اصفهان-مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: طرح پارک ملی مهارت برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به مهارت‌آموزی و هدایت آنان به کارگاه‌های آموزشی بر اساس توانایی عمومی و انگیزش و همچنین ایجاد بانک اطلاعات دانش‌آموزان در اصفهان اجرا می‌شود.

طرح پارک مهارت برای تربیت دانش‌آموزان ماهر  اجرا می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فنی و حرفه ای اصفهان، روند مدرک‌گرایی و آموزش‌های نظری بدون کاربرد عملی در بلندمدت خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بدنه نیروی کار فعال و متخصص جامعه وارد می‌کند.

حرفه‌آموزی و مهارت‌یابی دانش‌آموزان از اولویت‌های آموزش و پرورش است، تعامل و همکاری بیشتر مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای با آموزش و پرورش نقش به سزایی در حرفه‌آموزی دانش آموزان در جامعه دارد.

برگزاری کلاس‌های آموزش فنی و حرفه‌ای توسط مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در بهینه‌سازی اوقات فراعت دانش‌آموزان و کارآفرینی آنها در آینده موثر خواهد بود.

طرح پارک مهارت برای ارائه آموزش‌های ویژه به دانش‌آموزان و تربیت نیروی انسانی ماهر است که با اجرای این برنامه بهتر می‌توان دانش‌آموزان را در راستای حرفه‌آموزی در زمینه‌هایی که به آنها علاقه‌مند هستند، سوق داد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان درباره طرح پارک ملی مهارت که به منظور تربیت دانش‌آموزان ماهر است، گفت: طرح پارک مهارت برای نخستین بار در کشور به منظور استعدادیابی، رغبت‌سنجی و برنامه‌ریزی آموزشی برای دانش‌آموزان ۶ تا ۱۲۲ سال اجرایی شده است.

ابوطالب جلالی افزود: این برنامه برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به مهارت‌آموزی و هدایت آنان به کارگاه‌های آموزشی بر اساس توانایی عمومی و انگیزش و همچنین ایجاد بانک اطلاعات دانش‌آموزان صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در راستای اطلاع‌رسانی و رواج فرهنگ مهارت‌آموزی در قشرهای متفاوت جامعه از سال گذشته طرح پارک ملی مهارت به منظور تربیت دانش‌آموزان ماهر انجام می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اضافه کرد: از سال گذشته فعالیت این طرح آغاز شد، طرح پارک مهارت مشمول دانش‌آموزانی می‌شود که در مقاطع تحصیلی زیر دبیرستان هستند و بیشتر سنین ۶ تا ۱۲ سال را در بر می‌گیرد.

وی بیان کرد: سال گذشته با هماهنگی با دبیرستان امام حسین (ع) و مدرسه امام محمدباقر (ع) این برنامه پیش رفت و برای اجرای این برنامه امسال هم در تعدادی از مدارس فعالیت‌ها صورت می‌پذیرد.

جلالی تاکید کرد: در این برنامه دانش‌آموزان به همراه خانواده‌هایشان در کارگاه‌ها شرکت می‌کنند و به منظور آشنایی بیشتر آنها برنامه‌های متفاوتی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در این طرح دانش‌آموزان و خانواده‌ها با کارگاه های متفاوت آشنا شده و روزهای پنجشنبه هم به صورت رایگان برای برنامه‌های تابستانی حضور پیدا می‌کنند و افراد علاقه‌مند از فعالیت‌های این کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های متفاوت بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: نیاز جامعه به حرفه‌های متفاوت امری بدیهی در جامعه است، بنایراین باید دانش‌آموزان با مقدمات و اهمیت داشتن شغل و ارزش کار و همچنین فعالیت در اجتماع آشنا شوند، مبرهن است که ادامه حیات اجتماع و پیشرفت جامعه‌ای که دانش‌آموزان در آن زندگی می‌کنند وابسته به انتخاب شغلی مناسب، سازنده و مفید آنها دارد.

وی اظهار کرد: امسال نیز با همکاری آموزش و پرورش و آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان مذاکراتی درباره دانش‌آموزان شاخه کاردانش، پارک مهارت و نحوه انتقال مربیان حق‌التدریس تبدیل وضعیت انجام شد.

جلالی درباره اهداف اجرای این برنامه در فنی و حرفه‌ای بیان کرد: حرفه آموزی‌ها به منظور کاهش بیکاری در جامعه است، در جامعه امروز به دلیل عدم آشنایی دانش‌آموزان و نوجوانان با مشاغل مختلف و عدم استعدادیابی و انتخاب رشته‌های سلیقه‌ای از سوی خانواده‌های آنها شاهد اشباع شدن جامعه از فارغ‌التحصیلان در بعضی از رشته‌های خاص شده‌ایم که ماحصل این پدیده بحران بیکاری در جامعه است، به همین جهت کارگاه‌های متفاوت در جهت افزایش مهارت‌آموزی و آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با برنامه‌های متفاوت انجام می‌شود.

وی ضمن تشریح حرفه‌های قابل اجرا در طرح پارک مهارت برای تربیت دانش‌آموز ماهر عنوان کرد: این حرفه‌ها شامل برق ساختمان مقدماتی، الکترونیک مقدماتی، آشنایی با کامپیوتر(آفیس)، زبان انگلیسی مقدماتی، درودگری مقدماتی، خلاقیت، کار تیمی، کارآفرینی، مجسمه‌سازی پلیمری مقدماتی، آشنایی با کاربردهای شبکه‌های مجازی و امنیت آن، عکاسی مقدماتی، فتوشاپ مقدماتی و بازیگر تئاتر مقدماتی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ادامه داد: حرفه‌های دیگر شامل تراریوم (باغ شیشه‌ای)، پرورش گیاهان آپارتمانی، آشنایی با گیاهان دارویی، تشریفات (آداب و رسوم پذیرایی – میزآرایی)، آشپز غذاهای فوری (فست فود)، کافی‌شاپ، راهنمای گردشگری، نقاشی روی سفال، سفال با چرخ پایه، قلمزنی روی فلز، نقاشی دیواری، چاپ باتیک (چاپ روی پارچه)، خوشنویسی، موسیقی و ماساژ است.

وی اضافه کرد: با همکاری آموزش و پرورش استان اصفهان کارگروهی برای تهیه شیوه‌نامه پارک مهارت و طرح درس دوره‌های آموزشی تشکیل می‌شود تا دانش‌آموزان طی دوره اوقات فراغت تابستان با حضور در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان از دوره‌های مهارتی بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.