رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: در فعالیت های سیاسی هدف نباید صرفا مادی و دنیوی باشد بلکه باید دنیا را مقدمه و زمینه ای برای آخرت و اهداف معنوی و اخروی قرار داد.

هدف از کارهای سیاسی نباید تنها مسائل مادی باشد/ نگرانی امام از طرح مسأله سازش با آمریکا

   به گزارش «قدس آنلاین»،  آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) دوشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: صاحب نظران و فیلسوفان معمولا نتایج دنیوی کار را در نظر می گیرند اما در اسلام تنها دنیا در نظر گرفته نمی شود.

وی افزود: اسلام تنها ارزش های مادی و دنیوی را ملاک قرار نمی دهد بلکه به ارزش های اخروی و معنوی که ابدی هستند در تعیین هدف و نوع کار توجه دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که بر اساس نظر اسلام اگر کاری صرفا هدف های مادی را تأمین کند ارزش ندارد، اظهار داشت: اما دیگران تنها دنیا را می بینند، تعریف کار خوب سیاسی از نظر اسلام این است که انسان زمینه را برای انجام کارهایی که حداکثر انسان به حداکثر مصالح و منافع خود برسند فراهم کند، کمک کردن به این که شرایطی در جامعه فراهم شود که بشترین مردم به بهترین کمالات و مصالح برسند مطلوب است.

وی ادامه داد: اسلام بر مسائل معنوی و ابدی تأکید ویژه ای دارد، اگر دولتی کمک کند که جوانان زودتر ازدواج کنند نفعش این است که جوانان می توانند زندگی خوبی داشته باشند که دنیوی به شمار می رود اما این کار می تواند مقدمه ای برای رسیدن جامعه به اهداف معنوی باشد.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: برخی از کارها نتیجه بالفعل و قریب دنیوی دارد اما می تواند زمینه کار اجتماعی خوب برای رسیدن به سعادت ابدی را فراهم کند، اگر اهتمام به ازدواج صحیح نباشد، جوانان فاسد می شود و بنیان خانواده ها خراب شده و در نسل آینده اثر بد خود را خواهد گذاشت.

وی عنوان کرد: هدف این است که انسان رحمت بیشتری دریافت کند از این رو هرکاری زمینه دریافت رحمت بیشتر را فراهم کند به همان اندازه ارزشمند خواهد بود، متأسفانه در ماه رمضان فقط به الفاظ قرآن پرداخته می شود در حالی که باید به ترجمه و معانی آن توجه داشت و در آن ها تدبر کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که چگونه می شود انسان به زندگی بی نهایت اعتقاد داشته باشد اما به گونه ای دیگر عمل کند، خاطرنشان کرد: قرآن می فرماید انسان ها در یک تقسیم دو دسته هستند، برخی خوشی های زودگذر را می خواهند و برخی دیگر به فکر آینده طولانی و ابدی هستند.

وی اضافه کرد: قرآن می فرماید کسانی که به خوشی های زودگذر می اندیشند هر اندازه که بخواهیم و حکمت اقتضا کند می دهیم که نتیجه عملی آن آتش جهنم برای همیشه با شرمندگی می شود، در مقابل عده ای که هدف ابدی را انتخاب کردند با دو شرط به نتیجه می رسند یکی این که در این مسیر تنبلی را کنار بگذارند و سعی و تلاش کنند و دیگری این که به این مسیر ایمان داشته باشد، عذاب ابدی و سرافکندگی قله دنیا پرستان بوده و قله ایمان دارندگان به ابدیت تقدیر و تشکر خداوند است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که در فعالیت های سیاسی هدف نباید صرفا مادی و دنیوی باشد بلکه باید دنیا را مقدمه و زمینه ای برای آخرت و اهداف معنوی و اخروی قرار داد، گفت: حسن فاعلی زمانی تحقق پیدا می کند که کار حسن فعلی داشته باشد.

وی افزود: یکی از ارزش هایی که حکومت اسلامی باید در جامعه رعایت کند، فراهم کردن زمینه رفاه زندگی مردم است، باید سیاست هایی به کار بگیرد که مردم گرسنه نمانند و نیازهای طبیعی آنها تأمین شود، هدف نهایی این است که زمینه فراهم شود تا مردم به قرب الهی برسند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) ابراز داشت: اگر زندگی مادی مردم تأمین نشود و مجبور باشند کارهای خلاف انجام دهند، ذلت را تحمل و دست نیاز به دیگران دراز کنند زمینه برای رشد فراهم نخواهد شد از این رو این مقدمه لازم است.

وی عنوان کرد: زمانی مفتی تونس دستور داده بود که مردم این کشور به حج نروند چون اقتصاد آن ها ضربه نخورد، می گفتند که باید عزت اسلامی را حفظ کنیم و یکی از شرایط عزت اسلامی خوب بودن وضعیت اقتصادی است و نباید پول ها را در مکه خرج کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: عزت اقتصادی برای اسلام مطلوب است و نمی خواهد که دست آن ها در برابر دیگران دراز شود اما به جوانب دیگر هم باید توجه داشت، معیارهای کلی برای تشخیص کار وجود دارد یکی این که باید مصالح اخروی و معنوی را باید بر مسائل دنیوی مقدم داشت چون متناهی در برابر نامتناهی هیچ است.

وی اضافه کرد: اگر کارهای تخصصی وجود دارد غیر متخصصان باید بع افراد دارای تخصص مراجعه کنند حال اگر دو متخصص اختلاف کرد باید چه کنند؟ باید به فردی که حاذق تر است مراجعه شود  که روشی عقلایی است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به مسائل سیاسی و طرح این سؤال که  آیا مصلحت سازش با آمریکا است یا چالش گفت: کسی می گوید من در سیاست ریش سفید کرده و این کارها فایده ای ندارد و باید با آمریکا ساخت.

وی افزود: امام ۴۰ سال پیش فرمود ترس من این  است که روزی این فکر در جامعه پیدا  شود که باید با آمریکا سازش شود و دست از دشمنی با آن ها برداشت،  خدا نور بصیرت به امام داده بود  که سال های آینده را می دید و و دستورات و سفارش هایی هم داشت اما می خواهیم پشت گوش بیندازیم و نادیده بگیریم، گاهی می گویند حالا امام چیزی گفته است اما ما درس آن را خواندیم و دکترای آن را داریم.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: گفته می شود هروز نباید انقلاب کرد یک بار انقلاب کردیم و تمام شد، ته دل بسیاری از متخصصان سیاسی ما این است که گاهی به زبان می آوردند و گاهی از ترس افکار عمومی به زبان نمی آورند، می گویند چقدر مبارزه کنیم، ۴۰ سال با آمریکا مبارزه کردیم بس است دیگر.

وی ادامه داد: امام فرمود هیچ وقت سازش با آمریکا به مصلحت نیست و تأکید کرد که آمریکا تا دین، عزت و شرف ما را از بین نبرد دست بر نمی دارد، هدف ما از کارهای سیاسی فقط منافع مادی نیست امام فرمود این همه شهید ندادیم و انقلاب نکردیم که گروهی کنار روند و گروهی دیگر جانشین آن ها با همان روش ها شوند، ما برای اسلام انقلاب کردیم و سعادت دنیوی ما هم در گرو اسلام است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: آیا راهی غیر از این وجود دارد که به کسی که  حاذق تر از همه در این زمینه است باید مراجعه شود؟ باید به کسی مراجعه کرد که در فقه سیاسی و اجتماعی و تجربه سیاسی از همه آگاه تر باشد، بررسی نظریات و عملکرد هم نشان می دهد که موفق بوده است اما دیگران الی ماشاءالله اشتباه دارند و نظرات خود را دائما تغییر می دهند.

وی عنوان کرد: اطاعت از ولی امر بسیار مهم است، ولی امر کسی است که دست کم در جهت فقه اجتماعی و سیاسی، تشخیص موارد مصلحت، شناخت دشمن و دوست، بصیرت، فراست و تقوا از دیگران افضل باشد، باید برای این نعمت عظیم شکرگزار بود.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.