رشت- مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با اشاره به اینکه نگرانی از بابت بیماری تب کریمه کنگو در گیلان نیست گفت: گیلان تنها استانی است که کشتارگاه سنتی را تعطیل کرده است.

بابت بیماری تب کریمه کنگو نگرانی نداریم/ گیلان تنها استانی است که کشتارگاه سنتی را تعطیل کرده است

به گزارش قدس آنلاین، سهراب عاقبتی در نشست خبری بابیان اینکه در استان گیلان شاهد هیچ موردی از بیماری تب کریمه کنگو نبودیم اظهار کرد: متأسفانه در بعضی از استان این بیماری گزارش‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه بیماری تب کریمه کنگو یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین  انسان و حیوان است گفت: این بیماری عامل انتقالش ویروس است و کنه‌هایی هستند که روی بدن دام زندگی می‌کنند.

عاقبتی با اشاره به اینکه معمولاً در دام علائم بالینی خاصی ندارد، اما برای انسان می‌تواند خطرناک باشد بیان کرد: در فصول بهار و تابستان که فعالیت کنه‌ها بیشتر می‌شود و ویروس تخم‌ریزی  بر روی بدن دام می‌کنند و اگر برای انسان مراحل اولیه تشخیص داده شود بیمار به پزشک مراجعه می‌کند و قابل‌درمان است و بیمار کلاً به حالت عادی برمی‌گردد.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان افزود: این بیماری می‌تواند به‌نوعی بیماری شغلی باشد یعنی کسانی که در کشتارگاه‌ها، قصابی‌ها و به‌طور خلاصه هرکسی که با دام یا لاشه دام سر کار دارد  و یا آن‌های که در بیمارستان کار می‌کنند و با  مراجعه فرد مریض و عدم رعایت موارد بهداشت انفرادی این بیماری می‌تواند خطرآفرین باشد.

وی با اشاره به اینکه انتقال این بیماری توسط کنه‌ها می‌تواند باشد گفت: راه‌های انتقال  این بیماری از طریق نیش زدن کنه‌های آلوده،  تماس با خون یا مواد آلوده که فرد مبتلا است و همچنین ترشحات افرادی که به این بیماری آلوده‌شده باشند از دیگر موارد انتقال است.

عاقبتی گفت: همان اندازه که این بیماری، بیماری خطرناکی است و باید جدی گرفته شود، ولی می‌توان با رعایت حفاظت فردی یعنی اگر  با دام در ارتباط هستیم  حتماً باید لباس و  دستکش بپوشیم خدا رو شکر استان گیلان، تنها استانی است که کشتارگاه سنتی‌اش را تعطیل کرده است

وی با تأکید بر اینکه هیچ خطری مردم استان گیلان را تهدید نمی‌کند تصریح کرد: همه کشتارگاه‌های ما در استان گیلان صنعتی هستند و پس استحصال گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها،  گوشت ۲۴ ساعت در پیش سردکن و  یک مدت در یخچال‌های خانگی ما می‌ماند و این باعث می‌شود، ویروس عامل بیماری تب کریمه کنگو،  اگر هم در دام باشد بی‌اثر شود و هیچ خطری مردم استان را تهدید نکند.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان بابیان اینکه درجایی که کشتار دام خارج از کشتارگاه مانند مناطق ییلاقی که ذبح دام با دست صورت می‌گیرد خطرناک است گفت: ذبح دام به‌غیراز کشتارگاه‌های صنعتی  به‌هیچ‌وجه مورد تأیید ما نیست و یکی از عواملی است که می‌تواند این بیماری را انتقال بدهد.

عاقبتی در پایان به دامداران استان  توصیه کرد که حتماً  دام‌ها و محل نگهداری احشام خودشان را از طریق  داروهای که در داروخانه‌های دامپزشکی موجود سم‌پاشی کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.