۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
کد خبر: 536276

دو منبع صنعتی گفته اند که، روز دوشنبه علی رغم تنش سیاسی میان برخی کشور های حوزه خلیج فارس و دوحه، خط لوله گاز طبیعی ای که از قطر به امارات متحده عربی و عمان کشیده شده است به طور معمول به فعالیت های خود ادامه می دهد.

خط لوله گازی قطر-امارات فعال است؟

به گزارش قدس آنلاین، یکی از منابع صنعتی آشنا به موضوع گفته است:« این خط لوله هنوز پابرجا و فعال است.»

یکی دیگر از منابع صنعتی نیز خاطر نشان کرده است: « هیچ تاثیری بر (انتقال گاز به) عمان وجود ندارد و هنوز انتقال صورت می گیرد.»

این درحالی ست که در روز دوشنبه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین گفته اند که تمام روابط خود، من جمله ارتباط حمل و نقلی را با قطر به عنوان بزرگترین فروشنده گاز طبیعی مایع قطع خواهند کرد.

خط لوله گاز دلفین که اولین پروژه گازی مرزی در منطقه خلیج فارس بود، اتصالی ست میان حوزه گازی غول آسای قطر، که در شمال این کشور واقع شده است، و امارات متحده عربی و عمان. این خط لوله روزانه در حدود ۲ میلیارد فوت مکعب گاز به امارات متحده عربی انتقال می دهد.

این ها در حالی ست که تنش های ایجاد شده در منطقه امروز موجب کاهش قیمت نفت شده است. می توان گفت که تولید قطر با ظرفیت ۶۰۰ هزار بشکه در روز، تولید نسبتا کمی در میان تولیدکنندگان عضو اوپک است، اما با این حال تنش میان اعضای سازمان کشور های صادر کننده نفت می تواند به تضعیف قرارداد کاهش تولید منجر شود.

اولیور ژاکوب، استراتژیست پتروماتریکس گفته است: «من فکر می کنم اینکه این شریط بتواند بر روی بازار نفت تاثیر واقعی ای داشته باشد، جای بحث بیشتری دارد.»

وی در توضیح اینکه قطع رابطه عربستان با قطر چه تاثیری بر روری قرارداد کاهش تولید نفت می تواند بگذارد و اینکه آیا می تواند منجر به تضعیف قرارداد شود، افزود: « فکر نمی کنم این اقدام بتواند روی میزان تولید تاثیر بگذارد اما تاثیرات ژئوپولوتیکی که این اقدام بر روی بازار  نفت خواهد گذاشت را نباید نادیده گرفت.»

منبع: رویترز
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.