مشهد- نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: مظلومیت امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) تنها وسیله‌ای برای قرب الهی نیست، بلکه نقطه عبرت و الگویی برای زندگانی اجتماعی بشریت به شمار می‌رود.

مظلومیت امام علی(ع) نقطه عبرتی برای بشریت است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله علم الهدی در ویژه برنامه شب نوزدهم ماه رمضان که با حضور ده‌ها هزار زائر و مجاور در حرم امام رضا(ع) برگزار شد، با تاکید بر اینکه در مسئله مظلومیت امام علی(ع) تنها به یک شعار اکتفا نکنیم، اظهار کرد: یاد مظلومیت اهل بیت(ع) وسیله ای برای قرب پروردگار است، در صورتی که این مظلومیت یک نقطه عبرت در زندگی اجتماعی ما خواهد بود.

وی با اشاره به تفاوت بین مظلومیت امام علی(ع) و حضرت مسیح بیان کرد: مسیحیت مظلومیت مسیح را در این می دانند که فقط به او قرب بجویند، ولی مظلومیت امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) تنها وسیله‌ای برای قرب الهی نیست، بلکه یک جریان برای مسیر زندگانی اجتماعی به شمار می‌رود.

امام جمعه مشهد با تاکید بر اینکه عدم توجه به جایگاه وصایت امام علی (ع) بخشی از مظلومیت آن حضرت است، تصریح کرد: مظلومیت خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) عمدتا در شخصیت امام علی(ع) متبلور است و ایشان از مظلومیت چند بُعدی برخوردار بود.

کودتا علیه انقلاب اسلامی پیامبر(ص)

این استاد حوزه بُعد اول مظلومیت امام علی(ع) را مظلومیت مردمی آن حضرت عنوان کرد و افزود: برخی جریانات پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و با توجه به عدم رشد سیاسی مردم، وسیله‌ای برای کودتای سیاسی ایجاد کردند تا ضربه‌ای بر جامعه اسلامی وارد کنند و این کودتا تنها علیه امام علی(ع) نبود، بلکه کودتا علیه انقلاب اسلامی پیامبر(ص) بود .

وی خاطرنشان کرد: منافقان صدر اسلام به امام علی(ع) به عنوان حجت مطلقه خداوند باور نداشتند و حتی مردمی که می-دانستند حق با امیرالمومنین (ع) است، برای آنکه در جامعه طرد سیاسی نشوند و چهره مردمی خود را در بین عوام از دست ندهند، حق را زیر پا گذاشتند.

به گفته آیت الله علم الهدی بُعد دوم مظلومیت حضرت علی(ع) سکوت مسلمانان و عدم همراهی برای مقابله با اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی خواص بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: حضرت علی(ع) در حالی جامعه را تحویل گرفت که ساختار حکومت اسلامی و عدل اسلامی در جامعه از بین رفته و محرومیت و فقر در بدنه جامعه رسوب کرده بود و اساس نظام با فساد شکل گرفته بود. حرکت‌های امیرالمومنین(ع) در دوران حکومت در واقع اصلاح ساختار نظام حکومتی آن دوران بود.

رویارویی با افراد مقدس‌نما

وی سومین بُعد مظلومیت آن حضرت را رویارویی با افراد مقدس‌نما اعلام و عنوان کرد: انحراف امت اسلامی در آن زمان تمام جریانات ارزشی را نابود کرده بود و همین امر سبب شد تا یک حافظ قرآن قاتل حضرت علی(ع) شود.

گفتنی است؛ در ادامه این مراسم برنامه قرآن به سر برگزار شد و در بخش پایانی سید جعفر ماهرخسار به مدیحه‌سرایی و روضه خوانی پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.