همدان- مدیر بافت‌های تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان با تأکید بر لزوم ساماندهی دستفروشان مسیر گردشگری همدان در قالب صنف گفت: جانمایی، نظارت و ساماندهی دستفروشان، مشارکت و تعامل شهرداری، اصناف و سایر ارگان‌های متولی در امر گردشگری استان را می‌طلبد.

ساماندهی دستفروشان مسیر گردشگری همدان در قالب صنف ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، بهرام توتونچیان درباره دستفروشان مستقر در مسیر خیابان اکباتان و لزوم ساماندهی به این موضوع اظهار کرد: در رابطه با معضل دستفروشان و پرنده‌فروشان در محل میدان اصلی شهر و خیابان اکباتان و باباطاهر، میراث فرهنگی مکاتبات زیادی با شهرداری داشته که به واسطه انتشار اخباری در مورد آنفلوآنزای مرغی و با مداخلات اداره بهداشت محیط زیست، پرنده‌فروشی تا حدودی در این محل‌ها جمع‌آوری شد که بعضا هنوز شاهد حضور تعدادی از آنان هستیم.

وی در مورد دستفروش‌ها گفت: این نوع مشاغل در سایر شهرها و کشورها وجود دارد اما نه به این شکل سامان نیافته و هرج و مرج‌گونه بلکه در اکثر کشورهای خارجی تحت مدیریت کلان و دقیقی در مکان‌ها و زمان‌های تعیین شده‌ای به دستفروشان اجازه ارائه کالاها داده شده که براساس قواعد و مقرراتی اقدام به این کار می‌کنند و اجناس تحت کنترل و دارای ویژگی‌های تعیین شده‌ای عرضه می‌شود.

توتونچیان با اشاره به اجرای پروژه پیاده‌راه خیابان اکباتان در آینده‌ای نزدیک خاطرنشان کرد: دستفروشی در این محل و مسیر گردشگری به شکل حاضر در شأن شهری با سبقه چند هزار ساله نیست و لزوم ساماندهی این‌گونه مشاغل در قالب صنف و جانمایی درست و مناسب برای آنان توسط شهرداری را می‌طلبد.

وی از آمادگی میراث فرهنگی در مشارکت برای بازسازی بافت‌های قدیمی و متروکه بازار سخن گفت و افزود: با همکاری و مشارکت سایر سازمان‌های دخیل در مدیریت شهری و میراث فرهنگی و گردشگری باید به این معضل رسیدگی شود و قسمت‌های متروکه بازار، بازسازی و به صورت مقطعی در اختیار دستفروشان قرار گیرد و یا توسط شهرداری مکان مناسبی برای آنان درنظر گرفته شود.

وی با تأکید بر لزوم تشکیل صنف برای دستفروشان و فعالیت در چارچوب و نظام خاص بیان کرد: عرضه کالاهای دستفروشان باید با نظارت قانونمند باشد و هر چیزی را با هر کیفیت به دست عابران ندهند.

توتونچیان با اشاره به حضور کارگران فصلی که قبلا در قسمتی از محوطه میدان امام می‌ایستادند اظهار کرد: کارگرانی که در گذشته در محل میدان امام تجمع می‌کردند و ساختار اجتماعی را در ساعات اولیه صبح در آن منطقه مختل می‌کردند، با اقدام شهرداری به محله نظربیگ انتقال یافتند که البته در آن منطقه هم تجمع وجود دارد.

وی ادامه داد: آنچه که باید صورت می‌گرفت، بهتر بود ساماندهی این نیروهای روزمزد در اماکنی به صورت کاریابی و یا سالن‌های انتظار برای زمانی‌که نیاز به آنان اعلام شود، صورت می‌گرفت نه اینکه در قسمتی از شهر و یا پیاده‌رو تجمع کنند و مانع تردد افراد باشند که این موضوع نیز لازم است توسط شهرداری پیگیری و ساماندهی شود.

وی درباره حضور دستفروشان در محل گردشگری مانند گنجنامه نیز اظهار کرد: ارگان‌های متولی و مرتبط با حوزه گردشگری به عنوان محور توسعه استان باید با هم تعامل و مشارکت داشته باشند و به صورت هماهنگ در مقوله‌های مرتبط با حوزه گردشگری تصمیم‌گیری کرده و قوانین مصوب را اجرا کنند.

توتونچیان ارگان‌های بهداشتی، اصناف، فرمانداری، شهرداری و سایر دستگاه‌های مسئول در حوزه شهری و گردشگری را دخیل در اجرای مصوباتی برای ساماندهی دستفروشان و مجموعه گردشگری گنجنامه دانست و گفت: دستفروشان باید صنف داشته باشند تا بر روی عرضه کالاهای آنها نظارت شود و مجموعه گنجنامه هم باید به صورت محلی فریز شده تحت کنترل باشد تا از هر نظر مورد نظارت و کنترل قرار گیرد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.