رئیس جمهور عراق ضمن تقدیر از کمک های سریع ایران به عراق پس از یورش داعش به بیان دیدگاه های خود درباره موضوعات مختلف منطقه ای و داخلی این کشور پرداخت.

دیدارهای مستمر سبب حل برخی مشکلات میان بغداد و اربیل شده است / ایران کشور دوست ما است

   به گزارش «قدس آنلاین»،  فواد معصوم رئیس جمهور عراق در گفتگو با روزنامه الحیات درباره بحران قطر با کشورهای عربی گفت: ما آماده به کارگیری همه تلاشها برای نزدیک کردن دیدگاهها و میانجیگری برای حل مشکلات میان کشورهای برادر هستیم. همه مشکلات باید از طریق گفتگو حل و فصل شود.

وی افزود: سیاست ما بر اساس اصل صراحت و به دست آوردن دوستان است ما مایل هستیم که روابط خوبی با همه داشته باشیم.

رئیس جمهور عراق، روابط میان عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس را بی نیاز از وساطت آمریکایی یا خارجی دانست و بر ضرورت پویایی بیشتر این روابط تاکید کرد.

فواد معصوم در ادامه گفت: ما از سیاست ترامپ در قبال عراق مطمئن هستیم اما درباره اینکه پایبندی ترامب در قبال تعهداتش در قبال عراق چقدر است باید بگوییم که این را گذشت ایام ثابت خواهد کرد. باید ماهیت روابط را مشاهده کنیم.

رئیس جمهور عراق درباره نقش ایران در عراق بیان کرد: ایران کشور دوست ما است. ما ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ایران داریم و در اولین روزی که داعش به ما یورش برد و موصل را اشغال کرد، ایران به ما کمک و مساعدت کرد. این نقش ایران برای ما ارزشمند است زیرا ممکن بود که داعش به اربیل و بغداد برسد. ایران وارد عرصه شد. هنگامی که ما دوست داریم روابطمان با ایران خوب باشد به این مفهوم نیست که به بقیه کشورها از نگاه ایران بنگریم همانطور که به ایران از دیدگاه دیگران نمی نگریم. ما با طرفی ضد طرف دیگر نخواهیم بود تا برای خود مشکلات جدید درست کنیم. امروز باید از همه آنچه مشکل ایجاد می کند باید دوری کنیم. ما نمی خواهیم که در روابط نهایی خود علیه ایران مواضعی اتخاذ کنیم ما در عراق به اندازه کافی جنگ داشته ایم از جنگ داخلی برای سالهای متوالی و جنگ هشت ساله با ایران تا اشغال کویت و تبعات آن.

وی درباره دیگر کشورها هم گفت: همه کشورها منافع مشترک با عراق دارند و مواضعشان خوب است اما با درجات متفاوت. روابط میان کشورها نباید براساس سلیقه های شخصی باشد باید بر اساس احترام  متقابل باشد و این برای عراق ضروری است. ما مایل به داشتن روابط خوب با همه هستیم تا بتوانیم به وساطت میان کشورها روی بیاوریم. الان برخی شرایط سبب شده است که عراق نتواند نقش میانجی میان ایران و عربستان ایفا کند.

فواد معصوم درباره ترکیه نیز بیان کرد: نیروهای ترکیه بدون موافقت ما و رضایت ما وارد شده اند. هنگامی که موصل آزاد شود آنگاه ما حرف خواهیم داشت زیرا آنها با موافقت دولت عراق وارد نشده اند و توافقی برای ورود آنها نیست. همه مسئولان عراقی هر گونه توافق یا درخواست برای ورود آنها را رد کرده اند.

درباره حملات ترکیه به پ ک ک نیز گفت: این به رژیم سابق بر می گردد که توافق میان دو کشور برای ورود به عمق ۲۰ کیلومتری کشور دیگر وجود داشت. این توافق تمام شده است اما همچنان نیروهای ترکیه در برخی مناطق کردستان عراق حضور دارند. پ ک ک در قندیل هستند که فقط کوه نیست بلکه دشت و کوههای زیاد است و مرزهای مشترک میان ایران، عراق و ترکیه و منطقه ای است که گروههایی اقدامات مسلحانه علیه کشورها انجام می دهند. هیچ یک از این کشورها نتوانسته اند به مناطق برسند زیرا نیروهای نظامی نمی توانند وارد آن شوند و به حملات هوایی اکتفا می کنند. اما در زمینه ورود نیروهای ترکیه به بعشیقه و عمق ۱۰۰ کیلومتری غیر معقول است. در عین حال که به راههای دیپلماتیک روی می آوریم پس از آزادسازی موصل فشارهای زیادی به ترکیه برای خروج این نیروها وارد خواهیم کرد. پس از آزادسازی موصل بهانه ای برای این حضور وجود ندارد.

وی درباره پ ک ک هم افزود: مقرهای آنها از زمان قدیم در این دشتها و کوههاست ما منکر آن نمی شویم اما توان اقدام نظامی علیه آنها را نداریم زیرا آن جنگ طولانی است. آنها هستند و ترکیه با آنها در منطقه جبل قندیل می جنگد و این منطقه ای است که در آن سکنه و ادارات نیست.

معصوم درباره سوریه نیز گفت: ما از همان آغاز گفته ایم که مخالف واگذاری سوریه به گروهها و تروریستها داعش و دیگر تروریستها هستیم. ما خواهان توافق گروههای سیاسی هستیم. امیدواریم که توافق از طریق ژنو حاصل شود و درباره جزییات توافق شود. ما از شخص بشار اسد دفاع نمی کنیم اما تمرکز بر سرنگونی بشار اسد منجر به تشدید مشکلات و ادامه بحران می شود.

وی درباره اوضاع داخلی عراق نیز با هر گونه تعویق موعد انتخابات مخالفت کرد.

معصوم تاکید کرد: ما هنوز ماهیت تشکل هایی که وارد عرصه انتخابات می شوند نمی دانیم به نظر من دولت اکثریت دشوار است زیرا ترکیب عراق سه گانه شیعی، سنی و کردی است. باید از این نظام سهمیه بندی به اصل شهروندی برویم. هنگامی که اصل شهروندی مبنی قرار گرفته شود آنگاه همه چیز ممکن است. امکان تشکیل احزاب بزرگ و گروهی در حکومت و گروهی در معارضه وجود دارد. هم اکنون آنان که در معارضه هستند خود را به حاشیه رانده شده می دانند و به سوی درگیری می روند. ظرف ۸ تا ۱۲ سال آینده انتقال به شهروندی و نماندن بر اساس وابستگی شیعی، سنی و کردی ضروری است.

معصوم درباره حشد شعبی نیز گفت: الحشد الشعبی بر اساس قانون است اما بقا یا انحلالش موضوعی دیگر است.

فواد معصوم در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اقلیم کردستان از اختلافات داخلی در آستانه همه پرسی رنج می برد بیان کرد: همه گرایش ها برای حل این مشکلات است. هم اکنون حرکت های خوبی میان طرفهای کردی در اقلیم وجود دارد و دیدارهای مستمر علنی و محرمانه سبب حل برخی مشکلات میان بغداد و اربیل شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.