۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷
کد خبر: 538722

شمشیر نادرشاه جهانگشا ملقب به افشار همراه تعدادی از اشیای گرانبها از موزه ای در جمهوری داغستان روسیه به سرقت رفت.

سرقت شمشیر نادرشاه از موزه

به گزارش قدس آنلاین،  این حادثه در منطقه کوهستانی کوباچین در جمهوری داغستان در منطقه قفقاز روسیه رخ داد.  
 
یک مقام وزارت کشور داغستان گفت: سارقان یکشنبه شب درب ورودی موزه کارگاه هنری منطقه کوباچین را شکسته و اشیای گرانبهای موجود را به سرقت بردند.  
 
روزنامه کامسامولسکایا پراودا روز سه شنبه با اشاره به سرقت رفتن حدود ۱۶۰ شئی گرانبها از موزه منطقه کوباچین نوشت: شمشیر نادر شاه گرانبهاترین قطعه دزدیده شده از موزه است.  
 
در همین حال یک مقام موزه منطقه کوباچین در مصاحبه با نشریه «جوانان داغستان» گفت که از چهار شمشیر دزدیده شده یکی شمشیر نادر شاه به ارزش بیش از یک میلیون دلار بود.  
 
جام نقره ای با نقش استالین دومین رهبر و جام های مشابه با نقش چند رهبر دیگر اتحاد جماهیر شوروی و کاخ کرملین نیز از جمله اشیای دزدیده شده موزه کوباچین اعلام شده است.  
 
نادرشاه افشار متولد ۱۰۶۷ در درگز خراسان و کشته شده در سال ۱۱۲۶ شمسی در قوچان بنیانگذار دودمان افشاریه است.  
 
وی از مشهورترین پادشاهان ایران پس از اسلام است که با پاکسازی کشور از مهاجمان افغان، عثمانی ها، روس ها و تجدید استقلال ایران، فتح هندوستان و دیگر چنگ های پیروزمندانه به جهانگشا و نابغه جنگی شهرت یافت.  
 
جمهوری داغستان در شمال غربی دریای خزر و در تقسیمات کشوری در حوزه فدرال قفقاز روسیه قرار گرفته است.  
 
 سرقت شمشیر نادرشاه در روسیه/عکس
 
داغستان از نظر جغرافیایی در شمالی ترین بخش متصرفات حکومت صفوی قرار داشت که پس از سقوط حکومت صفویه توسط روس ها و عثمانی ها اشغال شد و سپس در زمان قاجار به صورت رسمی به روسیه تزاری واگذار شد.  
 
پیوندهای مذهبی بین اغلب ساکنان داغستان با عثمانی موجب روابط گسترده آن ها با یکدیگر شد.  
 
این مساله بعدها در عصر نادرشاه یکی از دلایل سیاست های جنگی نادر در برابر حاکمان داغستان بود. نادرشاه برای تسلط کامل بر داغستان سه بار به این ایالت لشکرکشی کرد.  

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.