بیرجند- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اجرای پروژه بین المللی ترسیب کربن جدید در سال ۹۶ در شهرستان نهبندان خبر داد.

پروژه بین المللی ترسیب کربن جدید در نهبندان اجرا می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علیرضا نصرآبادی ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه  پیرامون پروژه های بین المللی بیان کرد: این پروژه در محدوده شهر شوسف تا مزار سیدعلی با پوشش ۱۵۰ هزار هکتار و ۱۵ روستا در فاز نخست ۵ ساله اجرا خواهد شد.

وی یادآور شد: در سال نخست از سوی سازمان جنگل ها و مراتع اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به این طرح اختصاص داده شده که این اعتبار در سال های بعد با ضریب افزایشی خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در مجموع در پنج سال حدود شش میلیارد تومان اعتبار ملی برای این پروژه اختصاص داده می شود افزود: علاوه بر این، پروژه های بین المللی اعتبارات ارزی بین المللی و استانی نیز دارند.

نصرآبادی با بیان اینکه سهم اعتبارات ارزی این پروژه تا خرداد ماه مشخص خواهد شد تصریح کرد: در این راستا  نیاز است که مسئولان استان نیز توجه ویژه ای به این طرح داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در سطح ۳۲ استان کشور ترسیب یک پروژه بین المللی جدید در دو استان خراسان شمالی و خراسان جنوبی اجرا می شود.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به معضلات طبیعی که در سطح جهانی و منطقه ای وجود دارد گفت: رشد بی رویه صنعت بدون توجه به جایگاه منابع طبیعی و محیط زیست پیرامونی آن  گسترش آلاینده ها، گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی، شدت بارش ها و کاهش حجم آن و خشکسالی، سیلاب و طوفان های شدید و پدیده گرد و غبار را به همراه دارد.

نصرآبادی اظهار داشت: همچنین افزایش جمعیت و نیاز به منابع غذایی بیشتر نیز باعث تغییرات نادرست کاربری زمین و تبدیل جنگل ها و مراتع به اراضی کشاورزی، فرسایش خاک و افت کیفی و کمی منابع آب زیر زمینی و نشست سفره ها شده است.

وی بیان کرد: این موارد ایجاد زمینی ناامن به لحاظ اکوسیستم ناپایدار، توسعه طلبی قدرت های بزرگ بدون لحاظ نمودن منافع بین المللی را به دنبال دارد.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه این احساس خطر جدی منجر به تغییر نگرش جامعه بین المللی و حساسیت نسبت به سرنوشت کره زمین، توجه به حرکات همگانی و مشارکت جوامع بین الملل جهت رفع و یا کاهش اثر پدیده ها و آسیبها شده است افزود: همچنین باعث برنامه ریزی و پراکنش راهبردها متناسب با ظرفیت ها و بستر فعالیت در کشورها و مناطق مختلف جهان و الگوسازی، آموزش و ترویج الگوهای موفق تراز بین المللی در راستا رفع معضلات موجود شده است.

نصرآبادی با اشاره به ارزیابی عملکردها و معرفی الگوهای موفق از پروژه های بین المللی خاطرنشان کرد: در این راستا سازمان های بین المللی و صندوق تسهیلات جهانی زیست محیطی تامین کننده منابع مالی بلاعوض هه پروژه های بین المللی زیست محیطی هستند.

وی به اهداف اصلی پروژه های بین المللی متناسب با مقیاس و عرصه های کاری اشاره کرد و بیان کرد: در تراز جهانی کاهش گازهای گلخانه ای جو زمین، در سطوح منطقه ای و ملی ارتقاء و افزایش پوشش گیاهی و مرتعی و در مقیاس محلی نیز ایجاد اشتغال پایدار و معیشت مناسب برای توانمندسازی جوامع محلی جهت کاهش فشار بر عرصه های طبیعیاز جمله اهداف اصلی پروژه های بین المللی است. .

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به سیاست و راهبرد اجرای پروژه های بین المللی اظهار داشت: استفاده از مشارکت جوامع محلی و مردمی در تمام مراحل آسیب شناسی و اولویت بندی مشکلات، طراحی و برنامه ریزی، اجرا و بهره برداری و مراقب و پایش و ارزیابی است همچنین استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل موجود در هر منطقه با شرط حفظ منابع پایه تولید و ایجاد و برقراری انسجام درون بخشی و برون بخشی از جمله سیاست ها  و راهبردهای اجرای پروژه های بین المللی است. .

نصرآبادی با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران و استان در این برنامه ها تصریح کرد: به لحاظ شدت آسیب های وارده به عرصه های منابع طبیعی استان ناشی از مهاجرت افاغنه در تهاجم شوروی به افغانستان از اولین الگوهای پروژه ها در ایران و استان خراسان منطقه شاهرخت انجام شد.

وی با بیان اینکه ارزیابی ها و موفقیت های طرح باعث الگوی توسعه یافته تر ترسیب کربن در حسین آباد سربیشه شد که با یکبار تمدید نیز مواجه شد تصریح کرد: عملکرد مناسب و روند رو به رشد سیاست ها، پروژه RFLDL در ۳ قلعه سرایان را رقم زد و همین الگو ها باعث توسعه و ایجاد طرح تعمیم ترسیب کربن در ۲۱ استان شد و الگوی موفق قلعه گنج کرمان برنامه ریزی و اجرا شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: همچنین با پیگیری های انجام شده فرمانداران شهرستان های استان برای اجرای این پروژه در شهرستان های دیگر در سال جاری نیز قول مساعد داده اند.

نصرآبادی یادآور شد: احیا اراضی شور و مراتع و جنگل ها در سرایان یکی دیگر از پروژه های بین المللی اجرا شده در استان است که اجرای موفق این پروژه نیز سبب شده که این طرح به مدت دو سال دیگر تمدید شود.

وی افزود: امسال با پیگیری های انجام شده به صورت مجدد پروژه بین المللی طرح ترسیب کربن جدید در دو استان کشور از جمله شهرستان نهبندان خراسان جنوبی (حد فاصل شوسف تا مزار سید علی) و شهرستان جاجرم اجرا می شود.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری، توانمندسازی جوامع محلی با استفاده از ظرفیت های منطقه و کاهش آلایندگی های جوی و حفظ پوشش گیاهی منطقه از جمله اقدامات پیش بینی شده در این طرح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.