هنر- تکتم بهاردوست: شبکه قرآن و معارف سیمای جمهوری اسلامی‌ ایران در ۱۱ مهر ۱۳۸۴ آغاز به کار کرد. قبل از افتتاح رسمی ‌آن، از سال 1378 و همزمان با شروع ماه مبارک رمضان برنامه خود را آغاز کرده بود. این شبکه که تاکنون برنامه‌هایی با هدف فضاسازی قرآنی در سطح کشور و جهان اسلام و نیز ایجاد بستر و زمینه لازم برای نشر فرهنگ عمومی ‌قرآن‌خوانی ارائه می‌کرده، هر سال با تولید برنامه‌های مختلفی سعی در ارائه برنامه‌های مناسب‌تر برای ایام ماه مبارک داشته است. در این فرصت با محمدحسین محمد زاده، مدیر شبکه قرآن، درباره برنامه‌های امسال این شبکه به گفت‌وگو نشسته‌ایم که مشروح آن را می‌خوانید.

توجه شبکه قرآن به تولید آثار کوتاه نمایشی

اندکی از برنامه‌های امسال شبکه قرآن و معارف سیما در ایام ماه مبارک بفرمایید.

برنامه‌های ماه مبارک رمضان امسالِ شبکه قرآن و معارف سیما پس از برگزاری جلسات فشرده با گروه‌های برنامه‌ساز و تهیه‌کنندگان این حوزه، به فضل الهی با رویکرد ایجاد فضای معنوی، آرامش‌بخشی و ارتقای سطح دانش و مهارت‌های معارفی و قرآنی مخاطبان ارائه شده است.

با عنایت به ویژگی‌های ماه رمضان امسال که مقارن با ایام خردادماه و آغاز تعطیلات تابستانی است، طرح ملی قرآنی 1451 با عنوان بشارت از روزهای آغازین این ماه مبارک با محوریت سوره مبارکه ملک تقدیم بینندگان ارزشمند رسانه ملی شده است. در کنار این طرح و با شعار «مشق بندگی»، از ابتدای ماه مبارک رمضان برنامه سحرگاهی «خلوت انس» از مشهد مقدس، برنامه اذان‌گاهی ظهر «یاد خدا» از کنار مضجع مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز و برنامه ویژه افطار با عنوان «ضیافت الهی» از شهر مقدس قم، این اوقات مبارک را پوشش رسانه‌ای می‌دهند.

سنت حسنه و پسندیده ترتیل‌خوانی نیز جایگاه ویژه‌ای در جدول پخش برنامه‌های شبکه دارد.

 بعد از اذان صبح مراسم ترتیل‌خوانی «آران و بیدگل» از مرقد امامزاده هلال بن علی(ع)، در حوالی ظهر مراسم ترتیل‌خوانی «مشهد مقدس» حرم علی بن موسی الرضا(ع) و ترتیل عصرگاهی به مراسم ترتیل‌خوانی در مراکز استان‌های کشور اختصاص یافته است. برای ساعات پایانی شب نیز جُنگ شبانگاهی با عنوان «ماه نشان» با محوریت موضوع ماه مبارک رمضان با حضور کارشناسان و مهمانان متنوع حوزه‌های فرهنگ، اندیشه اسلامی، هنر و قرآن و معارف ارائه می‌گردد.

این برنامه‌ها امسال به نسبت سال قبل چه تغییراتی داشته است؟

با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان فصل بهار قرآن است قطعاً این بهار می‌بایست شامل حال شبکه قرآن و معارف سیما نیز شود. با این نکته می‌توان گفت که حجم برنامه‌ها و کیفیت مورد انتظار برنامه‌های امسال نسبت به سال‌های گذشته ارتقای قابل توجهی یافته است.

یکی از این تغییرات، موضوع هویت گرافیکی شبکه است که با عنایت به حلول ماه مبارک رمضان رونمایی شده و ما شاهد تغییرات بصری فراوانی در گرافیک پخش برنامه‌های شبکه هستیم. البته این ابتدای راه بوده و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قطعاً باید در انتظار تحولات بعدی نیز باشیم.

چقدر از مشارکت و دیدگاه‌های مخاطبان این شبکه در ارائه برنامه‌هاتان استفاده می‌کنید؟

اساساً برنامه‌سازی بدون در نظر گرفتن مثلث نیاز، مصلحت و میل مخاطب امری غیرممکن است. سامانه‌ها و کانال‌های ورودی نظرات مخاطبان فهیم شبکه قرآن و معارف سیما همواره با برقراری ارتباط‌های سازنده، در این راه به کمک تصمیم‌گیران شبکه آمده و یکی از وجوه تولید و تداوم برنامه‌های شبکه همین پیشنهادها، نظرات و آرای بینندگان است.

شماره‌های روابط عمومی، پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه، برنامه ویژه مخاطبان شبکه با عنوان «قاب فیروزه‌ای»، کانال شبکه در فضای مجازی و کانال برنامه‌های مختلف شبکه در شبکه‌های اجتماعی، همه و همه راه‌هایی هستند که بینندگان عزیز می‌توانند نظرات، پیشنهادها و انتقادات خود را نسبت به برنامه‌های شبکه ارائه کنند.

این برنامه‌ها با چه اهدافی تهیه و ارائه می‌شوند؟

بنا به مأموریت و رسالت تدوین‌شده در رسانه ملی، هر شبکه دارای اهداف و وظایفی است. محل ظهور این اهداف برنامه‌های هر شبکه است. برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما در ایام ماه مبارک رمضان با هدف ایجاد نشاط معنوی، ارتقای سطح علمی‌ و عملی مخاطبان در حوزه‌های قرآن و معارف اهل بیت(ع) و کسب مهارت‌های لازم در عرصه‌های قرائت، تلاوت و حفظ قرآن کریم برای ورود به فهم معارف الهی و توانمندسازی بینندگان تهیه و تدارک شده است.

مدتی است که خبرهایی در مورد سریال‌سازی این شبکه و ساخت یک سری برنامه‌های تولیدی مختص این شبکه شنیده می‌شود. در این باره توضیح دهید که آیا برنامه خاصی برای آینده دارید؟ و تا امروز چه کارهایی در این باره انجام شده است.

همان‌طور که اطلاع دارید، تولید برنامه‌های نمایشی یکی از پرهزینه‌ترین پروژه‌های رسانه‌ای است که متأسفانه در حوزه دین و قرآن، علی‌رغم وجود ظرفیت‌های فراوان، مورد عنایت خاص واقع نشده است.

 با توجه به فضای موجود می‌بایست با مشارکت نهادهای مختلف قرآنی این ظرفیت فعال شود. با این حال و با وجود همه تنگناها شبکه قرآن و معارف سیما در فصل جدید فعالیت‌های خود تولید کارهای کوتاه نمایشی را مورد توجه قرار داده است که پس از تکمیل، از آن‌ها رونمایی خواهد کرد. اما در این راه نباید از تخصیص بودجه‌های لازم برای تولید برنامه‌های فاخر تلویزیونی در قالب سریال غفلت ورزید که امید است با عنایت و همراهی لازم مواجه گردد.

کمی ‌درباره پخش برنامه «پرسمان» بگویید. این برنامه با چه هدفی پخش می‌شود؟

هم‌اکنون سؤالات و شبهه‌های مختلف از اطراف و اکناف به‌صورت هجمه‌های اعتقادی به سوی مردم شریف و مؤمن ما حمله‌ور شده است که روزبه‌روز به حجم و تنوع آن‌ها افزوده می‌شود. شبکه قرآن و معارف سیما با بررسی این سؤال در حوزه‌های مختلف به انبوهی از آن‌ها دست یافت که با هماهنگی با مراکز پاسخگویی با سؤالات، مقرر شد در قالب برنامه‌ای با عنوان «پرسمان» به پاسخ آن‌ها بپردازد.

پرسمان اعتقادی، پرسمان قرآنی، پرسمان تربیتی و پرسمان تاریخی با حضور کارشناسان تراز اول حوزه و دانشگاه رویکرد شبکه با موضوع پاسخ به سؤالات را در پیش گرفته است. الحمدلله با تفقد مقام معظم رهبری خون تازه‌ای در کالبد این برنامه دمیده شد و ما را به ادامه این مسیر برای زدودن غبار شک و شبهه از ذهن و فکر جوانان و خانواده‌های محترمشان امیدوار ساخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.