گروه اجتماعی:حج به عنوان یکی از مهم‌ترین مناسک و فرایض الهی و دینی است که در زمان خاص انجام می‌شود. لازمه انجام این عمل الهی وجود نظم و امکانات مورد نیاز برای هرچه بهتر برگزار شدن این فریضه الهی است. بنابر این استطاعت بدنی، لازمه حضور در حج تمتع یا به عبارتی رکن اساسی انجام این فریضه است، زیرا دستور الهی استطاعت مالی و جانی برای انجام مناسک حج است.

امکان ویزیت تمامی حجاج خانم توسط پزشکان زن وجود ندارد

مریم احمدی شیروان: انجام معاینات پزشکی پیش از اعزام زائران به کشور عربستان از مهم‌ترین اقدامات برای سنجش این توانایی است و زائران که استطاعت انجام مناسک و اعمال را نداشته باشند، با تأیید پزشک معتمد این فریضه واجب از دوش آن‌ها ساقط می‌شود.

این همه در حالی است که برخی از زائران امسال از انجام این معاینات توسط پزشک مرد برای زائران خانم خبر می دهند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما در توضیح چرایی این کار می‌گوید: سال جاری در سطح کشور ۵۹۰ کاروان حج داشته و کل پزشکان حج ۳۶۰ نفر هستند. علاوه بر آن درصد جمعیتی متقاضیان حج خانم، همیشه بیشتر از آقایان است. در صورتی که نصف جمعیت پزشکی حج، خانم نیستند و در برخی شهرها تعداد پزشک خانم بسیار کم است.علاوه بر آن با توجه به شرایط خاص حج امسال، احتیاط خانم‌ها نیز بیشتر بوده و انصراف و ریزش پزشکان زن هر روز و هر هفته اتفاق می‌افتد.

دکتر علی مرعشی می‌افزاید: برای کاروان‌ها به ازای هر دو یا سه کاروان یک پزشک برای تأیید استطاعت جسمی وجود دارد و در عمل اینکه همه خانم‌ها توسط پزشک خانم ویزیت شوند، امکان پذیر نیست. اما این امکان در ایام حج فراهم شده است که در تمام درمانگاه‌ها پزشک زن داشته باشیم یا به فاصله نزدیکی از محل اسکان زائران امکان معاینه توسط پزشک زن وجود داشته باشد. البته این امکان از حج گذشته اتفاق افتاده و قبل از آن این چنین دسترسی به پزشک خانم وجود نداشته است.

وی با اشاره به پرونده پزشکی متقاضیان حج یادآور می‌شود: معمولاً زائرانی که مایل به تشرف حج هستند در صحت و سلامت به سر می‌برند. پزشک تنها شرح حالی از آن‌ها گرفته، فشار خون و آزمایش های تعریف شده‌ای را درخواست کرده و دفترچه و پرونده پزشکی آن‌ها را تکمیل می‌کند. برای این پرونده‌ها معاینات خاص، ویژه و نگران کننده‌ای وجود ندارد که نیاز مبرم به پزشک خانم باشد.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت نیز با اشاره به اینکه ویزیت با معاینه تفاوت دارد به خبرنگار ما می‌گوید: معاینات پزشکی قبل از حج به معنای لمس فیزیکی بدن نیست، بلکه منظور بررسی فاکتورهای اولیه و تأیید سلامتی ابتدایی زائر برای سفر پیش رو است. آزمایشاتی که نشان دهد بیماری سخت و دشواری وجود نداشته و از سلامتی نسبی برخودار باشند.

حجت الاسلام علی قاضی عسکر در ادامه می‌افزاید: معاینه، بررسی و تماس بدن خانم‌ها، حتماً باید توسط پزشک خانم انجام شود. در همین راستا چند سال است که پزشکان خانم در فهرست پزشکان حج قرار دارند و بیشتر کارهای مربوط به خانم‌ها بخصوص در ایام حج توسط پزشکان خانم انجام می‌شود و اگر بررسی سلامت زائر نیاز به معاینه‌ای بیشتر از این موارد داشت، حتماً باید توسط پزشک خانم انجام شود.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در پایان از تمام زائران درخواست می‌کند در طی دوره آزمایشات و تکمیل پرونده‌های پزشکی، اگر در مرکزی معایناتی که نیاز به پزشک خانم وجود داشت توسط پزشک آقا صورت گرفت، حتماً اطلاع داده تا پیگیری و برخورد لازم صورت پذیرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.