گروه جامعه:با گرم شدن هوا و گام برداشتن به سمت روزهای گرم سال گویا مردم هم به قول معروف بی‌اعصاب‌تر می‌شوند و زودتر داغ می‌کنند! بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در سال گذشته ۵۵۰هزار نزاع و دعوای خیابانی ثبت شده و نکته اینجاست که در بیشتر موارد دو طرف دعوا بدون نیت و شناخت قبلی از کوره در رفته با هم گلاویز شده‌اند. آماری که نشان می‌دهد شمار مراجعه‌کنندگان به دلیل آسیب‌های ناشی از نزاع برای معاینه به پزشکی قانونی در فصل تابستان افزایش چشمگیری داشته است.

مراقب باشید زود داغ نکنید!

مریم احمدی شیروان: یک استاد حقوق جزا و جُرم شناسی به خبرنگار ما می‌گوید: اینکه در تابستان‌یا هوای گرم جرایم بیشتری اتفاق می‌افتد، تحت عنوان نظریه حرارتی بزهکاری در دو قرن اخیر توسط دانشمندان و جُرم‌شناسان دنیا مطرح شده است. پژوهشگران معتقدند که در مناطق گرمسیر و در فصول گرم، بزهکاری بیشتر می‌شود و علت اصلی آن تأثیری است که شرایط آب و هوا، گرما، بادها و گرد و خاک روی سیستم عصبی، گردش خون، دستگاه‌های تنفسی، گفتاری و آسیب‌های جسمانی افراد می‌گذارد.

 گرمای هوا با جُرم مرتبط است

حجت‌الاسلام دکتر رضا دانشور ثانی می‌افزاید: گرمای هوا، تحمل انسان را کم می‌کند و سبب می‌شود در مقابله با ناملایمات و افرادی که در ناملایمات مؤثر هستند درگیری ایجاد شود. در نتیجه جرایمی مانند جنایات، قتل، جرح عمدی و زدن ثابت شده است که با افزایش دما آمار نزاع رشد پیدا می‌کند و به همین دلیل است که در فصول گرم سال انتظار افزایش منازعات در بین افراد را داریم. همدیگر با چوب و چاقو و وسایل سرد و گرم دیده می‌شود.

این دکترای حقوق تأکید می‌کند: جُرم‌شناسان افزایش جرایم در تابستان را قبول ندارند. بلکه معتقدند در تابستان‌ها و در هوای گرم و مناطق گرمسیر، فقط نوع جُرم‌ها و جرایم تغییر می‌کند و از نظر آماری افزایش یا کاهشی پیدا نمی‌کند. منطقه گرم یا منطقه سرد و فصل گرم یا سرد هر کدام اقتضائات خودشان را دارند.

 جُرم زمستانی و جُرم تابستانی

دانشور ثانی با اشاره به جرایم زمستانی توضیح می‌دهد: در فصول سرد جرایم علیه اموال بیشتر می‌شود مانند سرقت، کلاهبرداری یا اعمال منافی عفت. در تابستان هم جرایم آنچنان افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه فقط حدود یک درصد از جرایم مانند ایراد ضرب و جرح و قتل افزایش پیدا می‌کند که پزشکی قانونی چون برای تعیین دیه یا عمدی بودن قتل و... بیشتر با این جنس از جرایم سر و کار دارد، نسبت به این گونه جرایم، اعلام افزایش می‌کند.

این استاد حقوق جزا با یادآوری نقش کمبود زیرساخت‌ها برای آرامش روانی افراد می‌گوید: به خاطر مشکلات موجود در جامعه، آستانه تحمل ناملایمات برای افراد پایین آمده و انواع جنایات بیشتر رخ می‌دهد. اگر اماکن تفریحی، وسایل رفاهی در تفریحگاه‌ها، رستوران یا اقامتگاه‌های ارزان قیمت در دسترس همه باشد، از تأثیر گرمای هوا کاسته شده، جُرم کمتری اتفاق می‌افتد. دانشور ثانی در پایان تأکید می‌کند: افرادی که جُرمی مرتکب می‌شوند، به این معنا نیست که حرفه‌ای هستند. بسیاری از آن‌ها تنها به خاطر بر هم خوردن سیستم عصبی با هم درگیر می شوند و مشکلات بزرگی برای خود و خانواده‌شان به وجود می‌آورند.

 نزاع‌هایی با پیشینه هواشناسی

رئیس پزشکی قانونی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه طبق تحقیقات صورت گرفته در دنیا و ایران نزاع در کشور تابعی از پارامترهای هواشناسی مانند دماست، می‌گوید: ثابت شده است که با افزایش دما آمار نزاع رشد پیدا می‌کند و به همین دلیل است که در فصول گرم سال انتظار افزایش منازعات در بین افراد را داریم.

دکتر آریا حجازی در ادامه می‌افزاید: این زیاد شدن دعوا و تنش‌ها، غیر از هواشناسی به عوامل دیگر نیز مرتبط است. با گرم شدن هوا و افزایش ترددها و رونق گرفتن مسافرت‌ها، استرس ناشی از آن‌ها خود می‌تواند عاملی برای رشد فزاینده درگیری‌ها باشد.

وی با اشاره به آمار مقایسه‌ای نزاع در سه تابستان ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در خراسان رضوی اشاره و می‌گوید: در این مدت به ترتیب ۱۶ هزار و ۴۲۴، ۱۵ هزار و ۳۸۷ و ۱۴ هزار و ۹۳۴ مورد نزاع اعلام شده است. آماری که نشان می‌دهد در سه سال اخیر در نزاع تابستانی روند کاهشی داشته‌ایم. گر چه خود تابستان هر سال نسبت به بقیه ماه‌های آن سال، روند صعودی دارد.

این استاد دانشگاه اضافه می‌کند: دما عامل مهم و اثرگذاری بر آستانه تحمل افراد است و از آنجا که وضع هواشناسی در کنترل ما نیست، باید افراد، آگاه باشند که گرما آن‌ها را دچار تنش و درگیری نکند. از طرف دیگر در مسافرت‌ها، باید علاوه بر اینکه پیش‌بینی‌های لازم و کافی برای اسکان و اقامت محل‌های استراحت خود داشته باشند، از خستگی بیش از حد پرهیز شود، زیرا این مسئله خود آستانه تحمل را پایین می‌آورد. باید سعی شود آستانه تحمل را به هر نحو ممکن در افراد بالا ببریم.

 گرما اعصاب را تبخیر می‌کند

یک متخصص طب سنتی نیز با اشاره به تأثیر مستقیم گرمای هوا بر خلق و خوی افراد به خبرنگار ما می‌گوید: گرم شدن هوا در تابستان بر اعصاب و رفتار تمام افراد اثر می‌گذارد، اما این تأثیر منفی در افراد صفراوی بیشتر از بقیه است. تابستان برای افراد سرد و مرطوب فصل خوبی است و آن‌ها نیز تابستان را بیشتر دوست دارند. در تابستان به دلیل گرم بودن هوا، افراد صفراوی مزاج یا آن‌ها که مزاجی گرم و خشک دارند، میزان بیشتری صفرا در بدنشان تولید شده، آستانه تحریکشان پایین می آید و در نتیجه تهاجمی و پرخاشگر می‌شوند. این دسته افراد نسبت به برخی امور واکنش سریع‌تر و بی‌مهابا‌تری نشان می‌دهند.

دکتر هادی منوری می‌افزاید: این افراد در فصل تابستان به علت فعل و انفعالاتی که در بدنشان ایجاد می‌شود، زودتر با هم درگیر شده و اعمال خشونت‌آمیز بیشتری مرتکب می‌شوند. ضمن آنکه دستورات غذایی خاصی برای افراد گرم مزاج وجود دارد.

 از شربت‌ها بیشتر استفاده کنید

وی به اصول و پرهیزهای غذایی افراد صفراوی در تابستان اشاره کرده، می‌گوید: نوشیدن مایعات سرد، حرارت بدن را کاهش می‌‌دهد. به همین منظور استفاده از نوشیدنی‌‌های سنتی مانند شربت آبلیمو، بهارنارنج، کاسنی، بالنگ، هندوانه، سکنجبین و خیار و آب زرشک برای آرامش اعصاب مفید است. غذاهای خنک مانند آب‌دوغ خیار، ماست، خیار و کمی نان، سبزیجات خنک مانند کاهو، کدو خورشتی، گشنیز، اسفناج و ماست و اسفناج نیز در روزهای گرم تابستان به آرامش افراد کمک می‌کند.

منوری تأکید می‌کند: در این فصل گرم باید از تمام خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که حرارت بدن را بالا می‌برند و باعث خشکی می‌شوند، بخصوص مواد غذایی تند از قبیل فلفل و زنجبیل، دارچین، زعفران، سس‌های تند پرهیز کرد. همچنین استراحت، دوش آب سرد، استحمام و پاکیزگی بدن، شنا در آب روان، پوشیدن لباس‌های نخی و نازک و ورزش در سالن و در هوای خنک و مطبوع سبب می‌شود حس گرم بودن کمتر القا شده و خشم و عصبانیت کاهش پیدا کند.

این متخصص طب سنتی با تأکید بر رفتن به باغ‌ها و روستاها بخصوص محیط‌هایی که آبشار، رود یا رودخانه‌ای دارد به همه توصیه می‌کند: با رعایت تمام مواردی که گفته شد، تلاش کنید بر اعصاب خود مسلط بوده خدا را در تمام مراحل زندگی در نظر داشته باشید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.