ارتفاعات استراتژیک میمک که از حساسیت نظامی بسیار بالایی برخوردار بود طی عملیات نصر۲ در ۱۳ خرداد سال ۱۳۶۶ توسط ارتش بازپس گرفته شد.

بازپس‌گیری ارتفاعات استراتژیک میمک

به گزارش قدس آنلاین، طرح‌ و اجرای عملیات‌ «نصر ۲» بر خلاف‌ عملیات‌ نصر ۱ که به‌ دست‌ نیروی زمینی سپاه‌ به‌ اجرا درآمده‌ بود، توسط‌ نیروی زمینی ارتش‌ به‌ انجام‌ رسید. هدف‌ عملیات‌ نصر ۲ آزادسازی بلندی‌های مشرف‌ بر خطوط‌ مواصلاتی دشمن‌ در جبهه‌ «میمک» واقع‌ در منطقه‌ میانی جنگ‌ بود. به‌ همین‌ منظور تک نیروهای ارتش‌ با رمز «یا حسین‌ مظلوم» در روز ۱۳ خرداد ماه ‌۱۳۶۶ در محور کوهستانی میمک آغاز شد.

طی این‌ یورش‌, بلندی های ۴۰۴،۴۰۰،۳۹۶ و منطقه‌ «خزر» و «هلاله» به‌ تصرف‌ رزمندگان‌ ارتش‌ جمهوری اسلامی ایران‌ درآمد و ۴ گردان‌ کماندویی، توپخانه‌ و پیاده‌ و یک گروهان‌ تانک دشمن‌ آسیب‌ دید و مقداری سلاح‌ و مهمات‌ از دشمن‌ به‌ غنیمت‌ گرفته‌ شد. نیروهای ارتش در این عملیات با هجوم به گردان‌هایی از دشمن، نیروهای کماندهی و زرهی بعثی را در ارتفاعات میمک در هم کوبیدند و برخی از این ارتفاعات تسلط یافتند در این میان دشمن بعثی با احساس خطر از استقرار رزمندگان ارتش در مواضع و ارتفاعات جدید و نیز زیر دید و تیغ قرار گرفتن شهرهای اطراف اقدام به چند پاتک کرد که با مقاومت ارتشیان سلحشور مواجه شد و با از دست دادن ده‌ها تانک دهها قبضه سلاح سبک و نیمه سنگین و تعدادی کشته و زخمی و اسیر مجبور به عقب نشینی شد. همچنین‌ در این‌ عملیات‌ محدود و کوتاه مدت،۸۰۰ تن‌ از نیروهای عراقی کشته و زحمی و ده‌ها تن‌ دیگر نیز اسیر شدند. در این‌ عملیات‌ شهید تقی رضوی معاونت‌ مهندسی قرارگاه‌ خاتم‌الانبیاء(ص) به‌ شهادت‌ رسید.

** بازپس گیری ارتفاعات استراتژیک میمک در عملیات نصر ۲

 یکی از نقاطی که در زمان جنگ تحمیلی از حساسیت نظامی بسیار بالایی برخوردار بود ارتفاع میمک بود که بر اساس بیانیه سال ۱۹۷۵ الجزایر، خط الراس جغرافیایی آن مرز مشترک ایران و عراق را تشکیل می دهد. این ارتفاعات مزیت فوق العاده مهمی برای ایران محسوب می شد چراکه باعث می شد تا نیروهای ایران دید و کنترل خوبی بر روی زمین های اطراف داشته باشند. علاوه بر این، این منطقه از مدت ها قبل مورد اختلاف ایران و عراق هم بود و به همین خاطر برایش مهم بود که آن را اشغال کند. این ارتفاعات و همچنین پاسگاه مرزی آن قبل از آنکه جنگ به طور رسمی آغاز شود در سال ۱۳۵۹ توسط عراق تصرف شد.

سه ماه بعد از این تصرف قسمت های عمده ای از این تصرفات، در عملیات موفقیت آمیز خوارزم و با کمک عشایر منطقه از دشمن پس گرفته شد. اما منطقه ای میان ارتفاعات شمالی و جنوبی به نام «ناف میمک» کماکان در دست دشمن باقی ماند. باقی مانده این قسمت در دست دشمن خطر زیادی برای ایران داشت و باعث می شد تا عراقی ها دید خوبی بر روی نیروهای ایرانی داشته باشند و از طرف دیگر از دید نیروهای ایران بر روی جاده نظامی و غربی-شرقی که به خط الراس میمک منتهی می شد جلوگیری کند. شناسایی های دقیقی توسط ایران در این منطقه صورت گرفت تا هر چه سریعتر بتوان این منطقه را هم از دست عراقی ها درآورد و مانع کنترل آنها بر منطقه شد. عملیات نصر ۲ بر این اساس طرح ریزی شد تا اینکه در روز سیزدهم خردادماه سال ۶۶ عملیات در منطقه ناف میمک آغاز شد.

در منطقه ای که نیروهای ایرانی تجمع کرده بودند حرکت آغاز شد و عملیات در تاریکی شب شروع شد؛ نیروها می بایست اهداف از پیش تعیین شده را تصرف و منطقه تصرف شده را حفاظت کنند. در همان ساعت های اولیه عملیات رزمندگان ایران توانستند سد نیروهای عراقی را در هم بشکنند و به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کنند و از جمله ارتفاعات ۳۹۶ و ۴۰۴ را بازپس گیرند.

پنج ساعت پس از شروع عملیات عراقی های تلاش هایی کردند تا مجددا منطقه را از دست رزمندگان ایران در بیاورند و پاتک هایی زدند اما هیچ کدام موفقیت آمیز نبود و با تلفاتی که دادند در نهایت مجبور به عقب نشینی شدند. در نهایت عملیات در ساعت ۸ صبح به نتیجه مورد نظر رسید و رزمندگان آماده شدند تا در موقعیت مناسب آماده پدافند از منطقه مورد نظر شوند. هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با تیم اعزامی از پایگاه هوانیروز کرمانشاه که با ۲ فروند بالگرد رزمی کبرا و ۳ فروند بالگرد پشتیبانی ۲۱۴ در این عملیات شرکت کرده بود، ۷۱ سورتی پرواز (۳۵/۷۱ ساعت پرواز) انجام داد و با هلی‌برن ۱۴۶ نفر از رزمندگان، تخلیه ۷۴ نفر مجروح و ترابری دو تن بار و تجهیزات، قرارگاه عملیاتی‌ تیپ ۴۰ سراب را که قرارگاه هدایت‌کننده عملیات نصر ۲ بود پشتیبانی کرد.

نقش نیروی هوایی در این عملیات مثال زدنی بود و با پشتیبانی کامل از نیروها باعث شد تاعملیات به خوبی و به سرعت به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند. بر اساس گزارش هایی که در پایگاه ارتش جمهوری اسلامی ایران موجود است نتایج به دست آمده در این عملیات، حدود ۱۲۰۰ تن از نفرات دشمن کشته و زخمی و تعداد ۳۰ نفر به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

تلفات و ضایعات وارده به یگان های دشمن زیاد و قابل توجه بود به نحوی کهگردان ۲ تیپ ۴ پیاده کوهستانی و یک گروهان تانک به میزان صد درصد متلاشی شد. گردان ۳ تیپ ۴ به نسبت ۶۰ درصد و گردان ۱ تیپ مذکور به میزان ۵۰ درصد و گردان کماندویی به میزان ۴۰ درصد منهدم شد. به گردان های ۶۱۱ و ۶۶۳ توپخانه دشمن به میزان ۵۰ درصد آسیب رسید. بیست کیلومتر از اراضی عراق در منطقه عمومی حلاله آزاد شد. یگان های عراقی از ارتفاعات به دشت و زمینهای هموار عقب نشینی کردندو صدها قبضه سلاح سبک و سنگین از جمله تیربار و خمپاره‌انداز و توپ، تعدادی وسایل مخابراتی و زاغه مهمات دشمن منهدم شد و تعداد زیادی جنگ‌افزار سبک و سنگین، مهمات و تجهیزات دشمن به غنیمت نیروهای خودی درآمد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.