زاهدان- مردم سیستان و بلوچستان سال‌هاست که تقاضای کاهش قیمت تعرفه‌های برق را دارند و شاید این خواسته در زمره نخستین وعده‌های دولت یازدهم و البته وعده های کهنه دولتمردان بود که بنا بر گفته استاندار به نظر می رسد با اجرایی شدن این وعده ۴ ساله تب گرما در این استان فروکش کند.

تب سیستان و بلوچستان پائین می‌آید

قدس آنلاین- گروه استان ها-معصومه شهری: گرمای بی‌سابقه در استان سیستان و بلوچستان و پایداری آن روی عدد ۵۰ درجه سانتی‌گراد موجب شد تا بسیاری به سبب گرمازدگی راهی مرکزهای درمانی می‌شوند وزندگی مردم روزه‌دار به مشکل بربخورد.

به دنبال اوج‌گیری گرمای بی‌سابقه و وقوع چند مورد حادثه در تأمین برق منطقه و درنتیجه قطع آب، مشکلاتی برای مردم این استان در شهرهای مختلف همچون زاهدان، جکگور، چابهار، راسک و نیک شهر ایجاد شد که به همین منظور وزیر نیرو را به نیک شهر کشاند.

سفر وزیر نیرو

وزیر نیرو هفته گذشته با سفر به نیک شهر سعی کرد تاکمی از تاب‌وتب مردم به دلیل تعرفه‌های برق کم کند.

مردم سیستان و بلوچستان سال‌هاست که تقاضای کاهش قیمت تعرفه‌های برق رادارند و شاید این خواسته در زمره نخستین وعده‌های دولت یازدهم بود.

حمید چیت چیان هفته گذشته در این استان ابراز داشت: بحث کاهش قیمت تعرفه‌های استان، امری است که حتماً می‌بایست همراه با مصوبه هیات دولت باشد اما برخی اقدامات دیگر را وزارت نیرو می‌تواند رأساً پیگیری کند.

وعده‌ای قدیمی

وعده کاهش تعرفه برق برای نخستین بار نیست که در سیستان و بلوچستان از طرف مسئولان بر سر زبان‌ها می‌افتد بلکه بهمن‌ماه سال ۱۳۹۲علی اوسط هاشمی استاندار تازه منصوب‌شده سیستان و بلوچستان رخت سفر بربست تا از تدبیر دولت برای رفع مشکلات سیستان سخن بگوید.

علی اوسط هاشمی در سفر به شهرستان زهک و در جمع معتمدان و مردمان این شهر در خصوص کاهش قیمت تعرفه برق نیز گفت: این موضوع پیش‌ازاین به وزیر نیرو منعکس‌شده است و این نکته که مردم سیستان به دلیل طوفان اجازه باز کردن پنجره را نیز ندارند مطرح‌شده است.

وی ادامه داد در این منطقه هم گرما وجود دارد و هم تهدید توفان که باید وزیر محترم برای کاهش تعرفه‌های برق تصمیم حمایت‌آمیزی از این استان داشته باشند.

دولت به قولش عمل نکرد

نماینده پیشین مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه متأسفانه دولت به قولش عمل نکرد اظهار می‌کند: قرار بود تعرفه آب و برق ۴ ماه از سال در منطقه سیستان درجه‌یک گرمسیری محاسبه شود اما وعده اجرایی نشد.

سید باقر حسینی دراین‌باره یادآوری می‌کند: در سال ۹۴ نشستی با وزیر نیرو معاونین و مسئولان داشتیم که بر اساس آن بنا شد به دلیل این‌که طوفان‌های شن و ماسه به حدی زیاد است که روشن کردن کولرآبی امکان‌پذیر نیست و اگر هم روشن شود بلافاصله شن و ماسه پخش می‌شود چهار ماه از سال یعنی از اردیبهشت تا پایان شهریور هرسال با لحاظ کردن طوفان‌های شن و ماسه تعرفه آب و برق را درجه‌یک گرمسیری محاسبه کنند یعنی کمترین مبلغ و میزان را در نظر بگیرند ولی متأسفانه در سال ۹۵ به قول و وعده خود عمل نکردند و اجرایی نشد.

وی یادآوری شود: هنوز هم مردمی که هیچ درآمدی ندارند باید قبض‌های سنگین و با تعرفه‌های بالا را پرداخت کنند.

وی گفت: اگر شغل، کار و درآمدی داشتند این تعرفه‌های بالا قابل‌تحمل بود ولی متأسفانه کسانی محکوم‌به عدم استفاده از امکانات آب و برق هستند که محروم‌ترین و ولی‌نعمتان و صاحبان اصلی این نظام هستند .

حسینی ادامه داد: قطعاً کسانی که از وضع مالی خوبی برخوردار هستند در این زمینه‌ها مشکلی ندارند و اگر صدای گلایه‌ای بلند است، صدای مردم مستضعف و محروم است که باید حتماً شنیده و به دردشان رسیدگی شود.

مردم توان پرداخت ندارند

وضعیت نامطلوب قطع برق و هزینه‌های گزاف در این منطقه گرمسیری صدای نمایندگان را هم درآورده است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: شرایط شاهد افت ولتاژ شدید برق و همچنین قطع برق هستیم که موجب خراب شدن و سوختن وسایل خانگی مردم به علت قطع مکرر برق شده است.

حسینعلی شهریاری با اشاره به افزایش قبوض برق مردم در پی گرمای شدید که به رقم یک‌میلیون تومان می‌رسد گفت: این در حالی است که حقوق ماهیانه بسیاری از ساکنان این واحدهای مسکونی در حدود ۲۰۰ هزار تومان هم نیست که عدم توان پرداخت هزینه برق مصرفی توسط این افراد باعث می‌شود تا برق منازل آن‌ها قطع شود.

اقدامات گازانبری

بنا بر گفته نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی باوجوداینکه برق در مناطق جنوبی استان و به‌ویژه در روستاها با افت ولتاژ بسیاری همراه است و تعرفه برق برای مردم سنگین است اما شرکت برق تنها در قبال این مشکلات نسبت به قطع برق مردم اقدام می‌کند.

محمد باسط درازهی بابیان اینکه تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسئولان برای کمک به بحران استان سیستان و بلوچستان نشده است و ما بسیار گله‌مند و معترض هستیم ادامه داد: بنده شخصاً بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ قبض برق را که مبلغ آن بالای ۵۰۰ هزار تومان بود به وزیر نیرو تحویل دادم و چون مردم هزینه پرداخت آن را ندارند درنتیجه شرکت برق انشعاب آن‌ها را قطع می‌کند.

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی گفت:‌همچنان ما شاهد کاهش ولتاژ برق و قطع مکرر برق در استان هستیم که این باعث سوختن لوازم‌خانگی مردم شده که اعتراض بسیاری از مردم را نیز در پی داشته است.

مشکل حل می شود

در همین حال استاندار سیستان و بلوچستان گفت: وزیر نیرو در جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت گزارشی از بررسی وضعیت مناطق مختلف استان به هیئت دولت ارائه کرد که این امر سبب کاهش تعرفه برق در شهرهای مختلف استان از یک ماه تا ۹ ماه به‌تناسب گرمسیری آن‌ها شد.

بنا بر گزارش استانداری سیستان و بلوچستان علی اوسط هاشمی بیان کرد: افطاری امسال دولت به مردم این استان که در هوای گرم و طاقت‌فرسا به سر می‌بردند کاهش تعرفه برق بود؛ به‌موجب این تصمیم، تعرفه نوع گرمسیر (۱) برای شهرهای چابهار، کنارک، نگور و دشتیاری با دوره زمانی ۹ ماهه(اول فروردین تا پایان آذر) و شهرهای ایرانشهر، دلگان، بزمان و سیستان(زابل، زهک، لیمروز، هامون و هیرمند) با دوره زمانی ۶ ماهه(اول فروردین تا پایان شهریور) تعیین شد.

وی ادامه داد: همچنین تعرفه نوع گرمسیر (۲) شامل شهرهای جالق، سیرگان و ایراندگان با دوره زمانی ۳ ماهه(اول خرداد تا پایان مرداد)، تعرفه نوع گرمسیر (۳) برای شهرهای میرجاوه، روتک، گورین، نصرت‌آباد، سراوان، سوران و مهرستان با دوره زمانی ۳ ماهه(اول خرداد تا پایان مرداد)، تعرفه نوع گرمسیر (۱) و (۳) برای شهرهای نیکشهر، قصرقند، فنوج، بنت و اسپکه با دوره‌های زمانی ۶ ماهه(اول اردیبهشت تا پایان مهر) و ۳ ماهه(فروردین، آبان و آذر) و شهرهای سرباز و راسک با دوره‌های زمانی ۶ ماهه(اول فروردین تا پایان شهریور) و یک ماهه(مهر) و تعرفه نوع گرمسیر (۴) شامل شهرهای زاهدان و خاش با دوره زمانی ۳ ماهه (اول خرداد تا پایان مرداد) تعیین شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.