فرهنگ/ مهدیه قمری: نیمه ماه مبارک رمضان و همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع)، بسیاری از شاعران کشور روزی متفاوت را سپری می‌کنند زیرا به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند و ایشان نیز ساعت‌ها با انگیزه و علاقه‌مندی بسیار، اشعار را یکی پس از دیگری گوش می‌کنند و با اطلاعات بسیاری که از جریان شعر و ادبیات در ایران و سایر کشورهای جهان دارند، نظرات خود را ارائه می‌دهند.

مسئولان فرهنگی از نشست شاعران با رهبر انقلاب الگو بگیرند

شاعران که در 2 بخش پیشکسوت و جوان به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند، افزون بر اینکه اشعار خود را برای بالاترین شخصیت کشور می‌خوانند، بی‌تردید انگیزه بسیاری برای ادامه این مسیر پیدا می‌کنند و از راهنمایی‌ها و رهنمودهای تخصصی و کارشناسانه ایشان بهره‌مند می‌شوند.

با وجود اینکه به نظر می‌رسد بسیاری از مسئولین فرهنگی و مرتبط با ادبیات و شعر نسبت به جریان شعر و ادبیات در کشور اطلاعاتی کم دارند و نتوانسته‌اند در این زمینه اثربخشی داشته باشند اما مقام معظم رهبری در کنار همه فعالیت‌ها و برنامه‌های خود برای نظارت در اداره امور کشور، کاملاً در این زمینه آگاهی دارند.

لزوم جمع‌بندی تأثیرات دیدار شاعران با رهبر انقلاب

یکی از شاعران و استادان دانشگاه که از دیدار اول با مقام معظم رهبری تاکنون حضور داشته است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه دیدار شاعران با معظم‌له حدود 20 سال است هر شب همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) برگزار می‌شود، می‌گوید: در گذشته تنها تعداد محدودی از شاعران برجسته ادبیات انقلاب در این جلسات حضور داشتند اما هر سال تنوع و تعداد شاعران افزایش یافت، به‌طوری که در حال حاضر بین 150 تا 200 شاعر در زمینه‌های مختلف ادبیات با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند.

اسماعیل امینی که علاوه بر تدریس در دانشگاه و همکاری با مطبوعات ادبی، عضو شورای عالی شعر و شورای عالی موسیقی صداو سیما است، ادامه می‌دهد: مقام معظم رهبری در این جلسات ساعت‌ها با علاقه‌مندی و اطلاع بسیار از جریان ادبیات و شعر کشور، شعرخوانی شاعران را گوش می‌کنند و حتی رهنمودهایی نیز به آن‌ها می‌دهند.

امینی که با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز همکاری دارد، ادامه می‌دهد: مقام معظم رهبری در این جلسات شعر علاوه بر اینکه در زمینه جریان ادبیات و شعر کشور اظهار نظر می‌کنند، اطلاعات کاملی در این باره داشته و اشراف کامل به این مباحث دارند.

این شاعر پیشکسوت که صاحب تألیفات و تحقیقات زیادی در عرصه شعر طنز و جدی و میز نوشته‌های  آموزشی درباره شعر است، می‌افزاید: مقام معظم رهبری پیش از انقلاب نیز در میان علمای علاقه‌مند به شعر، سرآمد بودند. علاوه بر این، ایشان شاعر بسیار خوبی هم  هستند.

نشست شاعران با رهبری باید الگو شود

امینی با اشاره به اینکه شعر به عنوان هنر ملی و دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، متذکر می‌شود: جلسات دیدار شاعران با مقام معظم رهبری و سیاست‌های آن باید به عنوان الگوسازی در جامعه مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

او البته شکایتی هم از دستگاه‌های فرهنگی کشور دارد و اظهار می‌دارد: با وجود اینکه شعر، پیشینه‌ای فرهنگی و طولانی در کشور داشته و مدافع آرمان‌های دین و انقلاب ما است اما متأسفانه مسئولین فرهنگی کشور در مورد ادبیات و شعر، نگاه جمع و کامل مقام معظم رهبری را ندارند.

این شاعر پیشکسوت بر تشکیل شورایی از شاعران حاضر در این دیدار که اشعار خود را می‌خوانند، تأکید می‌کند و می‌افزاید: به نظر می‌رسد که مسئولین فرهنگی و مجامع ادبی نباید به این دیدارها به‌صورت ‌جلسه‌ای سالیانه و گذرا توجه کنند بلکه برای تأثیرگذاری بیشتر آن، انجام پژوهش و جمع‌بندی تأثیرات دیدار شاعران با مقام معظم رهبری ضروری است.

دیدار با رهبر به شاعران انگیزه می‌دهد

یکی دیگر از شاعران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه شاعران جوانی که در این دیدارها حضور دارند وقتی اشعار خود را برای بالاترین و بزرگ‌ترین شخص کشور می‌خوانند، بی‌تردید مطمئن می‌شوند که آثار آن‌ها خریدار دارد.

هادی منوری که فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته داروسازی است و سال‌هاست در زمینه‌های شاعری، نویسندگی و پژوهش فعالیت دارد، اضافه می‌کند: مقام معظم رهبری با شعر مأنوس هستند و علاوه بر اینکه از جریان شعر و ادبیات کشور کاملاً مطلع هستند، از ادبیات سایر کشورهای همسایه و حتی شبه‌قاره هند نیز اطلاع کاملی دارند. لذا ایشان تنها رهبر ایران و حتی جهان اسلام هستند که از این ویژگی‌ها برخوردارند.

او که تاکنون دبیری جشنواره بین‌المللی شعر فجر، جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی، جشنواره شعر رضوی و جشنواره شعر دفاع مقدس را در کارنامه فعالیت‌های ادبی خود دارد، اظهار می‌کند: مقام معظم رهبری به شعر و ادبیات بها می‌دهند و این امر سبب ایجاد انگیزه در میان شاعران می‌شود.

این شاعر پیشکسوت ادامه می‌دهد: به نظرم، بزرگ‌ترین افتخاری که ما شاعران داریم، این است که رهبر کشور ما اهل ادبیات و شعر هستند و علاوه بر این، شعر را به خوبی می‌شناسند و همچون کارشناس حرفه‌ای، ادبیات کشور را درک کرده و دنبال می‌کنند.

منوری با اشاره به برگزاری جلسات مختلف دیدار شاعران با مقام معظم رهبری در طول سال، یادآور می‌شود: علاقه‌مندی و پیگیری مقام معظم رهبری در حوزه ادبیات و شعر فقط به جلسات دیدار با شاعران ختم نمی‌شود بلکه ایشان بسیاری از تألیفات را با دقت مطالعه می‌کنند و از اشعار فارسی و غیرفارسی کشورهای دیگر نیز کاملاً مطلع هستند. بی‌تردید اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند مقام معظم رهبری چنین پیگیر بود و اطلاعات دقیقی از وضعیت شعر و ادبیات داشت، اوضاع ادبیات کشور بهتر می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.