معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه امسال هدایت تحصیلی دانش‌آموزان توصیه‌ای خواهد بود نه الزامی، گفت: هیچ اجباری در انتخاب رشته‌ای خاص توسط دانش‌آموزان وجود ندارد.

دانش‌آموزان در انتخاب «رشته‌ای خاص» اجباری ندارند/ هدایت تحصیلی توصیه‌ای است

   به گزارش «قدس آنلاین»، مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص «شرایط هدایت تحصیلی دانش‌آموزان»، اظهار داشت: امسال هدایت تحصیلی دانش‌آموزان توصیه‌ای خواهد بود نه الزامی؛ به این معنا که وقتی مجموعه سوابق و اطلاعات دانش‌آموز تکمیل شود، گزینه‌های اول تا آخر به او پیشنهاد می‌شود.

وی با بیان اینکه این طور نیست دانش‌آموز مکلف باشد به یکی از گزینه‌ها و رشته‌ها برود، ادامه داد: تفاوت دوم هدایت تحصیلی امسال این است که حدنصاب رشته‌ها را بالا بردیم؛ برای نمونه برای ورود به رشته علوم تجربی میانگین نمره ۳ ساله درس علوم دانش‌آموز در متوسطه اول باید ۱۴ باشد و زیر این میزان نمره حق ورود به این رشته را ندارد و در رشته ریاضی نیز میانگین نمره درس ریاضی، باید ۱۴ باشد

فیض با اشاره به اینکه براساس اولویت‌بندی رشته‌ها دانش‌آموزان به گروه‌هایی برای انجام ثبت‌نام تقسیم می‌شوند، افزود: گروه «الف» یک هفته مهلت ثبت‌نام دارد و پس از پایان این مهلت، دانش‌آموزان گروه «ب» ثبت‌نام می‌کنند و به همین صورت و براساس اولویت‌ها، دانش‌آموزان گروه «ج» یک هفته فرصت ثبت‌نام دارند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ اجباری در رفتن دانش‌آموزان به رشته تحصیلی خاصی وجود ندارد، بیان داشت: ممکن است برخی رشته‌های به دلیل به حدنصاب نرسیدن، از هدایت تحصیلی حذف شوند.

فیض تفاوت دیگر هدایت‌ تحصیلی در سال جاری را تغییر در الگوی توسعه متوازن عنوان کرد و گفت: سال گذشته الگوی توسعه متوازن تعیین می‌کرد چه ظرفیتی و در چه استانی معین شود، اما امسال بر اساس آمار ثبت‌نام، آموزش و پرورش استان و شهرستان مؤظف هستند حداکثر ظرفیت را برای پاسخ‌دهی به تقاضای دانش‌آموزان برای اولویت اول رشته آنها مهیا کنند؛ در نتیجه ممکن است از الگوی توسعه متوازن فاصله بگیریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تفاوت دیگر هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در سال جاری را طراحی دو فرم مخصوص برای دانش‌آموزان برشمرد و تصریح کرد: یکی از فرم‌ها توصیه‌نامه هدایت تحصیلی است که به دانش‌آموز رشته‌ای پیشنهاد می‌کند و فرم دوم، اولویت زمان مراجعه برای ثبت‌نام به مدرسه است.

فیض اضافه کرد: در فرم اول، فقط شخص دانش‌آموز مطرح است، اما در فرم دوم قیاس این دانش‌آموز با دانش‌آموزان دیگر در همان منطقه مورد نظر است، در این فرم به دانش‌آموز اعلام می‌شود با توجه به پیشینه علمی خود در قیاس با دیگر دانش‌آموزان، اولویت ثبت‌نام چیست؛ برای نمونه اگر اولویت اول است این دانش‌آموز اولین گروه برای ثبت‌نام مطابق میل خودش است.

وی تأکید کرد:‌ دانش‌آموزان مختار هستند به رشته مورد علاقه خود بروند و آموزش و پرورش خود را مؤظف می‌داند ظرفیت حداکثری را برای دانش‌آموزان مهیا کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش مهم مشاوران در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، متذکر شد: وظیفه مشاوران این است تا دانش‌آموزان و خانواده‌ها را نسبت به پیامد تصمیم خود در هدایت تحصیلی آشنا کنند.

فیض بیان داشت: در کل کشور حدود ۱۰ هزار مشاور در مدارس مستقر هستند، اما ارتباط اصلی در خصوص هدایت تحصیلی با ۷۰۰ مشاور در سطح شهرستان‌ها و با مدارس وجود دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.