به گفته منابع دیپلماتیک در روسیه، مسکو تلاش قطر برای سرو سامان دادن به روابط با ایران را مثبت ارزیابی و این اقدام را در بهبود اوضاع در سوریه موثر می‌داند.

استقبال مسکو از تلاش قطر برای نزدیکی به ایران

به گزارش قدس آنلاین، منابع دیپلماتیک قطری به روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو گفته اند که مقامات دوحه تلاش می کنند تا روابط خود با ایران را سرو سامان داده و هماهنگ کنند و همین مسئله، یکی از دلایل بروز بحران در روابط بین قطر با عربستان سعودی و هم پیمانان آن در جهان عرب است. بدین ترتیب انتشار اظهارات مثبت "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر در مورد تهران در سایت یک خبرگزاری قطری، «ظاهرا در نتیجه یک حمله هکری»، ممکن است اصلا تصادفی نبوده باشد.


منابع دیپلماتیک در روسیه نیز یادآور شده اند که تلاش قطر برای سرو سامان دادن به روابطش با جمهوری اسلامی ایران، از جمله در زمینه اوضاع سوریه، عاملی برای مخالفت دیگر کشورهای منطقه حوزه خلیج فارس با دوحه شده است.

این مقامات آگاه به روزنامه «ایزوستیا» گفته اند: «قطر به هماهنگی اقداماتش با ایران، بویژه در سوریه هرچند در پایین ترین سطح علاقه مند بوده و از ادامه تماسها با مقامات تهران در این راستا حمایت می کند. »

به گفته آنها، صحبت بر سر تلاش برای کاهش رویارویی بین گروههای مسلح مخالف سوری که دوحه از آنها حمایت می کند و داوطلبان نظامی ایرانی در سوریه است.

این منابع دیپلماتیک روس همچنین یادآور شده اند که تلاش مقامات دوحه برای یافتن زبان مشترک با تهران، از دید مقامات مسکو نیز اقدامی مثبت ارزیابی شده است، برای اینکه این اقدام می تواند شرایط را برای همکاریهای بیشتر دو کشور، بخصوص در سوریه فراهم سازد. البته منابع روسی تاکید کرده اند که این مسئله این واقعیت را از بین نمی برد که قطر واقعا یکی از تامین کنندگان اصلی گروههای تروریستی در سوریه بشمار می رود.

"ریاض السعدایی" مدیر مرکز تحقیقات و تجزیه و تحلیل جهان عرب در ژنو به این روزنامه گفته است که تلاش قطر برای هماهنگی اقدامات با ایران، تصادفی نیست. وی توضیح می دهد: «روابط قطر با ایران تا قبل از آغاز بحران سوریه و در یکی دو سال اول جنگ نیز در مجموع عادی بود. ولی در شرایطی که رویارویی بین ریاض و تهران شدت گرفت، مقامات دوحه تحت فشار ریاض، از ایران فاصله گرفتند. در این بین عربستان سعودی که بر اساس این قانون زندگی می کند که "کسی که با ما نیست، دشمن ماست"، زمانی که از تلاش قطر برای نزدیکی به ایران آگاه شد، بلافاصله به آن واکنش شدیدا منفی نشان داد. دخالت دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس در این مسئله نیز بر شدت وخامت اوضاع افزود. شواهدی در دست است که ریاض حتی برنامه اجرای کودتای نظامی در قطر را در سرداشت. »

از سوی دیگر، مقامات تهران اقدام عربستان سعودی و متحدانش در برخورد با قطر را مورد انتقاد قرار داده و در عین حال تاکید می کنند که بستن مرزهای هوایی و دریایی با این کشور، کمکی به حل و فصل مشکلات نخواهد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.