مشهد- رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: شب قدر بهترین فرصت برای توبه و انابه به درگاه خداوند رحمان است.

شب قدر بهترین فرصت برای توبه و انابه به درگاه خداوند است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام محمد باقر فرزانه روز سه شنبه در ویژه برنامه تبلیغی مذهبی حرم مطهر رضوی که در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، به بیان قدر و منزل شب‌ قدر و اعمالی که در این شب باید انجام داد پرداخت و گفت: در زمینه نامگذاری شب قدر به این نام نظرات مختلفی وجود دارد از جمله اینکه گفته شده از آنجا که در این شب قرآن بر قلب رسول گرامی اسلام(ص) نازل شده به ان شب قدر گفته می‌شود

وی تصریح کرد: برخی نیز گفته‌اند  این شب را به این دلیل قدر می‌گویند که بندگان خدا از قدر و منزلتی خاص در نزد خداوند برخوردار می‌شوند و درجه رحمت و مغفرت خداوند در این شب بیشتر از دیگر ایام سال است و خداوند بایک رحمت ویژه‌تری به بندگان خود نگاه می‌کند.

این کارشناس دینی ادامه داد: برخی نیز اعتقاد دارند چون در این شب اعمال انسان وزن بیشتری دارد نسبت به همین عمل در شب‌های دیگر به آن شب قدر می‌گویند. چرا که عمل نیک انسان صوابش چندین برابر می‌شود.

وی افزود: در وجه نامگذاری این شب به نام قدر همچنین گفته شده که در این شب آنقدر فرشتگان الهی به زمین می‌آیند که زمین از وجود آنها تنگ می‌شود و قدر زمین به خاطر وجود این فرشتگان بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام فرزانه تعیین سرنوشت انسان‌ها در این شب مهم از دیگر دلایلی دانست که باعث این نامگذاری شده و ابراز کرد: در این شب بزرگ مقدرات یک سال ما تعیین و به دست ولی عصر زمان امضا می‌شود به همین دلیل شب پر قدر و منزلتی است.

وی احیاء و شب زنده‌داری را از جمله اعمال این شب عنوان کرد و گفت: در این شب مومنان تا صبح بیدار هستند و با خداوند راز و نیاز می‌کنند و دل‌های خود را به لطف خدا گره می‌زنند.

این عالم دینی افزود: شب قدر شب خواستن و دعا کردن است و یکی از چیزهایی که باید در این شب بزرگ باید از خداوند طلب کنیم بخشش گناهان است و در این شب باید از گناهان خود به دگاه خداوند توبه کنیم.

وی ادامه داد: در این شب همچنین باید از خدا بخواهیم که به ما ایمان واقعی، خشوع قلبی توفیق انجام کارهای نیک، علم و معرفت، دوری از جهل و صداقت که از صفات مومنان است را به ما عطا کند.

وی تصریح کرد: حرکت در مسیر حق، دست یافتن به یقین، توفیق خدمت به انسان‌های محروم و مستضعف، دوری از عقاید خرافی از دیگر مواردی است که باید از خداوند بخواهیم در این شب‌ها به ما عنایت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.