۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹
کد خبر: 536958

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه سند 2030 در آموزش و پرورش ابلاغ و اجرا نشده است، گفت: خود را موظف می‌دانیم تا سند تحول بنیادین را عملیاتی کنیم.

«سند 2030» در آموزش و پرورش اجرا نشده است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست بررسی آثار تربیتی سند ۲۰۳۰ که در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر عدم اجرای سند ۲۰۳۰ اظهار داشت: سیاست‌های کلی را از ایشان می‌گیریم و اینکه رهبر معظم انقلاب اساساً این کار را درست نمی‌دانند، ما نیز باید این موضوع  را تمام کنیم؛ چرا که ایشان فرموده‌اند این سند نسبت به سبک و الگوی زندگی ما اثر می‌گذارد، اما بعضی ناجوانمردانه به آموزش و پرورش تهمت زده‌اند.  

وی با اشاره به کتاب «لک لکی در کار نیست»، افزود: اصلاً این کتاب آموزشی وجود ندارد و چیزی به این نام در کار نیست و از وزارت ارشاد نیز در خصوص مجوز این کتاب سؤال کردیم که آنها نیز اعلام کردند چنین مجوزی به این کتاب نداده‌اند.  

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چنین کتابی در سامانه کتاب‌های رشد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز وجود ندارد، گفت: گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در فضای مجازی مطالبی را منتشر می‌کنند؛ در نتیجه این موضوع چه ربطی به آموزش و پرورش دارد؟  

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان یادآور شد: اعلام کرده‌اند که این کتاب در مدرسه و منطقه‌ای تدریس شده است، اما کتابی در کار نبوده است؛ ضمن اینکه سؤال می‌شود که درس شهید فهمیده از کتاب‌های درسی حذف شده است.  

وی در توضیح عدم حذف شدن درس شهید فهمیده از کتاب‌های درسی، خاطرنشان کرد: موضوع حذف درس شهید فهمیده برای سال تحصیلی ۹۵ـ۹۴ است، اما این موضوع را به سند ۲۰۳۰ ربط می‌دهند؛ در حالی که اگر قرار بود تغییراتی در این خصوص ایجاد شود، باید از این به بعد اتفاق می‌افتاد و ما نیز اعلام کردیم موضوع شهید فهمیده از کتاب‌ها حذف نشده است.  

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در درس پایه سوم، زندگی امام حسین(ع) را آوردیم و ورودی آن را با موضوع حضرت قاسم(ع) شروع کردیم، در درس یازدهم آن نیز موضوع نوروز را آوردیم که این بار آن را در کتاب هدیه آسمانی درس دینی پایه ششم ابتدایی آوردیم و هدف از آن، اسلامی کردن نوروز بوده است.  

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان بیان داشت: در دید و بازدید ایام نوروز، موضوع درس محرم و نامحرم را بیان کردیم و در درس مربوط به مسافرت نیز، نماز مسافر را یاد دادیم و یکی از سفرها را به موضوع راهیان نور اختصاص دادیم؛ در ادامه، موضوع مسافرت را به شهر مقدس قم و زیارت حضرت معصومه(س) اختصاص دادیم.  

وی متذکر شد: در درس راهیان نور در مدل اول کتاب، دانش‌آموزان به پادگان می‌رسیدند و عبارت روی تابلو را با عنوان «رهبر ما آن طفل ۱۳ ساله است» را مشاهده می‌کردند، اما در مدل جدید کتاب، این موضوع را جابجا کردیم و شروع سفر را از میدان شهدا جایی که محل شهادت مردم قبل از انقلاب بود، آغاز کرده و این شهدا را به شهدای دفاع مقدس پیوند زدیم؛ ضمن اینکه تعدادی از شهدا را نیز نام بردیم؛ البته پلاکارد با مضمون شهید فهمیده در آن وجود ندارد؛ چرا که مضمون این پلاکارد را در پایه سوم ابتدایی و در درس سیمای فداکاران آمده است.  

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: به لحاظ کمّی، ۳ صفحه نیز به این موضوع اضافه شده است؛ ضمن اینکه نه تنها موضوع شهید فهمیده حذف نشده است، بلکه موضوع ایثار و شهادت نیز در کتاب‌های درسی قوی و پررنگ تر شده است.  

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تأکید کرد: در چهار سال اخیر علاوه بر موضوع شهید فهمیده، شهدایی همچون باکری، زین‌الدین، همت، خرازی و  شهدای هسته‌ای را در کتاب‌های درسی آورده‌ایم.  

وی با تأکید بر اینکه دستگاه آموزش و پرورش، ملی بوده و حزبی نیست، گفت: اگر اقتدار این دستگاه دستمایه بازیچه سیاسی شود، هیچ کس به آن اعتماد نمی‌کند و هر چه در خصوص کتب درسی گفته‌اند خلاف واقع بود.  

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش افزود: سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ابلاغ و اجرا نشده است و خود را موظف می‌دانیم تا سند تحول بنیادین را عملیاتی کنیم؛ البته آنچه که باید برای سند تحول کار و عمل می‌کردیم، کار نشده است؛ ضمن اینکه در حال حاضر ۳ خطر سند تحول را تهدید می‌کند که شامل خطر «تحریف»، «تضعیف» و«تحمیل» است.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.