مدیرکل دفتر ترانزیت‌ سازمان راهداری با تأکید بر اینکه آمار ترانزیت کالا از ایران که عمدتاً با تکیه بر کریدور شمال به جنوب شکل گرفته است، متناسب با پتانسیل موجود کشور نیست، گفت: در ۲ ماهه سال جاری ۱۴۴۰ هزار تن کالا از ۳۲ مرز زمینی و آبی ترانزیت شد.

رشد ۸.۶ درصدی ترانزیت کالا در ۲ ماه سال جاری/ آمار ترانزیت کالا از ایران متناسب با ظرفیت‌ها نیست

  به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از روابط‌ عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محمدجواد عطرچیان اظهار داشت: در ۲ ماهه ابتدای سال ۹۶، ‌میزان ۱۴۴۰ هزار تن کالا از ۳۲۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور شامل ۲۲ مرز زمینی و ۱۰ مرز آبی ترانزیت شد.

وی ادامه داد: در این مدت از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۳۵۷ هزار و ۹۲۳ تن را مواد نفتی و یک میلیون و ۸۱ هزار و ۸۷۷ تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری افزود: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور، بندر شهیدرجایی‌ با ۵۰۰ هزار و ۹۷۹ تن معادل ۳۴.۸ درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود، پس از آن مرزهای پرویزخان با ۱۵ درصد و بازرگان با ۱۲.۴ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ امارات به مقصد افغانستان اعلام کرد و افزود: از ۷۱ هزار و ۵۳۶ تعداد سفر کامیون‌های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، ۴۷ هزار و ۳۳۹ دستگاه توسط کامیون ایرانی و ۱۰۵۰۰ سفر توسط کامیون‌های ترک و ۵۳۳۵ سفر توسط کامیون‌های عراقی و مابقی توسط سایر ملیت‌ها از کشور حمل شده است.

وی‌ اعلام کرد: عمده‌ترین کالاهای عبوری از مرزهای کشور طی ۲ ماهه ۹۶ به ترتیب مازوت به میزان ۲۳۶ هزار و ۹۶۰ تن، برنج به میزان ۳۶ هزار و ۴۳۰ تن و انواع پنبه به میزان ۳۰ هزار و ۹۲۴ تن بوده است.  

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به میزان سهم استان‌های کشور در ترانزیت دوماهه سال ۹۶ بیان کرد: استان هرمزگان با جابه‌جایی بیش از ۶۶۴ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۱۱۴ کیلوگرم در جایگاه نخست و استان کرمانشاه با جابه‌جایی ۲۱۶ میلیون و ۲۸۹ هزار ۶۵۷ کیلوگرم در رتبه بعدی و استان آذربایجان‌غربی با ۱۸۷ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۴۹۵ کیلوگرم در رتبه سوم قرار گرفتند.

وی افزود: روند رو به رشد آمار ترانزیت کالا از ایران که عمدتاً با تکیه بر کریدور شمال به جنوب شکل گرفته،  اگر چه بسیار حائز اهمیت است اما این ارقام متناسب با پتانسیل موجود کشور نیست و بنابراین همزمان به همه مبادی ورودی و خروجی کالا در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور که تکمیل کننده کریدورهای بین‌المللی هستند، توجه ویژه‌ای معطوف شده و خواهد شد.

عطرچیان بیان کرد: تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل، انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم، اقدام همه سازمان‌های دولتی در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت و تبلیغات گسترده می‌تواند در بهره‌برداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت مؤثر باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.