بندرعباس- مدیرکل محیط زیست هرمزگان گفت: طبق پایش میکروبی در شناگاه های ساحلی شهر بندرعباس آلودگی میکروبی در ساحل بندرعباس بالاتر از حدمجاز است.

آلودگی میکروبی در سواحل بندرعباس بالاتر از حدمجاز/شنا ممنوع شد

به گزارش قدس آنلاین، مجید وفادار ظهر سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هوای پاک بیان داشت: در سال گذشته ۲۳ واحد آلاینده صنعتی استان اخطار گرفته اند که باید در سال جاری مشکل خود را بر طرف کنند. شرکت تولید برق، نفت فلات قاره سیری، نفت قاره قشم و ... از صنایع آلاینده استان بودند که در هر چهار آزمایشی که سال گذشته داشتیم مشکل دار تشخیص داده شده اند.

وی عنوان کرد: روند اجرای طرح خوداظهاری در پایش در استان هرمزگان صعودی است. در این استان حدود ۱۱۰واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی مشمول اجرای طرح خوداظهاری در پایش می باشند که از این میان در سال ۱۳۹۵ تعداد ۵۰ واحد حدود ۴۵ درصد اقدام به انجام طرح کرده اند.

وفادار ابراز داشت: پس از پایش و نمونه برداری از خروجی صنایع؛ نتیجه آنالیز نمونه ها و میزان استاندارد پارامتر های اندازه گیری شده همراه با نظر کارشناسی مبنی بر رفع مقادیر پارامتر های بالاتر از حد استاندرد به واحدها اعلام شد که در سال ۹۵ تعداد ۶۰ تذکر به واحدهای آلاینده در استان داده شده است.

وی عنوان کرد: امسال تعطیلی واحدهای آلاینده نداشتیم. در پی این هستیم تا جرایم محیط زیستی شرکت نفت فلات قاره به هرمزگان تعلق گیرد. در سال  ۹۴ دو واحد صنعتی تعطیل شدند.

وفادار با بیان اینکه آلودگی های نفتی در استان کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: در حال جلوگیری از ورود تب کنگو به محیط زیست هستیم.

آلودگی میکروبی در بیشتر نقاط ساحل بندرعباس بالاتر از حد مجاز است

مدیرکل محیط زیست هرمزگان با اظهار اینکه در سال گذشته بیش از ۲۳۰ مورد پایش میکروبی در شناگاه های ساحلی استان داشته ایم، تصریح کرد: شاخص های میکروبی در سورو، شیلات و خور گورسوزان بیش از حد مجاز است و ساحل پارک غدیر و پارک دولت پاک است.

وی ابرازداشت: در صورت وجود آلودگی باید به افرادی که قصد شنا دارند هشدار داده شود و معاون سیاسی-امنیتی و اجتماعی نیز در کمیته پایش شناگاه ها این مساله را پیگیری می کند، قبل از انتخابات برخی افراد اصرار داشتند یک سری مطالب مطرح نشود اما محیط زیست مربوط به این دولت و یا دولت دیگر نیست.

وفادار تصریح کرد: یکی از اثرات نامطلوب ورود پساب و فاضلابهای شهری به دریا، افزایش مقادیر شاخص های میکروبی است. طی پایشهای مستمر انجام شده در سال ۹۴ و شش ماهه اول ۹۵؛ شاخص های میکروبی در آبهای ساحلی شهر بندرعباس در نواحی مشرف به خوریات گورسوزان، سورو و شیلات، بیش از حد استاندارد ثبت شده است.

به گفته وی، در سایر نقاط ساحلی استان حدفاصل شهرستان جاسک تا پارسیان؛ شاخص های میکروبی از مقادیر بسیار پایین برخوردار بوده است.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان خاطرنشان کرد: استفاده از آبهای ساحلی دریایی در صورت آلوده بودن قادر است میکروارگانیسم های بیماریزا را به انسان خصوصا کودکان انتقال دهد. در همین راستا برنامه پایش میکروبی سواحل استان از سال ۱۳۹۳ در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است

احتمال رویش مجدد پدیده شکوفایی مضر جلبکی در خلیج فارس

وی اعلام کرد: یکی از مهمترین دلیل بروز شکوفایی مضر جلبکی تخلیه فاضلاب و پسابهای شهری به اکوسیستم های دریایی است. افزایش مقادیر فسفات و نیترات ناشی از ورود آلودگی های آلی و فاضلابهای شهری به محیط های دریایی موجب افزایش بیومس گونه های مولد شکوفایی مضر جلبکی و پدیده مرگ و میر آبزیان می شود.

وفادار تصریح کرد: با توجه به اینکه فیتوپلانکتونهای مولد شکوفایی مضر جلبکی  که در آبهای استان شناسایی شده قابلیت تولید سموم جلبکی دارد، لذا احتمال بروز بحران مجدد کشند در تنگه هرمز دور از ذهن نیست.

وی گفت: از سال ۱۳۸۷ تاکنون تعداد زیادی رخداد شکوفایی مضر جلبکی در آبهای استان رخ داده است. شدید ترین رخداد از مهر ۸۷ لغایت شهریور ۸۸ ثبت گردید. با توجه به وضعیت نیمه بسته بودن خلیج فارس و وجود منابع آلاینده بسیار در حاشیه این خلیج، احتمال بروز مجدد شکوفایی مضر جلبکی دور از ذهن نیست

وی افزود: برای مسکن مهر بندرعباس تصفیه خانه موردی در نظر گرفته شده که باید مکان آن تغییر یابد، تصفیه خانه بندرعباس به دلیل حجم کم و فرسودگی گنجایش مرکز استان را ندارد.

به گفته وی، ۱۷۰ اب شیرین کن فعال مجاز در استان وجود دارد، از طریق آب شیرین کن ۱۵۶ هزار مترمکعب آب در روز، آب صنایع استان‌ را تامین می کند که باید مسائل زیست محیطی آن مد نظر قرار گیرد.

آب منطقه ای و سازمان بنادر و دریانوردی متولی حریم ۶۰ متری هستند

مدیرکل محیط زیست هرمزگان افزود: لایه روبی سازمان بنادر در قشم مشکل زیست محیطی داشت که آن را متوقف کرده ایم، فاصله ۶۰ متری به معنای رعایت حدود ۶۰ متری از مد دریاست. دستگاه متولی در رعایت حریم ۶۰ متری، آب منطقه ای و هر گونه ساخت و ساز در حریم دریا نیازمند مجوز سازمان بنادر و دریانوردی است و ما نظر مشاوره ای خود را می دهیم.

وفادار خاطرنشان کرد: اسکله صیادی هرمز، پلاژ بانوان، بازار ماهی فروشان، آکواریوم کپشکن و یادمان شهدای ایرباس مشکل زیست محیطی دارند. ما چهار سال است درباره این ساخت و سازها مخالفت کرده ایم و نظر خود را نیز به دادستانی اعلام‌ کرده ایم. کار ما سیاسی نیست و برخورد سلیقه ای افراد با این پروژه ها به ما ربطی ندارد.

وی افزود: شکایت از ساخت آکواریوم کپشکن وظیفه آقای عفیفی پور مدیرکل بنادر بوده است و شکایت نیز کرده است و نباید حالا که فشار به وجود آمده این مساله را به دوش دیگر افراد بیاندازیم.

بیش از ۵۵ پروژه مشکل دار زیست محیطی در دریا و ساحل استان هرمزگان

به گفته وفادار، مجتمع گردشگری هخامنش، موج شکن جنوب فرمانداری، پلاژ بانوان سورو و اسکله تخریبی قدیمی هرمز(نخل ناخدا) با تاکید سازمان محیط زیست در لیست ۵۵ نقطه غیرمجاز قرار دارند.

وی عنوان کرد: بلوار ساحلی هم ماهیتا مشکل دارد و در زمان ساخت آن مردم باید از خودگذشتگی می کردند و دولت نیز با خرید بافت فرسوده باید زمینه حفظ محیط زیست و احیای صنعت گردشگری دریایی را به وجود می آورد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.