اصفهان- سالهاست که اصفهان در ایران و جهان به دلیل وجود بیش از شش هزار اثر تاریخی با برند «اصفهان نصف جهان» شهرت داشته است.

برند سازی برای حضور در بازارهای بین المللی/ ابهام در یک حرکت جهانی

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: شهر اصفهان با داشتن آثار تاریخی فاخر و بسیار دیدنی خود در کنار مناطق بکر طبیعی عنوان نصف جهان را از دید جهانیان به خود اختصاص داده و به موزه ای هنری، تاریخی و طبیعی تبدیل شده که آرزوی گردشگران فرهنگ دوست در سراسر جهان حداقل یکبار بازدید کردن از این شهر است.
تنوع بی نظیر صنایع دستی اصفهان که از قرن ها پیش در نقاط و شهرهای مختلف این استان نسل به نسل منتقل شده، امروز به عنوان میراثی گران بها دیگر افتخار این شهر به شمار می رود.

اصفهان نصف جهان، عنوانی مطرح و جاافتاده ای برای ایرانیان و حتی گردشگران است که البته از بیش از ۴ سال پیش تاکنون کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان با برگزاری نشست ها و پیگیری های مختلف در صدد ایجاد برندی بین المللی برای شهر اصفهان برآمده که گفته می شود تا یک ماه آینده از برند جدید اصفهان با عنوان «اصفهان، داستان گفته نشده» رونمایی می شود.

قطعاً برای تغییر برند شهر اصفهان شنیدن نظرات مردم این شهرنیزخالی از لطف نیست، ازاین رو با این  سوژه به سراغ تعدادی از شهروندان اصفهانی رفتیم و نظر آنها را جویا شدیم.

یکی از شهروندان اصفهانی که برای پیاده روی به میدان تاریخی امام خمینی(ره) آمده بود، در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که به نظر شما تغییر برند شهر اصفهان از «اصفهان نصف جهان» به «اصفهان، داستان گفته نشده» می تواندبرای این شهر خوب باشد یا خیر؟، می گوید: به نظر من تغییر بد نیست اما این عنوان در حد برند قبلی شناخته شده، تاثیر گذار و حتی زیبا و جذاب نیست.

احمد عباسی تاکید می کند: برند نصف جهان بودن اصفهان همه گیر شده و می توان گفت همیشه در کنار کلمه اصفهان وجود دارد درست مثل زاینده رود!

وی هم آوایی و هم وزنی عنوان اصفهان نصف جهان  رابسیار خوب توصیف کرده و تصریح می کند: من خبر تغییر برند شهر اصفهان را از شما می شنوم و این خیلی شایسته نیست که مسؤلان بدون اطلاع مردم برای تغییر عنوان و برند شهر اصفهان تصمیم گیری و ازآن رونمایی کنند.

یکی دیگر از شهروندان تاکید می کند: باید در نظر بگیریم برای تغییر یک برند نیاز به زمان بندی هست و باید نظر مردم را هم جویا شد چرا که نهادینه کردن برند جدید سالها زمان احتیاج دارد.  

آزاده عزیزیان یادآور می شود: نصف جهان در همه جا وبرای هر موضوعی که تعمیم داده می شود به جهانی بودن و اهمیت موضوع تاکید می کند، بنابراین معتقدم در نظر گرفتن برند جدید برای شهر اصفهان اصلا برازنده نیست.

وی اظهارمی کند: فکر نمی کنم بتوان عنوانی شیوا پیدا کرد که در سه کلمه شکوه وعظمت اصفهان را آنچنان که شایسته است به تصویر بکشد، عنونا اصفهان نصف جهان بسیار خوب و جا افتاده است و نباید تغییر کند.

شهروند دیگری که برای دیدن مسجد امام (ره) اصفهان به میدان تاریخی امام خمینی(ره) آمده بود، نظر خود را درباره تغییر برند شهر اصفهان چنینن عنوان می کند که برند باید یک توصیف قوی باشد، «نصف جهان» قدرت و قوت زیادی دارد اما «داستان گفته نشده» نه به لحاظ گفتاری و نه به لحاظ مفهومی قدرت و قوتی ندارد.

حسین فصیحی ادامه می دهد: هر چه قدر «نصف جهان» بلند پروازانه و سرشار از جذابیت است، «داستان گفته نشده» انگار از موضع ضعف حکایت می‌کند.

وی یادآور می شود: البته نکته دوم به نظرم این است که باید به ترجمه عنوان هم توجه کنیمIsfahan; Half of the world و Isfahan; The Untold story ؛ اما در هر صورت به نظر من برای تعیین‌برندینگ یا باید یک برند بسیار قدرتمندتر از برند قبلی پیدا کرد و یا اگر برند فعلی پتانسیل کافی را دارد، فقط به تصحیح و تقویت و بازیابی اش پرداخته شود.

فصیحی تاکید می کند: ای کاش برای تعیین برند جدید شهر اصفهان نظر سنجی گستردهای از مردم این شهر انجام می شد تا در آینده این تصمیم باعث دلخوری اصفهانی ها نشود.

تا اینجای گزارش که هر آنچه از تعدادی از شهروندان اصفهانی شنیده شد، ابراز نگرانی و ناراحتی از تغییر برند شهر اصفهان بود.

در ادامه به سراغ چند نفر از مسؤلان شهر اصفهان رفتیم تا از دلایل تغییر برند شهر اصفهان بیشتر با خبر شویم.

باید مفهوم «اصفهان نصف جهان» به زبان مردم جهان بیان شود

مشاور کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان متولی تغییر برند این شهر به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: اصفهان همیشه نصف جهان بوده و خواهد بود اما چگونگی تفهیم اصفهان نصف جهان یک مسأله اساسی است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

رضا گنجوی می افزاید: اینکه وقتی در حال حاضر به یک توریست خارجی گفته شود اصفهان نصف جهان است، آن توریست از لحاظ ذهنی انتظار دارد، نیمی از تکنولوژی ها و زیبایی های دنیا در این شهر باشد در حالی که برخلاف تصور آنها  اینجا جهانی دیگر است.

وی تصریح می کند: وقتی می گوییم Isfahan; Half of the worldباید بررسی شود گروه های هدف چگونه به این عنوان نگاه می کنند و باید بدانیم Half برای ما به معهنای نیمه و خیلی است اما در زبان فرانسوی به معنای ناقص از چیزی است، از این رو ما وقتی برای فرانسوی ها بگوییم Isfahan; Half of the world  یعنی اصفهان چیز ناقصی از جهان است نه اینکه نیمی از زیبایی های جهان در اینجا حضور دارد.

مشاور کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان ادامه می دهد: بخشی از توریست های خارجی که ادبیات ما را بهتر می شناسند وقتی گفته می شود Isfahan; Half of the world، اینگونه در می یابد که شبیه زیبایی های دنیا را می توان در اصفهان دید در حالی که اینجا چیزهایی دارد که جاهای دیگر نمی توان آنها را یافت؛ بنابراین وقتی می گوییم اصفهان نصف جهان است یعنی بخش مهمی از روایت های ناگفته دنیا اینجا است.

وی نگرانی مردم را بسیار به جا و به حق دانسته و می افزاید: اصفهان نصف جهان بوده و هست اما باید مفهوم نصف جهان که برای ما معنای خاصی دارد، به زبانی که مردم جهان می فهمند، بیان می شود نه اینکه انتظار داشته باشیم ادبیات ما ترجمه شود.

گنجوی اعلام می کند: طبق بررسی های انجام شده از جامعه آماری خارجی، حدود ۷۰۰ نفر توریست موضوعی که از معنای برند شهر اصفهان مطرح می کنند با معنای واقعی آن تطابق ندارد بنابراین با همه این تفاسیر در خواهید یافت که چرا این برند برای خارج از کشورتعریف می شود.

وی با اشاره به اینکه قرار است برندی طراحی شود تا بتواند معنای وسیعی که در نصف جهان وجود دارد و باید با آن ادبیات مطرح شود را منتقل کند، تاکید می کند: Half of the world آن معنایی که برای ما دارد برای کشورهای خارجی ندارد به خصوص در زبان فرانسوی به معنای ناقص است در حالی که Untold story دقیقاً مترادف مفهوم نصف جهان است که ما داریم.

برند سازی جدید اصفهان برای حضور در بازارهای بین المللی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیزدرباره دلایل و چرایی ورود اتاق بازرگانی به مسأله برند شهر اصفهان، بیان می کند: چند سالی می شود که مسؤلان اتاق بازرگانی اصفهان برای برند این شهر دغدغه دارند اما اینکه چرا اتاق اصفهان وارد این مقوله شده بهتر است من در این رابطه اظهار نظر نکنم.

 فریدون الهیاری در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به اینکه اتاق اصفهان ۸۰ گزینه را از منظر گردشگران خارجی برای تعیین برند اصفهان به بحث گذاشتند و ارزیابی کردند و در نهایت به ۵ گزینه پیشنهادی رسیدند که یکی از آنها «اصفهان داستان گفته نشده» است، تصریح می کند: مد نظر اتاق اصفهان تغییر برند نیست بلکه برند سازی برای حضور در بازارهای بین المللی است.

ما به راحتی نمی توانیم ذهن شهروندان دیگرکشورها را نسبت به شهر و کشورمان تغییر دهیم اما باید سرمایه گذاری کنیم و برند شهر و کشورمان را در مقصد های گردشگری جهان ارتقا دهیم.

وی می افزاید: برخی معتقدند «اصفهان نصف جهان» برند داخلی اصفهان باشد ولی از منظر گردشگران خارجی باید بررسی شود که چه برندی می تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با تاکید براینکه برند فعلی شهر اصفهان شهرت تاریخی و بین المللی دارد، اظهارمی کند: اینکه اتاق در حوزه های فرهنگی و گردشگری ورود پیدا می کند مثبت است اما باید در خروجی کار نظر خردجمعی گرفته شود تا همه متعاقد شوند.

وی اضافه می کند: عنوان «اصفهان نصف جهان» یک عنوانی تاریخی است اما باید برند جدید هم به گونه ای باشد که بلافاصله به ذهن ها خطور کند مربوط به چه شهری است

«اصفهان نصف جهان» برند نیست، یک شعار است!

ظاهراً مسؤلان و صاحب نظران در شهر اصفهان برخلاف شهروندان این خطه از کشور پهناور ایران اتفاق نظردارند که تغییر برند شهر اصفهان تصمیم خوبی است، به طوری که رییس دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی اصفهان نیز معتقد است عبارت اصفهان نصف جهان، برند شهر به شمار نمی رود بلکه یک شعار است.

صدرالدین طاهری در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار می کند: برند در گردشگری از شعار یا یک پیام کوتاه فراتر است، برند در گردشگری هم برای کشورها و هم برای شهرها تعیین می شود که مجموعه ای از اطلاعات را در بر می گیرد و پیش داوری های مسافر به یک کشور را تعیین می کند؛ به عنوان مثال با شنیدن نام کشور عراق معمولاً سقوط دولت ها و جنگ به ذهن ها خطور پیدا می کند و تاریخ برای کشور عراق چنین برندی را انتخاب کرده است و به همین دلیل جزو مقصد اول گردشگران نیست، یا با شنیدن نام کشور هندوستان، در ذهن افراد نام یوگا، عرفان شرقی و تنوع ادیان می آید اما وقتی صحبت از برند شهر اصفهان می شود با مجموعه زیادی از اطلاعات رو به رو هستیم که بدون دخالت ما توسط تاریخ نویسان و مسافران و گردشگران تعیین می شود.

وی معتقد است با توجه به اینکه تا پیش از این برند شهر ما در کنار مسأله تحریم های هسته ای یا جدال با غرب قرار گرفته، از این رو تلاش های سازمان میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی برای تغییر برند شهر اصفهان مثبت و البته کار سختی است.

رییس دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی اصفهان ادامه می دهد: ما به راحتی نمی توانیم ذهن شهروندان دیگرکشورها را نسبت به شهر و کشورمان تغییر دهیم اما باید سرمایه گذاری کنیم و برند شهر و کشورمان را در مقصد های گردشگری جهان ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان می کند: شعار «اصفهان نصف جهان» از دوران قاجار مطرح بوده و خیلی هم شناخته شده است، اما معتقدم سرمایه گذاری برای تعریف یک برند کار مفیدی است که همه کشورها انجام می دهند.

به گفته مسؤلان اتاق بازرگانی اصفهان به زودی از برند جدید شهر اصفهان رونمایی خواهد شد، برندی که گویا در تعیین آن علیرغم اینکه از نظریات گردشگران خارجی استفاده شده، نظر خود مردم این دیار نادیده گرفته شده است.

آنچه که ما در این بخش گزارشی دریافتیم، ابراز نگرانی مردم شهر اصفهان از تغییر برند این شهر بود، ادامه نظرسنجی از دیگر شهروندان اصفهانی و دریافت اظهارنظر سایر مسؤلان استان اصفهان در این رابطه را در گزارش بعدی به اطلاع شما خوانندگان خواهیم رساند، ضمن اینکه خوانندگان این گزارش نیز می توانند نظرات خود را برای ما ارسال کنند تا از آنها نیز در گزارش دوم تغییر برند شهر اصفهان استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.