جغتای- هشت روستای شهرستان جغتای از شوری آب رنج می برند که رو ستای حسین آباد با جمعیت بیش از هزار نفر در زمره این استان ها قرار دارد.

شوری آب کام اهالی روستای«حسین آباد» را تلخ می کند

زینب حطیطه:  دسترسی به آب آشامیدنی بهداشتی یکی از حقوق شهروندی به شمار می‌رود. به همین دلیل تامین، انتقال، تصفیه و توزیع آب آشامیدنی به منظور رفع نیازهای مشترکان شهری و روستایی یکی از وظایف اولیه هر دولتی است.

افزایش خشکسالی و کاهش آب‌های سطحی و زیرزمینی که با روند رو به رشد جمعیت همراه است، موجب کم آبی در برخی از روستاهای شهرستان جغتای شده است و اهالی روستانشین این شهرستان با مشکل شوری آب رو به رو هستند.

در این میان تلخی و شوری آب کام اهالی روستای حسین آباد را  تلخ می‌ کند و مردمان این روستا دلخوش به وعده هایی هستند که آنها را به آبی گوارا نوید می‌ دهد و زندگی روزمره شان را بدون مایه حیات مناسب ادامه می دهند.

این حکایت، روایت تمام مردمی است که در روستاهای حسین آباد، خلیل آباد، آزادوار، حاجی آباد،  عبدالله آباد اکراد، ایستگاه آزادوار و ...زندگی می کنند و مشکلات عدیده ای را متحمل می‌شوند.

طعم شور و املاح بیش از حد آب آشامیدنی بر همه خوردنی ها و آشامیدنی های آنها تاثیر گذاشته و طعم لذیذ نعمات خداوند را بر آنها تلخ کرده است و شوری آب سالهاست که گریبان گیر مردمان زحمتکش این روستاها شده و موجب اخلال در زندگی این افراد شده است.

کیفیت پائین آب

رییس شورای روستای حسین آباد در خصوص این مشکل اظهار داشت: آب این روستا از لحاظ کیفیت بسیار پایین است و مشکلات بسیاری را برای اهالی به وجود آورده است.

مسلم حسین آبادی با بیان اینکه مردم روستا از شوری و طعم نامناسب آب گلایه دارند تصریح کرد: چندین سال است که شوراهای این روستا برای مشکل شوری آب پیگیری های بسیاری انجام دادند ولی اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: از مسئولان می خواهیم برای تامین حداقل نیاز ما سرعت عمل بیشتری داشته باشند و وعده های خود را عملی کنند.

دهیار روستای حسین آباد با بیان اینکه آب این روستا از مجتمع آبرسانی روستای آزادوار تامین می شود تشریح کرد:آب بیش از هشت روستای شهرستان جغتای از طریق مجتمع آزادوار تأمین می شود ومردم این روستاها سالهاست با مشکل شوری آب این مجتمع دست وپنجه نرم می کنند.

حسین حسین آبادی یادآورشد: لوله های آب بعد از سالهای متمادی پوسیده شده است و مسیر این لوله ها از مزارع کشاورزی است که این مشکلات بسیاری به وجود آورده است.

وی ادامه داد: فلکه اصلی آب نیز خراب است و اعتباری برای تعمیر این فلکه نیست.

حسین آبادی گفت: از مسئولان انتظار است نسبت به حفر چاه جدید آب شرب روستا و تأمین آب شرب سالم اقدامی عاجل کنند.

لوله های پوسیده

رئیس اداره امور آب و فاضلاب روستایی درگفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در جغتای،  با اشاره به اینکه در برخی از روستاها مشکل پوسیدگی لوله وجود دارد اظهار داشت: امیدواریم در ۴ سال آینده کل شبکه های روستایی  بازسازی و تعمیر می شودکه شبکه آب مجتمع روستای آزادوار با توجه به اتفاقات آب اولویت بندی می شود.

محمد قربانی در ادامه افزود: آب شرب روستای حسین آباد تا حدودی در رنج است ولی با پیگیری انجام شده امسال چاه حفاری می شود تا کیفیت آب ارتقاء پیدا کند.

وی با اشاره به فصل گرما تصریح کرد: ما از تمامی مشترکین تقاضا داریم با توجه به فصل گرما صرفه جویی کنند و برای انجام کشاورزی و دامداری از چاه های آب استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.