رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اطمینانی به کاهش آمار قاچاق ندارم، گفت: بدون حمایت از تولید داخلی، افزایش کیفیت تولیدات داخلی و عزم مردم در نخریدن کالای قاچاق نمی‌توان با واردات کالاهای قاچاق مبارزه کرد.

به آمار کاهش قاچاق اطمینان ندارم

به گزارش قدس آنلاین علی فاضلی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به کاهش ۵۰ درصدی قاچاق ورودی و خروجی از کشور از سال ۹۲ تا ۹۵ طبق آمار اعلامی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنوز اصناف در بخش‌های مختلف از واردات قاچاق گلایه‌مندند و رونقی در کسب و کار ایجاد نشده، گفت: نمی‌توانم در مورد آمارها اظهار نظر کنم اما شخصا اطمینانی به این آمارها ندارم.  

رئیس اتاق اصناف ایران با تأکید بر اینکه عزم دولت نسبت به گذشته در برخورد با قاچاق بیشتر شده، افزود: هنوز متوجه نشده‌ام که متولی برخورد با قاچاق چه کسی است.  

وی با بیان اینکه قاچاق در اقتصاد ما نهادینه شده است، بیان داشت: اگرچه اقدامات مختلفی در مبارزه با قاچاق در بخش‌های مختلف صورت گرفته اما قاچاق کم اثر نشده است.

فاضلی با تأکید بر اینکه برخورد با قاچاق به ابزارهای دیگری از جمله تقویت تولید ملی نیازمند است، اظهار داشت: چگونه می‌خواهیم بدون تقویت تولید ملی و بهبود کیفیت تولیدات داخلی با قاچاق مبارزه کنیم؟  

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: اگرچه مشتری مداری یکی از ابزارهای مبارزه با قاچاق کالا است اما با توجه به اینکه در حوزه‌های مختلف نتوانستیم سلیقه مشتری را به سمت مصرف کالاهای داخلی جلب کنیم قاچاق رشد کرد.  

فاضلی گفت: حمایت از تولید ملی، واردات از کانال رسمی و تغییر نظام تعرفه‌ای ابزارهای جلوگیری از واردات قاچاق است که تمامی اینها باید در راستای مبارزه با قاچاق در یک بسته تعریف و اجرا شود.  

وی با اشاره به اینکه نخریدن کالای قاچاق یکی از راه‌های مبارزه با واردات قاچاق است، افزود: تا زمانی که واردات کالای قاچاق انجام می‌شود و مصرف‌کننده هم به خرید آن رغبت نشان می‌دهد نمی‌توان مدعی بود که اراده ملی در برخورد با قاچاق کالا شکل گرفته است

به گفته قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با توجه به اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با قاچاق کالا؛ ارزش ورودی و خروجی کالاهای قاچاق به کشور از سال ۹۲ تا ۹۵ از ۲۵ میلیارد دلار با ۵۰ درصد کاهش به ۱۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.

مقایسه آمار گمرکات کشورهای صادرکننده کالا به ایران با آمار گمرک ایران این آمار را تایید نمی‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.