زمان تصویربرداری ما در زمستان انجام شد و ما شب‌های سردی در مشهد داشتیم. ولی به هر جهت و در تمام لحظات کار همة سعی ما بر این بود که بافت مشهد در این کار به‌خوبی مشهود و معلوم باشد؛ هرچند دوست داشتیم که نماهای خیلی بیشتری را از حرم مقدس امام رضا(ع) داشته باشیم ولی همیشه یک سری معذوراتی برای آستان قدس وجود دارد و این قضیه دست و بال ما را می‌بست.

تقوایی ضمن اشاره به همه آثار موفق سعید نعمت‌الله در تلویزیون، می‌گوید: من فیلمنامه این کار را خیلی دوست دارم و اصلاً صحبت از ساخت کار خیلی پیش از سریال «پشت بام تهران» انجام شده بود. من خیلی دلم می‌خواست این کار ساخته شود زیرا به نظر من گره داستانی این سریال جذابیت خیلی زیادی دارد و اتفاق داستانی اثر هم خیلی اورجینال است و مطمئنم که برای همه مخاطبان جذابیت زیادی خواهد داشت.

این فیلمنامه به شکلی نوشته شده است که در تمام اجزا و دقایقش در اوج است و من فرودی در آن نمی‌بینم. البته این داستان و فیلمنامه ظرفیت بیشتری از آن چیزی که الان هست را داشت ولی زمان، چنین اجازه‌ای را بیش از این به ما نمی‌داد.

وی در توضیح تغییر چند باره نام این سریال و همکاری‌اش با این نویسنده و کارگردان می‌گوید: اینکه سریالی بخواهد در ماه مبارک پخش شود، با یک سری حساسیت‌های معمول مواجه می‌شود و در واقع باید بگویم که این تغییرات با مصلحت‌اندیشی جمعی انجام شده است. تجربه خوب کار تیمی ‌سریال «پشت بام تهران» زمینه ساخت این سریال را فراهم کرد. کارکردن با سعید نعمت‌الله لطف خاص خودش را دارد و او این توانایی را دارد که بتواند از یک طرح ساده با پرداختی که خاص خودش است یک ملودرام جذاب بنویسد. دیالوگ‌های کارهای مختلف نعمت‌الله امضای خاص خودش را دارد. او می‌تواند یک دیالوگ عادی را به یک جمله ماندگار تبدیل کند.

این تهیه‌کننده درباره انتخاب بازیگران چنین می‌گوید: این سریال خیلی پر بازیگر است و اصلاً هم تیم بازیگران ما تیم ارزانی نبود. ولی چون کیفیت کار خیلی برایمان مهم بود، انتخاب بازیگران این پروژه با وسواس انجام شد. زیرا من همیشه معتقدم که هزینه‌درست‌کردن سخت هست ولی اصلاً جای دوری نمی‌رود و بازخورد خیلی خوبی دارد چون این کار باید برای سال‌ها پخش شود لذا باید یک اثر باکیفیت تولید شود.

در مورد بهرنگ توفیقی هم باید بگویم که او کارگردان باتجربه‌ای است و در حوزه کارگردانی خیلی متخصص است. او در کارش خیلی حرفه‌ای و بااخلاق است و من امیدوارم که در آینده توفیقات بیشتری را به دست بیاورد.

کامبیز دیرباز، پریوش نظریه، بهناز جعفری، مهدی سلطانی، مجید واشقانی، آتیلا پسیانی، بهزاد فراهانی، حمیدرضا هدایتی، درسا بختیاری و علیرضا آرا از جمله بازیگران این سریال زیبا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.