زاهدان- مردم سیستان و بلوچستان روزهای گرم و طاقتفرسایی را در ماه مبارک رمضان سپری می‌کنند و کمبود آب و قطع شدن مکرر برق، روز به روز در سراسر استان شدت یافته است به گونه‌ای که مردم روزه دار به علت قطعی برق وآب، برای شست‌وشو و نظافت ابتدایی نیزمشکل دارند.

هوا بس ناجوانمردانه گرم است!

محمد رضایی: هوا بس ناجوانمردانه گرم است و سرهای مسئولان در گریبان شعار و وعده‌های عمل ناشدنی پسا انتخابات حتی اگر مردم بزرگ‌ترین استان کشور در هوای داغ ماسه بادی بسپارند جان!

الو؟ مدیریت بحران سیستان و بلوچستان؟ آیا کسی به خبرنگاران پاسخ می‌دهد؟ مسلماً نه. آن هم در روز جمعه و البته روزی که بحران آب و برق در گرم‌ترین روزهای ماه رمضان مردم سیستان و بلوچستان را با قطعی‌های پی در پی آب روبه‌رو کرده است.

بناچار با تلفنخانه ساختمان مرکزی استانداری سیستان و بلوچستان تماس می‌گیرم، اما باز هم کسی پاسخگو نیست و مرا به مسئولان مدیریت بحران سیستان و بلوچستان ارجاع می‌دهند. شاید یکی از شرایط قرار داشتن در وضعیت بحرانی بودن همین پاسخ ندادن‌ها و پاسکاری‌ها باشد. شاید...

مشکل برای شست و شو و نظافت ابتدایی

مردم سیستان و بلوچستان روزهای گرم و طاقتفرسایی را در ماه مبارک رمضان سپری می‌کنند و کمبود آب و قطع شدن مکرر برق، روز به روز در سراسر استان شدت یافته است به گونه‌ای که مردم روزه دار به علت قطعی برق وآب، برای شست‌وشو و نظافت ابتدایی نیزمشکل دارند.

گرما در مناطق جنوبی استان از جمله راسک، سرباز، نیکشهر، قصرقند، کنارک، چابهار و... نمود بیشتری داشت و دمای هوای ثبت شده در این مناطق از زمان ایجاد ایستگاه‌های هواشناسی در استان تا کنون بی سابقه بوده و رکورد دمای هوا در این مدت شکسته شده است، به گونه‌ای که دمای نیکشهر به ۶۳ درجه، قصرقند به ۵۵ درجه، راسک به ۵۸ درجه، ایرانشهر به ۵۵ درجه و دلگان نیز به ۵۰ درجه ودر برخی از شهرستان‌ها ی جنوبی دمای هوا به بالاتر از ۵۶ درجه سانتیگراد رسیده است.

افزایش گرما تا ۶۰ درجه سانتیگراد

دکتر حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به گرمای شدید در استان سیستان و بلوچستان و قطع برق منازل مسکونی در چند روز گذشته شاهد افت ولتاژ شدید برق و همچنین قطع برق هستیم که موجب خراب شدن و سوختن وسایل خانگی مردم به علت قطع مکرر برق شده است.

وی می‌افزاید: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی دمای هوا در برخی شهرها به ۵۶ درجه رسیده، ولی واقعیت این است که دمای هوا از ۵۶ درجه نیز بیشتر است و تا ۶۰ درجه نیز رسیده است و این حرارت بی سابقه و نبود امکانات اولیه برودتی امان مردم را بریده است.

فراموشی مردم پس از انتخابات

شهریاری با بیان اینکه طی چهار سال قبل، دولت یازدهم کار جدی و مثبتی را انجام نداده و پروژه‌های فعلی از دولت‌های قبل، شروع شده بود، خاطرنشان می‌کند: مردم استان سیستان و بلوچستان بیشترین رأی را به آقای روحانی داده‌اند، اما متأسفانه رئیس جمهور و تیم مدیریتی‌اش برای رفع مشکلات این استان فقط وعده می‌دهند، اما تاکنون اقدامی انجام نشده است.

❄ قبض‌برق یک میلیون تومانی باحقوق ۲۰۰ هزار تومانی!

وی با بیان اینکه بسیاری از اهالی حوزه انتخابیه‌اش از پرداخت قبض‌های وزارت نیرو عاجز شده‌اند، می‌افزاید: با توجه به گرمای زیاد، قبض‌های برق مردم با مبالغی در حدود یک میلیون تومان می‌آید که حقوق ماهیانه بسیاری از ساکنان این واحدهای مسکونی در حدود ۲۰۰ هزار تومان هم نیست و عدم توان پرداخت هزینه برق مصرفی توسط این افراد سبب می‌شود تا برق منازل آن‌ها قطع شود.

دکتر شهریاری با بیان اینکه طی دو روز اخیر گرمای بی‌سابقه هوا در سیستان و بلوچستان برای همه مردم بویژه افراد کم‌درآمد مشکل ساز شده، می‌گوید: متأسفانه دما از ۵۶ درجه نیز گذشته و با توجه به نبود تجهیزات فنی در این منطقه برای بحران‌های احتمالی باید دولت چاره جویی کند.

بستری شدن ۲۸ نفرگرما زده دربیمارستان

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان وعضو خانه ملت همچنین درباره تلفات انسانی این گرمای بی‌سابقه تصریح می‌کند: بر اساس آمار منتشر شده تا کنون(ظهر جمعه ۱۲خرداد) حدود ۲۸ نفر بیمارستان دچار گرمازدگی شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند، ولی هنوز برای رفع مشکل اتفاقی نیفتاده است.

به گفته وی در قصرقند نیز ۱۱۲ نخل خرما، درخت زیتون، انبه و بیش از ۲ هکتار از اراضی کشاورزی شامل یونجه و شبدر بر اثر شدت گرمای هوا در منطقه بگان از توابع شهرستان سرباز در منطقه گرمسیر این شهرستان در آتش سوخته است.

هشدار برای بروز بحران اجتماعی

نماینده مردم زاهدان در مجلس اظهار می‌دارد: به هر حال وضعیت در استان سیستان و بلوچستان بسیار نگران‌کننده است، و باید به صورت ضربتی رسیدگی شود، وگرنه می‌توان تصور کرد که وقتی برق در استان قطع ‌شده باشد، آب آشامیدنی مردم دچار مشکل ‌شود، ترس اصلی این باشد که این مسئله عمرانی وخدماتی به یک بحران اجتماعی تبدیل شود.

همچنین اربابی، مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان به رسانه‌های محلی در خصوص افت ولتاژ برق در برخی شهرستان‌ها گفته است: با توجه به طولانی بودن خط‌های انتقال برق و پراکندگی روستاها تلاش داریم که هیچ گونه قطعی برق حتی در دورترین نقطه استان نداشته باشیم و اگر قطعی به وجود آید، همه گروه‌ها آماده هستند که در کوتاه‌ترین زمان مشکل را برطرف کنند.

به گفته وی، در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران مطرح شد که بالاترین اوج مصرفی سال گذشته در تیر و مرداد، ۱۳۰۰ مگاوات مصرف برق بوده است که این میزان در سال جاری با توجه به گرمای بی سابقه‌ای که در استان حاکم شده است به دلیل افزایش مصرف برق به بیشترین مصرف خود یعنی ۱۴۲۱ مگاوات رسیده که این میزان از مصرف در شرایط عادی ۱۰۰۰ مگاوات است و برای رفع مشکل باید شبکه برق تجهیز شود.

زیرساخت‌ها فراهم نشده است

علیم یارمحمدی عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم زاهدان نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: در جلسه‌ای که با مسئولان وزارت نیرو داشتیم، اعتراف کردند که زیرساخت‌ها در بخش نیرو فراهم نشده است و باید در این زمینه بودجه و اعتبار لازم اختصاص یابد.

وی با اشاره به بحران پیش آمده به دنبال افزایش دمای هوا در استان سیستان و بلوچستان می‌افزاید: دمای کم سابقه هوا در برخی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان به بیش از ۵۶ درجه رسیده و مصرف زیاد برق سبب کاهش افت ولتاژ برق در شهرهای گوناگون شده است و مردم را با مشکل قطع جریان برق و افت شدید فشارآب مصرفی روبه‌رو کرده است.

قبض‌های نجومی برق برای سیستانی‌ها

وی با انتقاد از نبود عزم لازم در دولت برای حل مشکلات زیربنایی این استان بزرگ کشور می‌افزاید: رساندن برق و آب استاندارد وظیفه دولت است و حق مردم، اما به این خواسته اهالی توجهی نشده است واز سوی دیگر نبود تعرفه‌های عادلانه، سبب شده، برق مصرفی اهالی با قبض‌های نجومی به دستشان برسد.

این عضو خانه ملت بیان می‌کند: باید دستگاه‌ها بودجه و اعتبار لازم را بر اساس نیازهای کشور آماده و مطالبه کنند، اما در این زمینه استان ما با امکانات ۴۰ سال پیش اداره می‌شود همچنین پست سیار نداریم که باید فراهم شود، تجهیزات تقویت ولتاژ نداریم، اما خطوط ۲۰۰ کیلومتری داریم! و به همین دلیل هدررفت و افت ولتاژ برق داریم. همچنین خطوط انتقال نیرو پایدار نیست و باید زیرساخت‌های شبکه و تولید نیرو تجهیز شود، اما خبری از تأمین این همه نیازها نداریم.

آبرسانی به ۴۰۰۰ روستا به روش کامیونی!

عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم زاهدان با بیان اینکه ناکارآمدترین مدیریت را در بحث نیرو در استان سیستان و بلوچستان داریم، همچنین می‌افزاید: متأسفانه هنوز هم از ۶۷۰۰ آبادی در سیستان و بلوچستان به ۴۰۰۰ روستا به روش کامیونی و با تانکر آبرسانی می‌شود و مردم در بحث خدمات وزارت نیرو مشکل دارند.

از سوی دیگر در بحث تجهیزات هواشناسی در نیکشهر و میرجاوه قصر قند و سربازاین امکانات را نداریم، البته با قول مساعد وزارت نیرو- درجلسه اخیر- قرار شده تعرفه‌های مناطقی که عادلانه نیست و شهرستانهایی که حرارت بیشتری دارند، ولی تعرفه سردسیر دارند، کاهش تعرفه در دستور کار قرار گیرد و از ردیف خاصی برای اصلاح شبکه انتقال نیرو اقدام شود.

رکورد ۵۶ درجه ای دمای هوا درجنوب شرق

غلامرضا اربابی مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در خصوص تلفاتی که بر اثر گرما در استان رخ داده است، گفت: تاکنون (جمعه)هیچ گونه گزارشی از سوی فرمانداری ها در خصوص تلفات انسانی بر اثر گرما گزارش نشده است.
 وی افزوده است: البته در چند روز گذشته گرمای هوا به طور بی سابقه ای افزایش یافت، بگونه ای که دمای هوا در برخی شهرستان های استان به ۵۶ درجه رسید و رکورد زده است.این شرایط در حالی روز به روز در اقصی نقاط استان شدت می یابد که مردم روزه دار به علت قطعی آب،  آفت فشار آب و قطعی مکرر برق حتی برای شست و شو و نظافت با مشکل مواجه شده اند.

افزایش دما در منطقه سیستان موقتی است

ملاشاهی، کارشناس پیش‌بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این باره به فارس گفته است: با کاهش شدت وزش باد از روزهای آینده در نیمه شمالی استان شاهد روند افزایش موقتی دما تا ۴۶ درجه سانتی‌گراد خواهیم بود.
وی در پایان افزود:پیش‌بینی می‌شود طی دو روز آینده در نواحی مرکزی، نوار غربی و نیمه جنوبی وزش بادهای متوسط تا نسبتا شدید همراه با گردوخاک داشته باشند اما در نیمه جنوبی و به ویژه سواحل طی سه روز آینده روند کاهشی دما منجر به خنک شدن این مناطق می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.